Arabiska namn =)
Någon som har några tips på arabiska namn? Både pojk- och flicknamn.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-27 20:39
Och säg gärna om det är till tjej eller kille =)
Någon som har några tips på arabiska namn? Både pojk- och flicknamn.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-27 20:39
Och säg gärna om det är till tjej eller kille =)
zorba =)
Pojknamn:
Ishmael
Moosa
Jamal
Yusuf
Mohammed
Amman
Amar
Ishaq
Alvan
Amir
Arif
Azzam
Ibrahim
Jasper
Flicknamn:
Intizara
Nour
Maryam
Maysa
Heba
Hanan
Fatima
Alula
Amal
Azucena
Azhara
Jamilah
Jemima
Habiba är det finaste flicknamnet tycker jag, det betyder älskling! Så gulligt.
Pojknamn Idiris är vackert - det finns en fin betydelse i det namnet som jag inte riktigt kommer ihåg, en arabisk profet som hjälpte de fattiga tror jag. =)
Ja, han var en profet. Här kan man läsa om Idris
In Islamic tradition, according to the book The Prophet of God Enoch: Nabiyullah Idris, Idris and Enoch are the same person. He is mentioned in the Qur'an as was preferred by God that he raised Idris to Him (In the Enoch book of the bible preserved by the Ethiopian church, we also read that he was raised up by God). Enoch is said to have come back from heaven in the area of Gizan (current day Giza in Egypt) where he taught people writing, and he described how he saw in his journey the sources of water (i.e. the Snow caps of mountains, especially in the polar areas) and the reasons behind astronomy, he described different skies where he saw imprisoned devils and Jinns tormented by the angels, some of whom are awaiting punishment, and some awaiting release. He is a prominent prophet between Adam and Noah for Muslims.
Varför inte döpa barnet till något svenskt istället ,om han ska bo i Sverige?
Det är ju rätt känt att man i många sammanhang kan dra fördel av ett svenskklingande namn!
Anställningsintervjuer och lägenhetsansökningar mm....
Bara undrar....
Men hon kanske gillar arabiska namn så låt henne ha det :S
Jag skulle inte ge mitt barn ett svenskt namn om jag tycker ett annat är finare bara för att några rasistiska människor inte tänker ge dom jobb pågrund av deras namn...
Samira
Aden
Två av mina favoritnamn
Pappan är arab, och jag vill att barnet ska ha ett arabiskt namn också. Att barnet så småning om kanske kommer ha svårt att få jobb pga det tycker jag inte är ett giltigt argument. Man ska inte stödja rasism.
amiar
T T skrev 2008-04-28 15:42:23 följande:
Det är också fint
Karim heter min son i andranamn, det betyder generös. Vi var lite innne på Farid (unik) också.
Hade han varit tjej hade vi en hel radda: Nora, Mona, Amina, Amira, Farida, Selma.
Han har ett svenskt tilltalsnamn. Min man har tvärtom.
Min sons pappa är palestinier och heter Sami.. Tycker det är jättefint
Det är ett finskt namn med
tror dock det uttalas olika dock.. har för mig att det finska namnet rätt av är [SAMI] men på arabiska blir det [SÄÄMII]
Can´t help you there....men jag vet att min son har en klasskamrat som heter Lava
en tös..