• Flickan och kråkan

Erfarenheter av "somna utan gråt"?

För mig var det som en riktig uppenbarelse att läsa Elizabeth Pantleys: Somna utan gråt (The no-cry solution). Har inlett vår no-cry solution idag och hoppas på framgång. Så uppfriskande med en mellanväg: Man måste inte antingen låta sitt barn skrika sig till sömns eller offra sin egen sömn tills man stupar.

Stötte på den av ren tillfällighet och blev intresserad eftersom förordet var skrivet av William Sears.

Om någon har erfarenhet av metoden/metoderna skulle jag uppskatta lite feed-back

• Svar på tråden Erfarenheter av "somna utan gråt"?
  • msKitten

Jag läser boken just nu. Min bebis är förvisso bara sju veckor, så några rutiner har vi inte börjat med ännu. Men jag tycker boken ändå är intressant och den har gett mig några AHA-upplevelser.

Jag och min son samsover och har gjort det sen dag 1. Det jag har fastnat för i Pantleys bok är att hon skriver att det är extra viktigt att barn som samsover ska lära sig somna själva. Det är nog bra att veta när man sen börjar med rutiner.

Sen tyckte jag kapitlet om hur sömnen hos spädbarn fungerar var intressant, det hjälpte mig att förstå att jag inte behöver vara orolig för när min son grymtar, frustar eller t o m skriker till i sömnen. Jag som förstagångsförälder hade inte susning om att bebisar kan låta sådär när de sover :D

• Flickan och kråkan
    msKitten skrev 2008-04-27 21:31:41 följande:
    Jag läser boken just nu. Min bebis är förvisso bara sju veckor, så några rutiner har vi inte börjat med ännu. Men jag tycker boken ändå är intressant och den har gett mig några AHA-upplevelser. Jag och min son samsover och har gjort det sen dag 1. Det jag har fastnat för i Pantleys bok är att hon skriver att det är extra viktigt att barn som samsover ska lära sig somna själva. Det är nog bra att veta när man sen börjar med rutiner.Sen tyckte jag kapitlet om hur sömnen hos spädbarn fungerar var intressant, det hjälpte mig att förstå att jag inte behöver vara orolig för när min son grymtar, frustar eller t o m skriker till i sömnen. Jag som förstagångsförälder hade inte susning om att bebisar kan låta sådär när de sover :D
    Samma sak här. Vi samsover också och är förstagångsförälder Vår pojk är fyra månader så vi ska börja så smått med lite kvällsrutiner tänkte vi. Tyckte också att det var bra det där med att lära samsovande barn somna själv. Hittills har det ofta blivit vid bröstet Blev framför allt glad att det fanns så mycket konkreta tips! Jag tycker egentligen inte nätterna är så jobbiga. Han vaknar ungefär 3 gånger per natt men det är ju normalt och dessutom somnar han direkt igen. Vi har däremot problem med dagarnas sömn. Fast det är klart när man börjar jobba om något år eller så kan man nog uppleva ständiga uppvak på nätterna lite annorlunda....
  • Rombin

låter som en bra bok... men vi ha haft turen attt ha en väldigt nöjd å glad bebis.... har inte en endaste gång gråtit vid sängdags!!!... han är 11 veckor nu å ligger å snuttar på nappen, snutte, lr händerna tills han somnar... när han vaknar gråter han inte heller...jag brukar vakna av att han ligget å pratar med mobilen... kunde inte fått ett underbarare barn! =) he he v

• msKitten
    Flickan och kråkan skrev 2008-04-28 11:18:13 följande:
    Samma sak här. Vi samsover också och är förstagångsförälder Vår pojk är fyra månader så vi ska börja så smått med lite kvällsrutiner tänkte vi. Tyckte också att det var bra det där med att lära samsovande barn somna själv. Hittills har det ofta blivit vid bröstet Blev framför allt glad att det fanns så mycket konkreta tips! Jag tycker egentligen inte nätterna är så jobbiga. Han vaknar ungefär 3 gånger per natt men det är ju normalt och dessutom somnar han direkt igen. Vi har däremot problem med dagarnas sömn. Fast det är klart när man börjar jobba om något år eller så kan man nog uppleva ständiga uppvak på nätterna lite annorlunda....
    Hur gör ni? Hur ska era rutiner se ut?

Som sagt, jag har en sju veckors hemma, så några rutiner är inte riktigt aktuellt ännu, men jag försöker lägga honom ner ibland så att han lär sig somna utan mig bredvid sig. Jag ammar och sen går jag därifrån innan han helt har somnat. Om han börjar grymta går jag tillbaka och ammar igen. Själv lägger jag mig bredvid och sover bara nån timme senare. Så han ligger ju ensam en väldigt kort stund. På dagarna sover han oftast i sjalen, men jag försöker få honom att somna i vagnen ibland. Det funkar ibland, och ibland inte.

Han är ju så liten ännu.
  • Flickan och kråkan

1. Tvättning och blöjbyte
    2. Smörjning och lite massage (vi har en torris med eksem som vi måste smörja varje dag)
    3. Läsning avnågra böcker (medan salvan sugs in )
    4. Pyjamas
    5. Amning
    6. Läsa kort bok (Leo ska sova)
    7. Släcka lampan
    8. Sjunga vaggvisa
    9. Ligga och titta på varandra tills han somnar (Pantleys milda amningsmetod vid behov)

Start ca. 19.00 Målet är att sova vid åttatiden. Noll rutiner på dagen ännu Sover nästan enbart i famnen då. Har kört kvällsrutinen två gånger. Har hittills fungerat rätt bra. Saknar honom dock lite i famnen på kvällen Men det här är nog bäst för alla

• msKitten
    Flickan och kråkan skrev 2008-04-28 21:44:34 följande:
    1. Tvättning och blöjbyte2. Smörjning och lite massage (vi har en torris med eksem som vi måste smörja varje dag)3. Läsning avnågra böcker (medan salvan sugs in )4. Pyjamas5. Amning6. Läsa kort bok (Leo ska sova)7. Släcka lampan8. Sjunga vaggvisa9. Ligga och titta på varandra tills han somnar (Pantleys milda amningsmetod vid behov)Start ca. 19.00 Målet är att sova vid åttatiden. Noll rutiner på dagen ännu Sover nästan enbart i famnen då. Har kört kvällsrutinen två gånger. Har hittills fungerat rätt bra. Saknar honom dock lite i famnen på kvällen Men det här är nog bäst för alla
    Men han somnar inte efter amningen då?
  • 1977Maria Therese
    Flickan och kråkan skrev 2008-04-27 12:39:33 följande:
    För mig var det som en riktig uppenbarelse att läsa Elizabeth Pantleys: Somna utan gråt (The no-cry solution). Har inlett vår no-cry solution idag och hoppas på framgång. Så uppfriskande med en mellanväg: Man måste inte antingen låta sitt barn skrika sig till sömns eller offra sin egen sömn tills man stupar.Stötte på den av ren tillfällighet och blev intresserad eftersom förordet var skrivet av William Sears.Om någon har erfarenhet av metoden/metoderna skulle jag uppskatta lite feed-back
    Är boken skriven på svenska också?

Här hemma stupar jag eftersom min tös vägrar att sova varje natt...

Vi samsover har gjort det från BB och på BB med:)))

Blevså nyfiken på boken finns den att låna på bibblan?
  • Flickan och kråkan

1977Maria Therese skrev 2008-04-28 22:07:59 följande:

Är boken skriven på svenska också? Här hemma stupar jag eftersom min tös vägrar att sova varje natt...Vi samsover har gjort det från BB och på BB med:)))Blevså nyfiken på boken finns den att låna på bibblan?
    Ja den finns på svenska

Det är väl inte de snabba metodernas väg.....men det är en väg/vägar som känns bra i magen

För oss verkar det som att kvällsnattningen kommer att bli hyfsad lätt att komma till rätta med . Dagarna kommer att bli en helt annan femma!
  • Flickan och kråkan
    msKitten skrev 2008-04-28 21:49:04 följande:
    Men han somnar inte efter amningen då?
    Han har inte gjort det än. Han är så himla uppskruvad eftersom han sover för lite på dagarna, så amningen brukar bara få ner honom på jorden igen

Kanske kommer han att börja somna när vi får bättre ordning på all sömn, då kanske vi får lägga in blöjbyte eller något annat mellan.

Vaknade rätt många gånger i natt förresten, men somnade alla gånger själv och inte vid amningen
  • msKitten

1977Maria Therese skrev 2008-04-28 22:07:59 följande:

Är boken skriven på svenska också? Här hemma stupar jag eftersom min tös vägrar att sova varje natt...Vi samsover har gjort det från BB och på BB med:)))Blevså nyfiken på boken finns den att låna på bibblan?
    Jag beställde boken på svenska från adlibris. Den är kanon!

Hennes tips och metoder är sådana att de tar ett par veckor eller så men de är de enda vettiga som jag har läst om. Ingen gråt hos barnen och frustration hos föräldrarna.
  • msKitten
    Flickan och kråkan skrev 2008-04-29 07:55:03 följande:
    Han har inte gjort det än. Han är så himla uppskruvad eftersom han sover för lite på dagarna, så amningen brukar bara få ner honom på jorden igen Kanske kommer han att börja somna när vi får bättre ordning på all sömn, då kanske vi får lägga in blöjbyte eller något annat mellan. Vaknade rätt många gånger i natt förresten, men somnade alla gånger själv och inte vid amningen
    Ja, de vaknar ganska ofta de små liven! Jag märker att min lilla plutt vaknar på natten bara för att kolla att jag ligger bredvid.

Men det här med dagsömn, din son är kanske ett känsligt och temperamentsfullt barn som behöver varva ner ordentligt så han kan sova, även på dagarna. Har du provat att amma honom liggandes i sängen på dagen?
  • Flickan och kråkan
    msKitten skrev 2008-04-29 09:13:13 följande:
    Ja, de vaknar ganska ofta de små liven! Jag märker att min lilla plutt vaknar på natten bara för att kolla att jag ligger bredvid. Men det här med dagsömn, din son är kanske ett känsligt och temperamentsfullt barn som behöver varva ner ordentligt så han kan sova, även på dagarna. Har du provat att amma honom liggandes i sängen på dagen?
    Jo det har jag förstått. Ja, har prövat att ligga och amma i sängen. Fungerar ibland Oftast blir han dåsig, men sedan efter ett tag blir han antingen uppskuvad (av jag vet inte vad?), ledsen och arg eller så vaknar han omedelbart efteråt. Enda sättet vi har lyckats få honom att sova mer än 30-40 minuter på dagen är att vagga honom länge länge och sedan ha honom sovandes på axeln. Känns inte riktigt hållbart i längden.
  • LizLiz76

Jag brukar sätta mig framför teven med en filt, han klättrar upp, lägger sig tillrätta, får bröstet och somnar. Ungefär så..
    Våra rutiner har skiftat lite under tiden - egentligen har vi inga fasta rutiner om jag tänker efter. Barn är så smarta, om man bara låter dem känna efter själv så ordnar det sig - det är min filosofi. Nu är han iofs. 17 månader, så nu är det så pass lätt att han börjar gråta, springer till mamma o sätter sig i knät o tittar med sina trötta ögon så vet jag vad som gäller.

• mybabygirl

Vår dotter är 4 månder & 2 veckor.

Vi ser till att hon får sova " middag " 2-3 grr under dagen.

hon vaknar 6.00 äter & somnar om igen 08.00 sover tom 10.00
    Sedan är hon vaken. Somnar igen vid 12.00-13.00 & är sedan vaken. somnar 15.00-16.00. & efter 16.00 får hon ej sova mer. För då skulle hon inte sova på natten. Mellan varje gång hon är vaken så äter hon & vi leker med henne, går ut & går, sjunger, läser, går runt i lägenheten & berättar vad man ser.. Vi tar promenader vid ån & matar ankorna m.m

När hon sovit sin sista gång fram till 16.00 får hon alltså inte sova mer förren 19.30. Under den tiden försöker vi göra det så klart & tydligt att det inte är någon sov paus mera. tex: så är tv:n på på lagom volym, det är ljust i hela lägenheten. jag & min man pratar med henne, vi leker, hon får bada, m.m. Detta gör att hon är pigg & vaken & är med i leken fram till kl 19. 15 Självklart äter hon en del mål & smakisar under dagen :) också. hehe .

Vid 19.15 stänger jag & min man ner allting. Drar för gardinerna och går in till vår sovrum ( hon sover med oss, sedan födsel ) ( har aldrig kunnat somna utan oss förut ) Vi läser en saga ur " stora sagoboken av bröderna grimm " & sjunger " Trollmors vaggvisan & " nu i ro slumra in " .. Efter det så säger vi godnatt & pussar henne på kinden.

Vi lägger sedan ner henne i sängen & lägger oss brevid på varsin sida. Sedan lägger jag henne på sidan, eftersom hon hatar att sova på rygg & hon får ej sova på mage. Sedan ligger jag & vjyssar & smeker henne över huvudet sakta.. I ungefär 15 minuter, ( hon gnäller bara lite grann, ibland. ) innan hon somnar. 19.30 sover hon som en stock. Sedan går jag & min mat ut ur sovrummet.

Hon sover från 19.30 - 06-00 :)

• 1977Maria Therese
    mybabygirl skrev 2008-05-01 20:07:05 följande:
    Vår dotter är 4 månder & 2 veckor. Vi ser till att hon får sova " middag " 2-3 grr under dagen. hon vaknar 6.00 äter & somnar om igen 08.00 sover tom 10.00Sedan är hon vaken. Somnar igen vid 12.00-13.00 & är sedan vaken. somnar 15.00-16.00. & efter 16.00 får hon ej sova mer. För då skulle hon inte sova på natten. Mellan varje gång hon är vaken så äter hon & vi leker med henne, går ut & går, sjunger, läser, går runt i lägenheten & berättar vad man ser.. Vi tar promenader vid ån & matar ankorna m.m När hon sovit sin sista gång fram till 16.00 får hon alltså inte sova mer förren 19.30. Under den tiden försöker vi göra det så klart & tydligt att det inte är någon sov paus mera. tex: så är tv:n på på lagom volym, det är ljust i hela lägenheten. jag & min man pratar med henne, vi leker, hon får bada, m.m. Detta gör att hon är pigg & vaken & är med i leken fram till kl 19. 15 Självklart äter hon en del mål & smakisar under dagen :) också. hehe .Vid 19.15 stänger jag & min man ner allting. Drar för gardinerna och går in till vår sovrum ( hon sover med oss, sedan födsel ) ( har aldrig kunnat somna utan oss förut ) Vi läser en saga ur " stora sagoboken av bröderna grimm " & sjunger " Trollmors vaggvisan & " nu i ro slumra in " .. Efter det så säger vi godnatt & pussar henne på kinden. Vi lägger sedan ner henne i sängen & lägger oss brevid på varsin sida. Sedan lägger jag henne på sidan, eftersom hon hatar att sova på rygg & hon får ej sova på mage. Sedan ligger jag & vjyssar & smeker henne över huvudet sakta.. I ungefär 15 minuter, ( hon gnäller bara lite grann, ibland. ) innan hon somnar. 19.30 sover hon som en stock. Sedan går jag & min mat ut ur sovrummet.Hon sover från 19.30 - 06-00 :)
    Det gjorde vår tös också när hon var 2-5 månader men nu är det ändrat från hennes sida dock....

Nu vill hon inte sova middag och blir övertrött på kvällen och somnar vid tolv , ett på natten....Men menSkrattande
  • 1977Maria Therese

Hon är 7 månaader...

• msKitten

Frösöblomster, hur går det med nattningarna? Och hur går det med dagsömnen?

Jag var på BVC igår, på tvåmånaderskollen och passade på att prata lite med sköterskan. Jag sa att jag håller på och läser boken Somna utan gråt. Hon hade inte hört talas om den. Så frågade jag om hon tyckte det var för tidigt att lära min pojke att somna själv, för som det är nu ligger jag i sängen och ammar och sen när han somnar måste jag ligga kvar för han känner av om jag går en på en gång. Han får heller ingen ro om jag sitter i soffan och ammar, då somnar han inte (som han gjorde förut, då kunde jag glo på tv eller surfa och han somnade i min famn och sen barj ag in honom i sovrummet och så sov vi alla tre, nu funkar inte det längre). Jag brukar ta in min bärbara dator och kolla på film eller så på kvällen, men det kommer inte funka i längden. Jag har ingen lust att lägga mig 19.30 - 20.00, jag vill ha tid för mig och min man också.

Så jag frågade sköterskan om det var för tidigt att lära honom somna själv och hon svarade nej då! Det är inte alls för tidigt menade hon. Jag sa att vi samsover och att det känns viktigt att han då får lära sig att sova själv, precis som Pantley skriver.

Då säger sköterskan: vi har en broschyr om hur man kan göra, vi kallar den 5 min metoden (!!). Sen sa hon att det är bättre om lillkillen sover i sin egen säng eftersom jag förmodligen stör hans sömn, han skulle säkert sova bättre om han sov i egen säng (!!).

Jag blev helt paff och sa att nej jag vägrar låta mitt barn gråta sig till sömns och jag känner mitt barn, han sover INTE bra om han får sova själv. Dessutom sover inte jag bra om jag vet att han ligger där helt ensam, även om det är i samma rum.

Hursomhelst så blev jag helt chockad över att man kan rekommendera 5 min metoden för en 8 veckor gammal bebis!

Nästa gång jag går till BVC ska jag ta med mig Pantleys bok och säga till min sköterska att hon ska rekommendera den istället nästa gång nån undrar samma sak som jag.

Men jag vet fortfarande inte om jag kan börja med att lära min son att somna själv? Pantley påstår att man kan lära även små spädisar, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra.

Men som det är nu är det ohållbart, jag vill inte lägga mig och sova klockan 19.30 på kvällen och lägger jag inte honom då blir han alldeles övertrött och kan inte komma till ro på flera timmar och bara gråter... :(

• Flickan och kråkan

Det går bra på kvällen, dagarna är en annan femma - usch fy och blä! Vägrar sova, blir övertrött, grinig, ännu tröttare, skriker och är otröstlig. Ny otrevlig erfarenhet. Hoppas det är något övergående. Sover i bärselen på dagarna (som nu). Alltid gnälligt när det ska sovas. Just nu är jag bara tacksam om det inte blir skrik och gråt. Kraven ändras ibland

På kvällarna kör vi vår kvällsrutin som tar mellan 30-60 minuter. Han somnar för det mesta rätt så snabbt, men vi får för det mesta köra Pantley´s snälla avvänjningsmetod. Det brukar bli ganska mycket in och ut med bröstet, men för det mesta somnar han nu medan vi ligger och tittar på varandra. Vaknar fortfarande ganska ofta på nätterna, men somnar om bra.

Om jag fattat Pantley rätt så kan man väl göra ungefär detsamma med mindre barn, men att man måste ta hänsyn till att de kommer att vakna oftare på nätterna ändå. För oss har det inte varit något problem alls att låta honom sova ensam någon/några timmar innan vi lägger oss. Ofta blir det inte så länge, vi är rätt trötta på kvällen vi med

Tråkigt med BVC. Min BVC-sköterska rekommenderade i stort sett Pantleys metod, eller rättare sagt hon nämnde aldrig 5-min.-metoden utan framhöll bara att det kan vara bra för barn att lära sig somna på den plats de ska sova resten av natten (inte i famnen, ammandes helt enkelt).

Jag tycker det känns jätteskönt att vi nu har någon rutin. Det känns tryggt på något sätt. Jag tycker man börjar märka på lill-grodan också att han vet vad som är på gång. Kvällarna och nattningarna har blivit mysigare. Hoppas att vi kan få något färre uppvak och amningar så småningom. Bekymrar mig inte nu, men det kommer ju andra tider...

Svar på tråden Erfarenheter av "somna utan gråt"?