*Är det ok att äta jordnötter när
Är det ok att äta jordnötter när man är gravid?
//Mal v. 22
Är det ok att äta jordnötter när man är gravid?
//Mal v. 22
Yep, helt ok!
Inte så att det kan utveckla nåra allergier till bebben eller så (eller det kanske är när man ammar)?
mi barnmorska sa åt mig att undvika allt som har med nötter och göra för att vi klassas som en allergi familj.
jordnötter kunde framkalla olika allergier hoss bäbisen sen.
så undvik tycker jag.
det är väldigt svårt ska jag säga jag som älskar chilinötter:(
lycka till_:)
Beror inte det på vad föräldrarna har för allergier????
kusinens fru fick inte äta ngt med nötter när hon var gravid pga kusinen är överkänslig mot nötter men till mig har BM inte sagt ngt.
Undviken jordnötter, varken jag eller min man är allergiska men det finns några i min släkt som är det. Mmm, chilinötter - gott!
Hmm jag som tänkte äta jordnötssås på luchen, nu blev jag kluven. Fast å andra sidan finns det inga allergier i min familj
Min bm har inte sagt ett ord om det. Står heller inte i informationsbroschyrerna jag har fått hem. Äter jordnötter emellanåt, alltså.
Hittar heller inget på Livsmedelsverkets hemsida om att jordnötter skulle vara farligt:
www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx
Jag har fått rådet att äta nötter men vi har ingen allergi i min familj! Har man inte det så är nötter bra. Det är nyttigt fett och det kan lindra halsbränna (något som jag har problem med). Så mår du bra av nötter så kan du lugnt äta det. //Cessan
Nu har jag precis ätit kyckling med jordnötssås så jag hoppas det gick bra ;)
Vår Bm sa igår att man absolut inte skulle äta , inte ens röra vid jordnötter när man ammar för det är extremt allergiframkallande och " "egentligen" inte heller äta det under graviditeten-vad nu det betyder. Jag åt rätt mkt i början för jag hade hört att det var mkt järn i jordnötter. Men nu låter jag bli.
mmmm det lät gott!
Snuttan2: Det var supergott!!
tpw: Hoppas det inte skadar att jag åt det en gång nu då, men jag känner mig inte så orolig så det blir nog bra!
min BM sa att jag inte skulle äta jordnötter fastän vi inte har allergi i släkten! Men jag skulle inte äta det även om jag fick det... bläääääääääää
Det är inte vetenskapligt bevisat än. Men de tror att jordnötter kan framkalla alldergi..om inte nu..så kanske senare. Det kan ju visa sig när barnet är flera år.