• Billa

Frågor om pris för Älvsbyhus??

Hejsan!

Vi har funderingar på att bygga hus och har tittat en del på Älvsbyhus. Nu undrar jag bara vilka kostnader tillkommer utöver deras priser och tomtpriset. Vi har tittat på deras hus TYR och det kostar strax över 1 miljon + tomt (100 000 kr). Vad blir totalkostnaden för detta hus om vi skulle bygga det på ett ungefär tror ni?
    Är det någon som vet vad som ingår i deras normalstandard?
    Är tacksam för svar!!

• Svar på tråden Frågor om pris för Älvsbyhus??
  • Carisma95

Deras priser är hus (oinredd övervåning vid 1 1/2-plans) + grund.
    Dvs. allt annat tillkommer; gräv/schakningsarbete, vatten, avlopp, el, tele, pantbrev, lagfart, bygglov, byggkreditivränta, ev. dubbla boendekostnader (?) m.m.

Boka en tid med en säljare och be dem göra en komplett kalkyl. De har koll (bör ha) på  den ungefärliga kostnaden hos de lokala entreprenörerna.

A stumble may prevent a fall....
  • Billa

Vi ska åka och titta på ett visningshus om ca 2 veckor, så vi tänkte prata med säljaren då. Vad han sa på telefonen var att utöver deras priser och tomtpriser + vatten/avlopp (= ca 200000kr) tillkommer ungefär 250000 kr i markarbeten och tillval. Vet inte om det stämmer. I så fall skulle vi hamna på en totalkostnad på runt 1450000 kr. Låter det rimligt?
    Ni som håller på att bygga eller har ett älvsbyhus, vad fick ni betala totalt?

• Carisma95

Utöver vårt hus (Hjältevadshus) för 1.310.000:- (inkl. tillval) så gick resterande på ca 600.000:-, så det låter inte helt orimligt.
    Men räkna ändå alltid med minst 10 % extra utöver säljarens priser. (För oförutsedda kostnader, t.ex. sprängning, fylle och liknande).

• Billa

Okej! Får jag fråga vad ni gav för tomten? Själv hade jag räknat med runt 1,6 milj sammanlagt men det gör ju absolut inget om det kan gå neråt. Men mer än 1,6 milj borde det väl ändå inte kosta?

• Carisma95
    Billa skrev 2008-04-27 09:41:02 följande:
    Okej! Får jag fråga vad ni gav för tomten? Själv hade jag räknat med runt 1,6 milj sammanlagt men det gör ju absolut inget om det kan gå neråt. Men mer än 1,6 milj borde det väl ändå inte kosta?
    Jag förstår inte riktigt uträkningen i ditt inlägg nr2 jämför med TS ?
    Hus + Tomt ca 1.100.000:- + vatten/avlopp 200.000 + annat 250.000:-  = 1.550.000 (inte 1.450.000 som säljaren säger..?)

Med 10 % extra = ca 1.700.000:-
    Men förresten, en annan sak; hur kan säljaren veta vad tillvalen kommer gå på...?
  • Billa

Jag var kanske inte riktigt tydligt med hur jag räknade. Huset Tyr kostar strax över 1 milj kr, tomt 100 000 kr, vatten/avlopp 100 000 kr (med andra ord tomt + vatten/avlopp = 200 000 kr), övrigt ca 250 000 kr (enligt säljaren) Övrigt = markarbeten + tillval mm.  Sammanlagt blir det runt 1 450 000 kr. Med 10 % extra skulle det i så fall bli 1 595 000 kr. Sedan kommer ju givetvis anläggning av tomt till. 
    Har också undrat över hur säljaren vet vad tillval mm kan gå till, men han sa att det var ett cirka pris, att det är vanligast att det ligger runt den summan. Vet inte om det stämmer. Vad tror du/ni?

• Carisma95
    Billa skrev 2008-04-27 21:20:18 följande:
    Har också undrat över hur säljaren vet vad tillval mm kan gå till, men han sa att det var ett cirka pris, att det är vanligast att det ligger runt den summan. Vet inte om det stämmer. Vad tror du/ni?
    Vad gäller tillvalen på ä-hus så kanske de ligger på ungefär samma nivå, då det är ungefär samma tillval kunderna väljer.
    Standarden är ju lägre än i andra, lite dyrare hus. T.ex. plastmatta istället för klinker/kakel m.m.

Be säljaren om att få en tillvals-prislista så kan ni själva kolla vad det kommer gå på efter allt ni vill ha!

Ett Tips! 
    Efter ni fått fram totalpris (inkl tillval), jämför med andra, dyrare hustillverkare där dessa tillval ingår som standard och se om det kan löna sig med nån annan.
Svar på tråden Frågor om pris för Älvsbyhus??