• GladaMamman

Italiensk buffe

Jag fyllde nyligen 30 och i maj ska jag ha stort kalas för typ 40 personer. Jag ska servera italiensk buffe, bara kall mat dock. Jag har lite ideér om vad jag ska servera men jag tar med tacksamhet emot lite tips från er matlagningsglada där ute! Gärna mat som man kan förbereda någon dag innan och gärna desserter! Tack!

• Svar på tråden Italiensk buffe
  • astalacasta

Grillad paprika är ett gott tillbehör, även om det kan vara pilligt och kladdigt att göra till så många (fast det håller sig utmärkt i kylen i några dagar).

Grilla paprikahalvor med skinnsidan uppåt i ugnen tills skinnet är svart. Lägg dem med skinnsidan uppåt på en skärbräda och täck dem med gladpack (blir lättare att skala då). När de har svalnat lite, dra bort allt skinn, skär dem i breda strimlor och lägg dem i olivolja och salt (man kan även marinera dem i olivojla, vinäger, hackad vitlök och salt, men jag tycker att det blir gott så det räcker med olivoljan).

En massa goda charkuterier är ju givet, och gott bröd.

Tapenade är gott som en röra att bre på brödet.

Melanzana a la Parmiggiana (gratinerad aubergine) är en av mina favoriträtter, men jag tror inte det är praktiskt att göra till så många eftersom man måste stå och steka auberginen i skivor.

Som dessert till så många skulle jag absolut göra någon form av frusen moussetårta. Lätt att göra, perfekt att förbereda innan, och tar inte upp plats i kylen, utan ligger snällt och väntar i frysen. Det finns en underbar och lättgjord chokladmoussetårta på coop.se, sök på moussetårta så tror jag du hittar receptet.

• Fantastic5ive82

Jag gjorde en italiensk buffé på mina tvillingars dop.

Den bestod av bla tomat och mozarella sallad, parma skinka, salami, bresaola, mortadella, verdesås, pasta/ruccola sallad med oliver och apetina, grönsaks pizza och massaannat gott
    Jag älskar italiensk matlagning och det var mycket mycket uppskattat må jag säga.

• AnnaK

först och främst GRATTIS!!!

receptfavoriter.se/mat-recept-vin/italiensk-buffe-italiensk-mat-italienska-recept-som-tiramisu.html

pizza

Ingredienser
    4 p /16-20 bufféportioner
    1 pkt pizzamix, 4 port
    2 paprikor, olika färger
    1 rödlök
    200 g färska champinjoner
    3 dl italiensk tomatsås
    1 påse Arla Köket riven ost pizza
    2 tsk oregano
    1 dl pinjekärnor, 50 g
    färsk oregano Gör så här
    Sätt ugnen på 250°. Gör pizzadegen enligt anvisningarna på förpackningen. Kavla ut till två stora pizzor, lägg dem på bakplåtspapper på plåtar. Kärna ur och strimla paprikorna. Skala och klyfta löken tunt. Skiva champinjonerna. Bred tomatsåsen jämnt över degen. Strö över 2/3 av osten, lägg på grönsakerna. Strö över oregano och resten av osten. Grädda i mitten av ugnen 10-15 min. Rosta pinjekärnorna i en torr, het stekpanna. Strö dem och färsk oregano över de färdiga pizzorna.

• AnnaK

Ostfyllda auberginerullar

Ingredienser
    10-12 st
    2 auberginer
    3 msk smör
    1 1/2 tsk salt
    2 krm svartpeppar
    2 tsk oregano
    200 g lagrad ost,t ex Grevé 17 % Gör så här
    Sätt ugnen på 250°. Skär auberginen i 1/2 cm tjocka skivor på längden. Stek dem i omgångar i en smörad stekpanna. Krydda med salt, peppar och oregano. Lägg på ostskivor och rulla ihop. Lägg rullarna på ett ugnssäkert fat. Gratinera rullarna i övre delen av ugnen ca 5 min tills osten börjar smälta. Garnera ev med färska örter.

• AnnaK

Ruccolapaj med tomater

Ingredienser
    4-6 p /10 bufféportioner
    2,5 dl vetemjöl
    75 g smör
    3/4 dl Kesella lätt

Fyllning:
    3 vitlöksklyftor
    150 g ruccolasallad
    100 g marinerade, soltorkade tomater
    smör
    1/2 tsk salt
    1 krm svartpeppar
    2 dl Arlaköket vispgrädde
    2 ägg
    1 dl Riven gratängost Gör så här
    Hacka ihop mjöl och smör till en grynig massa. Tillsätt Kesella och arbeta snabbt ihop degen. Tryck ut degen i en pajform, ca 24 cm i diameter. Nagga med en gaffel. Låt pajen vila i kylen i 30 min. Sätt ugnen på 200°. Skala och skiva vitlöken. Skär salladen och tomaterna i grova bitar. Fräs vitlöken i smör i en stor stekpanna. Rör i sallad och tomater. Krydda med salt och peppar. Vispa ihop grädde och ägg. Förgrädda pajskalet i ca 10 min. Häll äggstanningen i pajskalet, lägg i grönsaksblandningen och strö över osten. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min.

• AnnaK

Pastasallad med Apetina

Ingredienser
    10 bufféportioner
    500 g pasta
    ca 600 g Apetina med oliver
    1 burk kronärtskockshjärtan, 400 g
    3 avokado
    4 tomater
    2 förp blandad italiensk sallad à 150 g
    1/2 tsk salt
    1/2 krm svartpeppar Gör så här
    Koka pastan. Spola i kallt vatten, låt rinna av. Blanda pastan med osten, lite av oljan och oliverna. Låt kronärtskockorna rinna av. Dela och kärna ur avokadorna. Skär alla grönsaker i bitar, blanda ner i pastan. Salta och peppra.

• AnnaK

Potatis- och bönsallad
    För 8 personer Tar 40 min

Du behöver:

1 kg potatis (fast)

1 burk cannellinibönor,

400 g

1 burk borlottibönor,

400 g

Ca 1 dl olivolja extra vergine

4 vitlöksklyftor

1 knippe bladpersilja

1 rödlök

1 ask cocktailtomater

1,5 dl urkärnade

svarta noccioleoliver

3?4 msk vit balsamico- vinäger

Salt

Peppar

Gör så här:

1.

Koka potatisen med skalet och låt svalna.

2. Häll av bönorna och marinera dem i olivolja, finhackad vitlök och persilja.

3. Skiva rödlöken och dela tomaterna.

4. Dela potatisen i lagom stora bitar.

5. Blanda samman alla ingredienserna, utom tomaterna som används till garnering.

6. Salta och peppra.

• AnnaK

Grillad kycklingfile fylld med salami
    För 8 personer Tar 40 min

Du behöver:

8 kycklingfiléer

8 skivor ventricinasalami (eller annan stark salami)

Basilika

Salt

Peppar

Olivolja

Gör så här:

1.

Sätt ugnen på 175 grader.

2. Skär ett snitt i kyckling-filén på längden.

3. Rulla ihop en salamiskiva med lite basilika och fyll kycklingfilén med den. Upprepa med resten av salamin ? spara lite basilika till garnering.

4. Krydda med salt och peppar.

5. Bryn filéerna i olivolja någon minut på varje sida.

6. Lägg över filéerna i en form och in i ugnen cirka 20?25 minuter.

7. Skiva filéerna på snedden och garnera med basilikablad.

Tips: Den här bufférätten går att servera både varm, ljummen och kall.

• AnnaK

Melanzane alla parmigiana
    För 8 personer Tar ca 1 timme

Du behöver:

4 auberginer/äggplantor

Olivolja

Ca 1 liter tomatsås

(se gärna tipset nedan)

2 dl riven

parmesanost

3 mozzarellaostar

à 125 g

Gör så här:

1.

Sätt ugnen på 225 grader.

2. Skiva auberginerna, lägg dem på en bricka och salta lätt för att dra ur vätskan. Torka dem sedan lätt med papper.

3. Grilla auberginen i stekpannan med olivolja tills de är lite gyllenbruna.

4. Varva aubergine-skivorna i en gratängform med skivad mozzarella, parmesan och tomatsås. Börja med tomatsåsen och avsluta med parmesanosten,

i tre lager.

5. Gratinera i ugnen i 30 minuter.

Tips på snabb tomatsås: Fräs lite gul lök, vitlök och torkad basilika i olivolja. Tillsätt en flaska passerad tomat (ca 700 ml) och hälften så mycket vatten. Låt koka minst 20 minuter. Smaka av med lite salt och socker.

• AnnaK

Grissini med parmaskinka
    4 portioner
    8 - 12 grissinis
    8 - 12 skivor lufttorkad skinka
    Linda skinkskivorna runt pinnbröden och servera. Ett sätt är att ställa dem upp i ett högt glas eller en vas.

Svar på tråden Italiensk buffe