• 08FödsEnStjärna

Ont i Gallblåsan.

I Torsdags fick jag jätte ont i gallablåsan och under natten kräktes jag.
    På Fredagen gick jag till läkaren, och fick lämna både blod och urinprov
    som inte visade någonting, förutom att jag var hungrig och hade blod i
    urinen men blodet beror ju på att jag fortfarande har avslag efter förlossningen.

Jag fick inget svar alls förutom att jag skulle hem och äta fil.

Någon som har varit med om något liknande? Vad kan det vara?
    Försvinner det av sig själv? Finns de något sätt att lindra smärtan
    på?
  • Svar på tråden Ont i Gallblåsan.
  • sannamartina

Men alltså hur vet du att de var just i gallblåsan som du fick ont i ? har du gallbesvär sen tidigare? Om du har gallblåsan kvan de vara en sten som passerat i gallgångarna.. då är de över i princip efter man kräkts..

Jag fick akutaoperera bort min gallblåsa när jag var 13 ochhar haft besvär ända sen dess, Typ när man äter viss mat eller sitter i kallt drag från ett fönster..

Men hursomhelst, är det gallan så kolla upp vilken mat du kan äta ochi nte äta och följ det. Ex på dålig mat är ägg, äpplen och fet/stekt mat. säkert massa mer =)

• Upptagen

Vart hade du ont? När man har ont runt "gallområdet" kan det även röra sig om problem med magmunnen typ reflux, eller magkatarr.

Om det är gallsten måste du göra ett UL för att fastställa att du har stenar i gallblåsan. Själv led jag fruktansvärt av gallstensanfall i flera år efter förlossningen (hade ett par anfall innan, men det blev sju resor värre efter...). Tyvärr såg jag inget samband med vilken mat jag åt, kunde få anfallen på tom mage till och med och två gånger var det så illa att jag var tvungen att åka in akut med ambulans för jag var säker på att jag skulle dö.

Jag opererade bort min gallblåsa för exakt ett år sen, och efter det hade jag några ordentliga anfall som sedan försvann helt. Jag kan ha såna förkänningar men det brister aldrig ut i ett ordnetligt anfall längre, peppar peppar.

Så, vad har du för symtom? Och om du tror att det är gallsten så kontakta VC och be om att få en remiss för att göra ett UL för att konstatera gallsten om det nu är det.

• 08FödsEnStjärna

Jag var ju VC i Fredags och träffade en läkare som konstaterande att det var gallblåsan jag hade ont i, men mer än det fick jag inte veta. Utan blev hemskickad och "Hoppas de går över" 150 kr kostade det jag själv kunde ha listat ut...

Jag pratade precis med en vän vars pojkvän är sjuksköterska och han sa också att jag skulle äta speciell mat och akta mig för det som ni också skrivit fet mat... osv. Hoppas verkligen att det går över. Han sa att de kunde gå över av sig själv så man hoppas ju verkligen på det annars får jag väl kontakat VC igen... och be om en remiss för UL.

• Lottis Pottis

Du kan ju bara ha små grus. Jag fick ett anfall och la om kosten nästan helt. 1.5 år senare åt jag grädde och nyponsoppa och fick ett rejällt anfall igen, fick voltaren och vänta på remiss för ul och ganska snart efter operation

Leksing tills ja dör !
  • Lottis Pottis

Ja annars e de ju risk för att grus blir till sten och fastnar en stor sten och täpper till gallgången så kan man bli rejällt klen.

Leksing tills ja dör !
  • 08FödsEnStjärna

Okej. Ska verkligen se till att ändra mina matvanor från och med NU! Värre än såhär vill jag inte ha det.

• snobben

Har man gallsten så är det nog svårt att bli av med...jag tror det i allafall. Jag har opererat bort min galla och känner även av kramper i gallgångarna när jag slarvat med maten för mycket. Oftast när jag ätit för mycket fett. Jag fick täta gallsmärtor innan jag opererade bort gallan, det är oerhört skönt att den är borta men som sagt så kan jag få oerhört ont i magen, kramper och illamående men det har jag inte ofta, ett par gånger om året kanske på sin höjd. Om det återkommer med jämna mellanrum så bör du nog se till att få den bortopererad.

Om du har det besvärligt, tänk då på en tax som försöker ta sig fram i djup snö.
  • Lottis Pottis

Men om jag vore du så skulle ja iaf kräva en remiss för ett ul för att se hur mycket och små/stora gruset/stenarna är. Mina stenar va inte alls stora men vart ändå opererad. Vet andra som inte heller har haft stora stenar som oxå har blivit opererade.

Leksing tills ja dör !
  • 08FödsEnStjärna

Okej, jag ska kontakta läkaren igen imorgon och se om han kan skriva en remiss. Eftersom att de fortfarande gör ont och jag var ju där i Fredags. Något fel är det ju.

Nu är värken molande i Torsdags gjorde den ju rent utsagt ONT!

Någon som har tips på vad man kan äta för något som är bra?

• Upptagen

Jag hade EN enda sten berättade kirurgen efter min operation. Men ojojoj vad den stenen ställde till med besvär. Jag är så glad nu när jag inte får dessa anfall längre. Men som någon tidigare skrev så händer det att man får ont även efter operation, även om det för min del bara har varit småpotatis i jämförelse.

Jag fick höra att man ska akta sig för frukter med glatt skal, som äpplen tex, även ägg kan vara utlösande, stekt och friterad mat. Vin.
    Det är olika till person till person, så om du får fler anfall, lägg på minnet vad du har ätit.

• 08FödsEnStjärna

Aboslut! Hoppas verkligen att de här bara försvinner nu och sedan ska jag bli en sund människa. Det värsta är att jag redan är underviktig, Har alltid varit, så jag måste få ett humm om vad jag ska äta som är nyttiga fetter och vad som absolut inte ska ätas. För jag vill verkligen inte gå ner mer i vikt. Jag kämpar med att gå upp i vikt det har jag gjort i flera år, så detta var verkligen inte bra för min del. Ska ringa en dietist imorgon och be om råd och kanske få komma dit och prata lite för info och så.

• CMH

Min gallblåsa var överfylld med små gallstenar berättade läkaren efter min operation som gjordes för en månad sen, fick gallstensanfall flera ggr i veckan under två månader, hade fött barn två veckor innan första anfallet, och pga att jag hade dåliga levervärden så fick jag en akuttid till att operera bort gallblåsan. 
    Jag åt ändå sånt som man kan äta när man har gallsten, kokt mat o sånt, åt ingen fet mat, ägg osv men fick anfall ändå...
    Fick åka till akuten nästan vid varje anfall för att det inte gick över, varje gång jag kom dit togs det prover och dom skulle höra av sig om nåt prov inte var bra, ingen hörde av sig efter nån av gångerna jag var inne så jag antog att allt var bra. Men när anfallen fortsatte så ringde min pappa (han var skit förbannad hehe) till kirurgen och krävde att jag skulle få prata med läkare om operation (ammar ju min lilla bebis o vill inte ta massa starka tabletter så fort jag får anfall.) Så jag fick komma till en läkare som berättade att provsvaren av proverna som gjorts på akuten visade att mina levervärden var dåliga och en operation måste göras inom 4 veckor! Undrar varför ingen hörde av sig och sa det då?! Svenska sjukvården är skit!
    Så jag tycker att du ska iaf göra ett ultraljud för att kolla om du har gallstenar.. Lycka till!
    Ska tillägga att jag har absolut inga problem nu efter operationen, mår hur bra som helst och kan äta ALLT!

Egon 080109
Svar på tråden Ont i Gallblåsan.