• blondtjej

ADSL utan fast telefoni!?

Finns det någon som har det och går det? Googlade lite, men hittade bara svar som vart tre år gamla..
    Har separerat från xet och då hade vi både hemtele och adsl, men kommer få jobbmobil nu och då vill jag inte betala massa avgifter för hemtelefon, men palla att sitta på mobilt bredband, segt ju

• Svar på tråden ADSL utan fast telefoni!?
  • Sciarlotta

Jag tror att det ska gå nuförtiden.. Fundersam Ring Telia och fråga.
    Vad har du för tv-leverantör annars?

hum hum humhuumm hum hum humhuumm
  • c0ol

jo det går, men man brukar få betala lite med för adsl abb då, kolla med tex bredbandsbolaget. Att kolla med telia är ju dumt :)

• blondtjej

har mobilt bredband, men tycker det är lite segt!
    Telia... dom e ju alltid dyrast och jag får väl ringa runt lite och se... Ingen annan som vet mer??

• pappafunderar

Javisst går det. Men enkelt förklarat, då köper dom upp linan hos Skanova (mother of all phone lines i Sverige.) Då kan du ALDRIG göra ett operatörsbyte.
    Antag att du blir missnöjd med din ADSL-leverantör (Telia slarvar bort folks e-post, bredbandsbolaget o glocalnet har ingen kundservice osv) så sitter du i skiten.
    Då måste du släcka ner tjänsten och öppna ett nytt analogt telefoniabonnemang, 975 spänn.
    Tänk också på bindningstiden. Telia kan öppna nytt abonnemang billigare men då har man valt Sveriges dyraste operatör mot 24 mån bindning på sin hemtelefon!

• blondtjej

jag kollade lite och det var snordyrt allting! Fattar inte, det var massa skumma avgifter på TELIA om man skulle ha hemtelefoni mm också.. Men ska byta från min trådlösa Telenor till 3, för det ska funka väldigt bra har jag hört??

• Citrina

det går fast då måste du betala en extra avgift för att du inte har hemtelefon

• pappafunderar

Sveriges billigaste MBB just nu: Tele2.
    Modem 0 kr, inträde 0 kr, 159 kr / mån.
    Näst billigast är Glocalnet men dom går ju på Telenors nät, och det vet vi ju alla hur det rockar:p
    Bra att veta: Telia fick ingen egen licens att bygga 3g-nät när PTS hade auktion härom året. Dom "hyr in sig" på Tele2's nät. Det är alltså en gammal myt att Telia har bäst täckning.

Det ligger trist nog en övre gräns på 5 GB / månad på det mobila bb hos de flesta operatörerna. Nätet klarar inte i dagsläget trafikmängden som uppstår om alla skulle tanka film. Den enda operatören som inte har övre datagräns är TRE men om man pressar dom lite och läser det finstilta så erkänner dom att man kan bli avstängd för "abuse" och detta sker vid ca 8 - 10 GB.

blondtjej skrev 2008-04-29 07:24:15 följande:
    jag kollade lite och det var snordyrt allting! Fattar inte, det var massa skumma avgifter på TELIA om man skulle ha hemtelefoni mm också.. Men ska byta från min trådlösa Telenor till 3, för det ska funka väldigt bra har jag hört??
  • c0ol

Telia får bättre täckning iom att dom även har edge och sedan gprs, räknar man in alla datatyper som du kan använde ditt mobila bredband med så har telia bäst täckning, tittar man enbart på 3G så är det operatören TRE som är bäst

pappafunderar skrev 2008-04-29 07:42:37 följande:
    Sveriges billigaste MBB just nu: Tele2. Modem 0 kr, inträde 0 kr, 159 kr / mån.Näst billigast är Glocalnet men dom går ju på Telenors nät, och det vet vi ju alla hur det rockar:pBra att veta: Telia fick ingen egen licens att bygga 3g-nät när PTS hade auktion härom året. Dom "hyr in sig" på Tele2's nät. Det är alltså en gammal myt att Telia har bäst täckning.Det ligger trist nog en övre gräns på 5 GB / månad på det mobila bb hos de flesta operatörerna. Nätet klarar inte i dagsläget trafikmängden som uppstår om alla skulle tanka film. Den enda operatören som inte har övre datagräns är TRE men om man pressar dom lite och läser det finstilta så erkänner dom att man kan bli avstängd för "abuse" och detta sker vid ca 8 - 10 GB.blondtjej skrev 2008-04-29 07:24:15 följande:
  • Myten

pappafunderar verkar inte ha koll på mycket.
    Hemtelefonen binds inte på några 24 månader hos Telia. Däremot kan du slippa inträdesavgiften på 975:- om du samtidigt tecknar ett prisavtal på 12 månader.
    Bredbandet binds på 18 månader, då är det fritt inträde och modemet kostar 99:-.

Gällande Telias 3G-nät så byggs det av ett bolag som heter Svenska UMTS-nät. Detta bolag ägs gemensamt av Telia och Tele2, och det är hos Svenska UMTS-nät som licensen för 3G ligger.
    Dessutom har Telia, precis som c0ol skriver, den största bredden i sitt mobila bredband. De har utöver 3G, Turbo 3G, Edge, Surfzoner och Telia Homerun. Det betyder att man har hastigheter ända upp till 54 Mbit/s på vissa platser.

Vad man sedan väljer är helt upp till en själv. Man får värdera pris, kvalitet och innehåll själv. :o)

• pappafunderar

Oops, där trampade jag på en känslig telia-tå. Sorry!!!
    Jodå, jag har koll. Själv bytte jag från telia så fort monopolet var över men jag har en kompis som tecknade 24 månaders avtal för fast telefoni med telia! Fattar inte hur han tänkte.

Och en annan kompis ville byta förvalsoperatör, då visade det sig att han hade bindnigstid hos telia eftersom han bytt rabattpaket någon månad innan.
    Det är faktiskt hans ansvar att kolla det finstilta innan han anlitar ett ruttet telebolag.

Telia är ett jättestarkt varumärke som står för trygghet för många svenskar. När deras säljare senast ringde mig öppnade han med "jag ser att du är gammal teliakund, så jag har ett fint erbjudande till dig". Tacka fan för det, vi var ju alla TVUGNA att vara teliakunder så sent som för bara några år sen.

Myten skrev 2008-04-30 15:38:31 följande:
    pappafunderar verkar inte ha koll på mycket.Hemtelefonen binds inte på några 24 månader hos Telia. Däremot kan du slippa inträdesavgiften på 975:- om du samtidigt tecknar ett prisavtal på 12 månader.Bredbandet binds på 18 månader, då är det fritt inträde och modemet kostar 99:-.Gällande Telias 3G-nät så byggs det av ett bolag som heter Svenska UMTS-nät. Detta bolag ägs gemensamt av Telia och Tele2, och det är hos Svenska UMTS-nät som licensen för 3G ligger.Dessutom har Telia, precis som c0ol skriver, den största bredden i sitt mobila bredband. De har utöver 3G, Turbo 3G, Edge, Surfzoner och Telia Homerun. Det betyder att man har hastigheter ända upp till 54 Mbit/s på vissa platser.Vad man sedan väljer är helt upp till en själv. Man får värdera pris, kvalitet och innehåll själv. :o)
Svar på tråden ADSL utan fast telefoni!?