Inlägg från: smultron smulan |Visa alla inlägg
  • smultron smulan

Problem med sköldkörteln? Del 9

Hej Banzai och alla andra! Smultron smulan från bf tråden här. Har just blivit diagnostiserad underfunktion på sköldkörteln. Tyvärr ganska höga värden och antagligen permanent. Just nu håller jag på att ta flera prover runti kring, diabetes, lågt b 12, kolestorol, järn osv. Detta för att jag kan ha haft underfunktionen sedan min stora tjej föddes (13 år sedan). Tycker det är väldigt omtumlande att helt plötsligt få en orsak till varför vissa saker är si och så. Saker som jag trodde var bara sån jag var liksom.

Nu tänkte jag tjuvläsa i tråden för å lära känna er som är här lite.Flört Om ni vill tjuvläsa om mig så hittar ni mig i denna tråden www.familjeliv.se/Forum-11-285/m32082603.html

Kram

• smultron smulan

Nu har jag tjuvläst lite och sett att det inte är så synd om migGlad Lite synd kanske, men inte 96 eller 200Förvånad. Lite gammalgumma varning, pluffsighet och sladder, dödströtta stunder -som att nockas med en stekpanna i huvet, lite tårar, HELT senil, och myrkryp och restless legs.

Har ni tips på myrkrypen blir jag lycklig för de är så psykiskt jobbigt med klåda när man samtidigt försöker hitta en bekväm ställning att sova i.

Sen en orolig fråga som jag knappt törs ställa. Om jag haft underfunktionen redan under graviditeten är det då möjligt att min lilla trollunge har skadats utav det på något sätt? Hon verkar då må bra och BVC har inte sett nåt. Men jag undrar om det finns sånt som kanske inte syns så där tydligt när de är små. En eventuell hjärnskada är väl det som skrämmer mest.

• smultron smulan
    MIJV skrev 2008-06-18 11:33:32 följande:
    Svar på #302Hej!Tycker att du måste kolla upp myrkrypen, låter som lågt kalciumvärde. Då kan man få myrkryp eller sockerdricka i ben armar, rygg, kinder läppar, näsa.. Nästa steg är kramper om värdet blir för lågt. Vill inte skrämma dig.. Efter min operation så fick jag rubbningar i biskölskörtlarna och jag fick vara kvar på sjukhuset 1 vecka för värderna skulle gå upp. Fick äta kalcium, magnesium och d-vitaminer.../mijv

Okej. Min vänster hand har varit bortdomnad i två månader. Det var därför jag sökte vård. Jag trodde jag hade en nerv i kläm först, man är ju lite knakig i lederna och så där, knaket trodde jag var "gammal" foglossning. Men nu när fogarna är bättre och inte resten så sökte jag hjälp. Tur det. Mitt TSH låg på 25 och T4 på 6,2 och T3 på 3,3. Idag tog de blodstatus,kobalamin,folat,glukos, albumin, leukocyter, acetoacetat och hemoglobin. Är det något av detta som kan påvisa kalcium värdet?

Tack så mycket för alla fina välkomnanden

Och skönt att höra vad din sköterska sa Banzai, det verkar logiskt. Tänker som så att jag åt ju vitaminerna innan jag blev gravid då jag läst om att folsyran var viktigast i det allra tidigaste skedet av graviditeten, så förhoppningsvis fanns det iallafall tillräckligt till lilla skruttan.

Ja just det...Jag trodde att även lågt B 12 kunde ge myrkryp? Men jag kanske har fel, det kanske var svullnad under trampdynan och onda fötter?

Hur som helst, sa till min läkare att jag tänkte äta vitaminer. Hon rekommenderade "Mitt val kvinna" (finns även för ammande och gravida) så det äter jag nu. Räcker det för att rätta till ett eventuellt lågt kalcium värde?

Sorry för alla frågorLedsen men de är ju så många så här i början!

Bjussar på några kramar istället. KRAM KRAM

• smultron smulan
    Nufsan skrev 2008-06-18 20:20:09 följande:
    Mina händer var också bortdomnade och inte trodde jag det hade med sköldkörteln att göra, vilket det hade. Sen är mina leder också knakiga och värker massor. Jag har ff problem och jag har dels högt kalcium i blodet och jag har även visat positivt på 2 st olika prover mot reumatism. Mindre roligt...B12 har jag på eget bevåg börjat äta för jag ff är så trött! Hoppas det hjälper nu då!
    Jobbigt att du är så trött. Hoppas du snabbt blir bättre av vitaminernaGlad

Om man har högt kalcium i blodet innebär det att kalciumet i kroppen är lågt? Att man inte kan binda det, att det går ut i blodet och sedan till sist kissas ut i stället? Eller är det så att du  har ett högt värde "på riktigt" och samtidigt myrkryp?  Virrigt? Förstår du hur jag menar? Jag har ju  på loftet fortfarande jag.

Hur lång tid tog det innan domningarna försvann för dig?
  • smultron smulan
    smultron smulan skrev 2008-06-18 19:47:50 följande:
    Okej. Idag tog de blodstatus,kobalamin,folat,glukos, albumin, leukocyter, acetoacetat och hemoglobin. Är det något av detta som kan påvisa kalcium värdet?  Hur som helst, sa till min läkare att jag tänkte äta vitaminer. Hon rekommenderade "Mitt val kvinna" (finns även för ammande och gravida) så det äter jag nu. Räcker det för att rätta till ett eventuellt lågt kalcium värde?Sorry för alla frågor men de är ju så många så här i början! Bjussar på några kramar istället. KRAM KRAM
    Fick svar på mina prover idag och alla värden låg inom referens värdena. Provsvaren skulle skickas hem till mig jag vet ännu ej vilka värden exakt. Men jag undrar fortfarande, vad är det egentligen jag har testat? Massa krångliga ord! Har tex. mitt kalcium värde testats? Min doktor gick på semester igår så jag har ingen att fråga utom er. Hoppas ni står ut.Glad

Och om alla värden är bra (förutom tsh och t3-4 då) varför har man då myrkrypen och restless legs? Hör det kanske ihop med tsh och t3-4 då? Eller man kanske inte vet...Eller så kanske man har nåt annat skit ocksåFlört. Ska nog försöka komma fram till varför efter semestern sen.
     Är i alla fall glad att proverna var okej!
  • smultron smulan
    Pucko Buffy skrev 2008-06-19 12:27:11 följande:
    Har pratat med sköterskan idag. Ska öka dosen om två veckor enligt doktorn. De hör av sig senare om jag förväntas kunna gå tillbaka till jobbet eller ej. Jobbigt att inte veta och chefen vill ju gärna att jag kommer tillbaka så fort som möjligt. smultron smulan: Ang myrkrypningar mm.. jag har det oxå hela tiden men värst på nätterna. Ett symptom på hypo är ju muskelvärk och ledvärk. Jag har citadon nu, som jag tar på kvällen innan jag går och lägger mig.Därför sover jag nu hela natten. Men innan jag fick det utskrivet var det grymt svårt att somna på grund av allt pirr och värken. Innan jag fick diagnosen trodde jag hade fel på kalcium/kaliumet eller nåt och drack mineralvatten i tron att det skulle hjälpa (hade läst det någon stanns). Sen inbillade jag mig att det var fel på sängen då jag inte kunde komma till ro och somna. Men allt har med hypon att göra. Prata med en läkare om dina krypningar och be om smärtstillande så du får sova ordentligt.
    Okej fattarGlad. Om myrkrypen har med hypon att göra borde jag haft underfunktion i två år nu. Det konstiga är att proverna runt i kring är bra. Om man gått länge med hypon borde det väl ha avspeglat sig som brist i något annat prov? Jag blir knäpp på att inte veta allt!!!Har ett rätt så bra kontrollbehov som står och stampar otåligt här inom mig Glad

Skönt att du mår bättre blombukett

Tack Buffy
  • smultron smulan
    Glad midsommar och hoppas på
  • smultron smulan
    Loppan27 skrev 2008-06-23 08:48:29 följande:
    Solskensbullen - Tog ca 2 månader från kirurgbesöket till Op. Det viktiga var ju att jag skulle hinna äta Thacapzol för att få ner värdena inför op och det gjorde jag i 3 månader. Vet du inte när op blir av? Jag var också nervös men allt gick jättebra och smidigt. Återhämtade mig snabbt ochinga kompikationer! En fråga om graviditet och sköldkörteln! Äter Levaxin nu efter Op och vänar nu på provsvar efter andra höjningen av dosen. Upptäckte nu att jag är gravid. Hur illa är det? Seast låg värdena inte så långt från normalt och efter senaste höjningen känns det som om värdena är rätt ok. Ska värdena helst vara stabila ett tag innan gravidtet? Kan det vara fara för barnet om värdena inte är optimala?
    Grattis Loppan
  • smultron smulan

hej hej! Behöver lite tips på hur ni har gjort. Jag tycker det är svårt att få omgivningen (gubben) att förstå hur trött man blir av att ha hypo. Inatt så ammade jag flickan minst varannan timme, ibland varje, upp 8 och sedan är dagen igång. Städade, skurade för mamma kom och passade skruttan när jag skulle till tandis och laga ett hål. När sambon kommer hem fixar han käk, äter, håller i barnet så jag får äta och sedan somnar han på soffan för resten av kvällen. Vaknar till vid halvtolv och säger att han är helt slut och går in och lägger sig i sängen. HELT SLUT! Han vet inte hur det känns att vara så trött att man går omkring som en medvetslös timme efter timme, dag efter dag! Jag är så arg så jag inte kan sova heller fast tröttheten spränger i kroppen.

Ja, hur gör man, vad säger man. Det syns ju inte direkt hur dåligt man egentligen mår.

Sorry för tråk inlägg. Ska vara gladare nästa gång.

• smultron smulan
    mammastitch skrev 2008-06-27 22:49:46 följande:
    Smultron smulan! Har du inte blivit sjukskriven? Jag diagnostiserades med en underfunktion ca 6 månader efter min dotter föddes (hade först en överfunktion). Blev heltidssjukskriven i 5 veckor och sedan 3 veckor på halvtid efter att värderna normaliserats, för att invänta medicineffekt. Att det gick så snabbt att normalisera mina värden beror, enligt min läkare på att de upptäckte det i ett mycket tidigt stadium, det brukar alltså ta längre tid. Så min sambo var hemma och tog hand om våran dotter medan jag sov och sov och sov....Försök att få din läkare att sjukskriva dig, så du kan få avlastning hemma!!Lycka till!
    mammastitch skrev 2008-06-27 22:54:49 följande:
    Tillägg till ovan: sorry läste lite slarvigt. Ditt problem är ju att din sambo inte fattar hur du mår. Prata med din läkare. Min läkare förhörde sig om huruvida min sambo förstod hur och varför jag mådde som jag gjorde. Hade jag inte svarat ja på den frågan, hade hon garanterat pratat med honom. Be din läkare att prata med din sambo (ta med sambon till nästa läkarbesök!). Det är viktigt att han förstår att den trötthet som man upplever inte är att jämföra med "vanlig" trötthet, utan något helt annat.
    Du hade rätt i det första inlägget också. Har frågat min läkare, en ung tjeja, och hon ville inte sjukskriva mig. Hon anser att jag kan ta hand om dottern. Och det är rätt, det kan jag. Men hur kul är jag på en skala? Jättekul!!!

Min sambo säger själv att han också är trött. När jag försöker förklara nogrannt så säger han, men så mår jag också. Vem vet han kanske har hypo han med?Räcka ut tungan Svårt att argumentera emot. Ska skicka han till doktorn så han får ta provet kanske.Flört

Annars är det ett bra förslag att be läkaren förklara. Tack så mycket.
  • smultron smulan

Ni är så gulliga allihop. Skönt att ni finns när man blir less på allt.

Ska ge gubben lite tid att fatta, men är fortfarande sur eftersom han gjorde bort sig i dag med. I och för sig sa han att det är svårt att veta hur man ska göra för att jag inte ska bli sur.....och det har han rätt i.Flört

Jag försöker verkligen skärpa mig och inte bli sur för allt, men på kvällen när orken är slut och kroppen bara värker, är det svårt. Då tycker jag att han är jättedum som inte fattar helt självklara saker.Glad 

Kul med vikten Trollet

Soffeli>> Håller verkligen med dig. Förstår inte varför inte alla gravida kollas. Testet är ju inte ens komplicerat (läs dyrt).

Buffy>>Hoppas tabletterna börjar funka för dig. Tråkigt att ha ont.

• smultron smulan
    Vildkorn skrev 2008-06-30 20:47:38 följande:
    Efter tips från smultron smulan är det min tur att gå till läkaren i morgon och kräva provtagning. Nästan så jag hoppas på att den visar någon funktionsstörning i sköldkörteln, så jag slipper känna mig inbillningssjuk.Har efter tipset läst lite om både hyper och hypo. Är ganska övertygad om att det är någon av de två jag har och förmodligen haft länge (många år).Har för flera år sedan fått diagnosen depression. Varit sjukskriven för det från och till i två-tre år. Koncentrationssvårigheter och extremt stressad har varit en del i min vardag hela livet känns det som. Aldrig kunnat komma till ro helt. Humöret har så länge jag kan minnas gått upp och ned. Nu blir jag mer och mer irriterad, sur och känner mig sällan glad. Fryser lätt, men när jag klär på mig blir jag istället kokhet. Har alltid kallat det "fel på termostaten". Huvud och nackvärk har jag dagligen, har drabbats av infektion på infektion sen tonåren och aldrig förstått varför.Det tog mig FYRA år att bli gravid och blev sjukskriven runt 22:a veckan för karpaltunnelsyndrom (som jag läst nyligen är vanligare att få vid underfunktion i sköldkörteln). Mina armar och händer domnar bort till och från fortfarande.Nu är dottern ~4,5 månad. Har sedan några veckor tillbaka fått jätteont i mina leder och blivit väldigt muskelsvag. Nästan så jag är rädd att bära min dotter för att jag inte litar på min muskelstyrka (eller brist på) längre. Har alltid haft minimal sexlust och nu är den obefintlig. Mitt hår rasar av och varje gång jag borstar håret blir borsten full. Vid tvätt pluggar håret igen hela golvbrunnen. Tappar MASSOR i vikt, vilket hade varit logiskt om jag ammade, vilket jag inte gör.Men det absolut värsta av allt är tröttheten. Jag är så vidrigt trött att jag går som en zombie hela dagarna. Spelar ingen roll om jag får sova 6 eller 10 timmar, jag är precis lika trött ändå. Bara tanken att ta mig för något är jobbigt. Måste ju anstränga mig för min dotters skull... men hade jag inte haft henne hade jag nog mest bara velat ligga på soffan hela dagen.Som sagt, läkarbesök och provtagning i morgon. Känner mig bara så kluven inför mina symtom... vad tror ni? Hypo eller hyper?
    Hej stumpan! Kul att du säger "fel på termostaten" de har jag också sagt om mig själv hela livet känns det som. Min mamma har hypo och är tunn som en fågel. Nu när hon börjat äta levaxin (feb) så går hon ner mer i vikt. Hade jag inte vetat att hon var hypo skulle jag gissat på hyper. Så det är knepigt det där. Spännande att höra imorgon, för du berättar väl? Åker norr över i övermorgon och nyfiken som jag är bara måste jag ju veta allt innan jag drar.Glad
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 9