Frösöblomster, hur går det med nattningarna? Och hur går det med dagsömnen?
Jag var på BVC igår, på tvåmånaderskollen och passade på att prata lite med sköterskan. Jag sa att jag håller på och läser boken Somna utan gråt. Hon hade inte hört talas om den. Så frågade jag om hon tyckte det var för tidigt att lära min pojke att somna själv, för som det är nu ligger jag i sängen och ammar och sen när han somnar måste jag ligga kvar för han känner av om jag går en på en gång. Han får heller ingen ro om jag sitter i soffan och ammar, då somnar han inte (som han gjorde förut, då kunde jag glo på tv eller surfa och han somnade i min famn och sen barj ag in honom i sovrummet och så sov vi alla tre, nu funkar inte det längre). Jag brukar ta in min bärbara dator och kolla på film eller så på kvällen, men det kommer inte funka i längden. Jag har ingen lust att lägga mig 19.30 - 20.00, jag vill ha tid för mig och min man också.
Så jag frågade sköterskan om det var för tidigt att lära honom somna själv och hon svarade nej då! Det är inte alls för tidigt menade hon. Jag sa att vi samsover och att det känns viktigt att han då får lära sig att sova själv, precis som Pantley skriver.
Då säger sköterskan: vi har en broschyr om hur man kan göra, vi kallar den 5 min metoden (!!). Sen sa hon att det är bättre om lillkillen sover i sin egen säng eftersom jag förmodligen stör hans sömn, han skulle säkert sova bättre om han sov i egen säng (!!).
Jag blev helt paff och sa att nej jag vägrar låta mitt barn gråta sig till sömns och jag känner mitt barn, han sover INTE bra om han får sova själv. Dessutom sover inte jag bra om jag vet att han ligger där helt ensam, även om det är i samma rum.
Hursomhelst så blev jag helt chockad över att man kan rekommendera 5 min metoden för en 8 veckor gammal bebis!
Nästa gång jag går till BVC ska jag ta med mig Pantleys bok och säga till min sköterska att hon ska rekommendera den istället nästa gång nån undrar samma sak som jag.
Men jag vet fortfarande inte om jag kan börja med att lära min son att somna själv? Pantley påstår att man kan lära även små spädisar, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra.
Men som det är nu är det ohållbart, jag vill inte lägga mig och sova klockan 19.30 på kvällen och lägger jag inte honom då blir han alldeles övertrött och kan inte komma till ro på flera timmar och bara gråter... :(