• Pannkakan

Tårttråden - Baked with Love - Del 10

Det är jättekul att det hela tiden kommer så mycket nya ansikten.
    Då samma frågor tenderar att ställas om och om igen ber vi vänligen, men bestämt, att alla nya läser igenom "Guide till Tårttråden" ordentligt första gången.
    (Du måste vara inloggad för att läsa)

Då Tårttrådens tempo är högt och för att ingen ska missa någon av de fina tårtor som görs bör man lägga in bilder av sina alster i Tårttrådens bildtråd som vi stolt delar med Cupcaketråden.

För inspiration eller bilder av tidigare tårtor:

FL-galleriernas tårtor efter kategori (uppdateras inte)
    Googels bildsök

Bäst resultat hos Google får du om du gör sökningen på engelska.
    Cakes + ”ämnesord”, men pröva gärna på svenska med.

Många funderingar kring livsmedel hittar du svar på hos Livsmedelsverket

När man gör tårtor finns det inga måsten, det viktiga är att man har roligt.
    Det finns inga verktyg man bara måste ha, utan det varierar från tårta till tårta.
    Börja därför med att fundera ut vilken sorts tårta just DU skulle vilja göra och sedan på vilka verktyg, vilket material och vilka färger du behöver.
    Följ din egen budget och smak. Det finns (nästan ) inga rätt eller fel.

____________________________________________________________________________

- OBS! -

Prata inte beställningar och betalning i tråden.

Dels så riskerar ni att få en varning då om inlägget blir anmält, då det kan räknas som reklam, men även för att försäljning från icke livsmedelsgodkänt kök till kund är emot livsmedelslagen.

Hotlänkning till bilder är inte tillåten.
    Om du har tillständ att använda bilden - spar ned bilden och lägg i ditt galleri, innan du klistrar in den här.
    Om du inte har tillstånd ---> Klistra in URL-adressen istället.

Länkning till egen hemsida eller extern blogg är inte tillåten.
    Länkning till egen FL-blogg är dock tillåten.
    ____________________________________________________________________________

Viktiga länkar -

Bilder på tårtor, cupcakes och sockerkonst lägger vi i bildtråden så de är enkla för alla att hitta och inspireras av.

Säg till här i tråden om du behöver hjälp att klistra in din bild.
    Den som hjälper till säger med fördel till innan så det inte blir dubletter.

Hjärtligt välkomna, gamla som nya!
    Hoppas att alla ska trivas!

It isn't who you love, it's HOW you love. Genitalia is simply God's way of accessorizing
  • Svar på tråden Tårttråden - Baked with Love - Del 10
  • Hygea
    annis41, Indah:

Tack för erat svar!!! Ni får mig att må bättre! (För att ni tycker synd om mig såklart )
    Ja, jag hade ju köpt allt jag skulle ha till tårtan och så.. Så säger dom sen att de inte vill ha för det kanske blir lite för mkt..

Och min mamma, hon är bara för rolig. (ironisk) Jag ska nog allt pika henne!

Skönt att alla vet att det är ett måste att du ska få göra tårtor önskar alla visste det i vår släkt också. Morr!

Annars får jag väl göra en till mig själv, som tidigare sagt!
    ~ Linnéa -041010 & Isaac -070812 ~ Mina barn, mitt allt...!
  • busfröna

Indah:
    den vaniljmoussen har jag oxå gjort nu, läs kl 14.
    kan man blanda i lite vaniljstång sen? lr extrakt?
    tänkte gör färdigt tårtan ikväll vid 22.

mjuk chokladkaka
    tinade hallon
    vaniljmousse
    mjuk chokladkaka
    chokladglasyr

håller d sej från ikväll 22 t imorgon 13?
    nått jag bör tänka på?

• 3 hjärtan

vad är det för lemoncurd grej ni andra gör? har bara sett den i jfl:s blogg som man vänder ner i hårt vispad grädde. är den andra godare måntro med creme fraiche?

indha: den andra vände man bara ner vaniljen (marsan) i grädde... hälften hälften.

• Indah

Jag måste få efterlysa en sak. Den godaste jordgubbsfyllningen.
    Jag tycker att jordgubbsmousse är gott men lite trist på något sätt. Är det någon som har något gudomligt recept som de sitter på utan att dela med sig?

Pepparkaka skrev 2008-06-19 15:58:28 följande:
    Hittade precis Marshmallow Fluff på en mina vanliga mataffärer (har inte funnits förut) så jag måste förstås köpa när jag läst här på tråden att den skulle vara sååå god . Lite tveksam är jag nog när jag inte tycker om marshmallows som sådana men kanske den här är godare i alla fall. Måste bara hitta på en bra orsak att prova den .
    Jag har verkligen höjt den till skyarna men skyll inte på mig om du inte tycker om den, nu är ju det en omöjlighet men om du nu skulle sakna smaklökar eller ha förvrängda sådana så tvår jag mina händer
    Hygea skrev 2008-06-19 16:01:52 följande:
    annis41, Indah:Tack för erat svar!!! Ni får mig att må bättre! (För att ni tycker synd om mig såklart) Ja, jag hade ju köpt allt jag skulle ha till tårtan och så.. Så säger dom sen att de inte vill ha för det kanske blir lite för mkt.. Och min mamma, hon är bara för rolig. (ironisk) Jag ska nog allt pika henne! Skönt att alla vet att det är ett måste att du ska få göra tårtor önskar alla visste det i vår släkt också. Morr! Annars får jag väl göra en till mig själv, som tidigare sagt!
    Men det ÄR synd om dig!
    När du skriver att hon är rädd att det ska bli för mycket, vad är det som hon är rädd att det blir för mycket av? Kostnaden eller att det blir för mycket i matväg?
    Önskar jag vore pedant och städfreak
  • Tania
    Indah skrev 2008-06-19 16:16:21 följande:
    Jag måste få efterlysa en sak. Den godaste jordgubbsfyllningen. Jag tycker att jordgubbsmousse är gott men lite trist på något sätt. Är det någon som har något gudomligt recept som de sitter på utan att dela med sig?Men det ÄR synd om dig! När du skriver att hon är rädd att det ska bli för mycket, vad är det som hon är rädd att det blir för mycket av? Kostnaden eller att det blir för mycket i matväg?
    Jordgubbsmoussen med mini fraiche är super!

1/2 liter jordgubbar 

4 gelatinblad 

4 dl Mini Fraiche 

1 dl socker 

• Indah
    busfröna skrev 2008-06-19 16:07:56 följande:
    Indah:den vaniljmoussen har jag oxå gjort nu, läs kl 14.kan man blanda i lite vaniljstång sen? lr extrakt?tänkte gör färdigt tårtan ikväll vid 22.mjuk chokladkakatinade hallonvaniljmoussemjuk chokladkakachokladglasyrhåller d sej från ikväll 22 t imorgon 13?nått jag bör tänka på?
    Hm...undrar om den inte är för stel för att blanda i vaniljstången nu. Den är ju god utan vaniljstång så det är ju bara att ta med det till nästa gång du ska göra moussen i så fall.
    Jag tyckte bara att den kunde vara lite mer vaniljstark så att säga.

Jag är nog en som tillhör de få som inte tycker om tårtor som fått gotta till sig (för mig är det geggigt och jag är inget fan av saftiga och tillgottade tårtor) och det jag tänker på är hallonen. Kan du inte lägga på dem frysta så de får tina i tårtan, i kylen? Jag skulle annars vara rädd för att de skulle göra botten helt soggig. Alternativt lägga hallonen ovanpå vaniljmoussen. Okej att den botten på den suger upp lite hallonsaft men enligt gravitationen så kan den inte suga upp alltför mycket ändå, saften vill ju nedåt. Saften kanske ligger kvar på vaniljmoussen....eller så rinner den ut på kanterna....hm... Då är nog frysta hallon mitt hetaste tips.
    Utöver det så klarar sig tårtan med all säkerhet.
  • busfröna

Indah:
    m d råden i bakfickan så tar jag o fixar ihop tårtan imorgon bitti istället.
    om jag lägger på hallonen kl 8 e d tinade t 13 då tro? lr ska jag tina innan o lägga på sen? hmmm så onödigt dumma frågor.

mej kvittar d om en tårta e gjord dagen innan men var rädd att hallonen som e så blöta skulle luckra upp hela botten o d vill jag INTE!!!
    för min del så gör jag allt imorgon, har en sån dödande huvudvärk att jag går av på mitten snart...

• Indah
    busfröna skrev 2008-06-19 16:35:53 följande:
    Indah:m d råden i bakfickan så tar jag o fixar ihop tårtan imorgon bitti istället.om jag lägger på hallonen kl 8 e d tinade t 13 då tro? lr ska jag tina innan o lägga på sen? hmmm så onödigt dumma frågor.mej kvittar d om en tårta e gjord dagen innan men var rädd att hallonen som e så blöta skulle luckra upp hela botten o d vill jag INTE!!!för min del så gör jag allt imorgon, har en sån dödande huvudvärk att jag går av på mitten snart...
    Ja har du möjlighet att göra den samma dag så skulle då jag ha gjort det. Oftast gör jag tårtorna dagen innan (läs natten innan) men det är för att jag är hemma med två småbarn och att göra tårta när de är vakna är omöjligt, den äldsta har ju 40 fingrar och ska ta och smaka på allt.
    Usch, huvudvärk är verkligen inte roligt. Ta du och kurera den och gör tårtan imorgon, det är mitt råd
  • fru fogeby
    busfröna skrev 2008-06-19 16:35:53 följande:
    Indah:m d råden i bakfickan så tar jag o fixar ihop tårtan imorgon bitti istället.om jag lägger på hallonen kl 8 e d tinade t 13 då tro? lr ska jag tina innan o lägga på sen? hmmm så onödigt dumma frågor.mej kvittar d om en tårta e gjord dagen innan men var rädd att hallonen som e så blöta skulle luckra upp hela botten o d vill jag INTE!!!för min del så gör jag allt imorgon, har en sån dödande huvudvärk att jag går av på mitten snart...
    jag gjorde en gång en hallongrädde(vispad grädde och mosade hallon) och råkade ta lite för mycket hallon..och en mojjsade upp hela botten,understa lgret symtes inte alls för att allt bara mojjsat ihop..så tänk på att klämma ut det mesat av saften om du intevill h en för ojjsig tårta..oj,mycket mojjsigt nu
  • Pepparkaka

Indah: Angående marshmallowfluffen, som tur är det flera än du som höjt den till skyarna, så det är inte bara ditt fel om jag blir besviken .

Och angående jordgubbsfyllning så är väl den absolut godaste fyllningen (kanske av alla möjliga tårtfyllningar) färska jordgubbar och vaniljkräm .

Svar på tråden Tårttråden - Baked with Love - Del 10