• vinterbabyn

ni som fött i vecka 31-32, hur små barn? hur har det gått?

Har en känsla att detta barn kommer snart, 31+0 nu. Är sjukskriven för prematura sd som påverkat tappen, de hålls i styr tack vare liggläget. Men denna rivande mensvärk ser jag som hotande..

Har fött ett barn i 38+5, efter en likadan graviditet, men regelbundna sd o påverkad tapp i tidigt skede. SÅ den gången gick de bra.

Så berätta gärna lite hur de gick för er som födde vid dessa veckor. Var ni länge på sjukhus? Hur mådde de små? Hur små var de riktigt?

• Svar på tråden ni som fött i vecka 31-32, hur små barn? hur har det gått?
  • Puttes matte

Våra flickor kom i v 32+4. Vägde 1745g resp 1860g, 42 & 43 cm långa. Clara hade lite svårt att andas precis när hon kommit ut, de låg i öppen kuvös första dygnet, sen bara värmebädd & sondmatning. De hade ingen gulsot, fick blodtranf en gång, pga dåliga blodvärden, annars inga komplikationer. Vi bodde på Neo i fyra veckor, tills de kunde äta själva. Hade vi bott närmare Neo hade vi fått gå hem efter två-tre veckor. Vi tog till stor del själva hand om tjejerna och de var hos oss på rummet mycket. Nu är tjejerna strax "födda", hade bf 28 april, de vägde i måndags ca 2700g. Delammar och flaskmatar båda, vilket går utmärkt.
    Lycka till!

• 20110426

Min lill-kille (10år nu och inte såå liten Skrattande) kom i v.32+5, han väge 1714 och var 41cm. Orkar du så läs om honom på min hemsida. Där står allt.

http://hem3.passagen.se/p5033/pontus.html

Var med människor som GER energi, inte TAR energi annars får du soppatorsk i själen.
  • SanniXx

Min dotter kom i v 31+6, vägde 1965g och var 42.4 cm. De gick inte så bra i början då hon slutade andas hela tiden. Sen växte 2 hemangiom fram och till sist fick hon glasögon pga skelning. Nu är hon dryga året. Allt ser bra ut, men utvecklingsvis har hon inte vuxit i kapp "januaribarnen" då hon föddes, men är som ett "marsbarn" då hon skulle ha kommit.

Vi stannade på neo i en månad, sen fick vi åka hem. Dock med ett antal sjukhusbesök efter de..

ღ Mamma till Ida född 070115 i v.31+6 ღ
  • 08 i Skåne

Vår son kom i v. 32+6 och vägde 1680 g och var 43 cm lång, han blev utplockad med akut kejsarsnitt eftersom jag hade dåligt flöde i navelsträngen och han därmed inte växte som han skulle.

Vi låg på Neo i 3 veckor och sen hade vi hemsjukvård i c.a 6 veckor.

Lycka till!

• 08 i Skåne

Fick inte med att Alexander mådde bra, men behövde sondmatas eftersom han inte orkade äta själv. Han låg i kuvös och hade CPAP de 3 första dygnen, sen klarade han av att andas utan hjälp och fick komma över i värmebädd.

• nr8 fbg

Mina två pojkar föddes i v 28+2 och vägde 1400g resp 1240g. De fick ligga i kuvös och sondmatades den första månaden. Den ena av pojkarna var lite sämre och fick ligga i respirator i tre dagar och sedan med CPAP någon vecka. Vi stannade på neo i 2 månader. Pojkarna är i dag 5 månader och mår hur bra som helst.

• Isel

Fick vår son i v 31+5, han vägde 1932g och var 42 cm lång.

Vi tillbringade 24 dygn på neo och hade sedan hemsjukvård i en vecka.
    Sonen behövde inte ligga i kuvös, fick ligga på värmebädd direkt. Han hade cpap i ca 5 dagar. Han hade en del andningsuppehåll så det fick han medicin för. Sondmatades och fick sola i omgångar. Fick dåligt blodvärde så han fick blod innan vi åkte hem.

På det stora hela så gick det bra, de problem han hade var ju sånt som är väldigt vanligt hos prematurer, dock jobbigt ändå.. men inga andra komplikationer så vi är väldans tacksamma för det.

• sanne84

Hej! Våran son kom i vecka 31+6 med kejsar snitt Han vägde då 1250g. Allt har gått bra sen dess. Första halv året åt han massor och innan han var ett var han lika bra i utveckligen, vikt och längt som sina normala kompisar(de som gått tiden ut). Hoppas din bebisen ligger några dagar till i magen.

• Majamjau

Vi fick en liten tjej i vecka 31+5. Hon vägde 1478 och var 43 cm lång. Inget kejsarsnitt. Vi fick stanna fyra veckor på sjukhus. Hon hade grad 1 hjärnblödning, något som är relativt vanligt som jag förstått det hela. Nu är hon snart åtta månader och har vuxit till sig jättebra, utvecklas helt normalt, en jätteglad och helt normal bebis, vad vi kan se i alla fall, så efter all oro och vånda kan vi konstatera att det gick bra trots allt...

• Tattilie

Hej hopp. Jag låg innlagd i en vecka med sammandragningar och sedan kom vår lilla dotter i vecka 31+1 1570g och 39cm. Det var den 1 mars i år, nu är hon 47cm och väger 2600.
    Hon föddes på östra i gbg och sedan blev vi förflyttade till Trollhättan (platsbrist i gbg) redan dagen efter. Vi bodde på Näls neonatalavdelning i 5 veckor och jag måste säga att det var fantastiskt. Vilken personal och vilken trygghet att vara omgiven av doktorer, barnsköterskor och sjuksköterskor!!! Vi har inga barn sedan tidigare så både jag och min man kunde vara där.
    Nora har varit en stark tjej hela tiden och har inte behövt andningshjälp eller så. Men självklart har vi ändå oroat oss.
    Nu är vi hemma och lever ett vanligt familjeliv och hon är som en vanlig dock lite liten bebis.

Svar på tråden ni som fött i vecka 31-32, hur små barn? hur har det gått?