• Anonym (undrande)

2,25% cider + gravid?!

Kan man, som gravid, ta sig en 2,25 procentig cider till maten en fradagskväll utan att det är skadligt för barnet? Man kan ju köra bil efter att ha druckit en sån, så då borde man väll kunna dricka även som gravid? Tacksam för svar, innan jag gör nått jag kanske kommer få ångra..

• Svar på tråden 2,25% cider + gravid?!
  • Anonym (trött..)

jag skulle inte göra det, men vet inte hur farligt det är... finns goda alkoholfria alternativ när suget är stort!Skrattande

• Estell

Det är nog som man känner för antar jag, men jag skulle inte ta ngn alkohol öht om jag var gravid. Vad är det för mening? Du blir inte berusad av en sån, och alkoholfri är väl lika god????

• Anonym

Så här gör du för att räkna ut hur mycket alkohol (motsvarande 40%-ig alkohol) olika drycker innehåller.
    Steg 1. Multiplicera volymprocenten med innehållet i burken i cl.
    Steg 2. Dividera resultatet med 40 så får du fram alkoholstyrkan i öl eller vin omräknat till 40%-ig alkohol.
    Exempel:
    På en 50 centiliters ölburk står alkoholhalt 3,4 volymprocent.
    3,4 x 50 = 170. Dela 170 med 40 så blir det 4,25.
    Ölburken innehåller alltså alkohol som motsvarar 4,25 cl 40%-ig alkohol

• Pysselgalningen

Köp alkoholfritt istället!
    Sambon upptäckte att det fanns mycket mer alkoholfria alternativ nu än förr

• Anonym (jodu!)

nej det är inte skadligt har forskare kommit fram till. Man ska kunna dricka en cider eller ett glas vin på en fredags kväll. Men hade jag varit gravid (jag är man) skulle jag inte druckit. Finns ju ingen anledning till det. Som ovannämnda det finns alkoholfria drycker till och med öl.

• Bebbe2006

Men allvarligt, lägg ned nu! Självklart kan du ta en sådan till maten en fredagskväll. Det är ju vanlig cider som man köper på Konsum.

Det kommer garanterat inte att skada ditt barn. Inte ett dugg.

Vad är det med folk i dethär landet? TS snackar ju inte om att hon skulle dricka en vinare liksom. I andra länder dricker mammorna betydligt mer, och det har man gjort i Sverige tidigare också. Och plötsligt är det döfarligt?

Hur tror ni att det skulle kunna finnas några människor i världen öht om det vore SÅ känsligt? Tänk lite. Sluta att stressa upp er och njut av er graviditet istället.

• Fluffguf
    Bebbe2006 skrev 2008-04-28 02:13:08 följande:
    Men allvarligt, lägg ned nu! Självklart kan du ta en sådan till maten en fredagskväll. Det är ju vanlig cider som man köper på Konsum.Det kommer garanterat inte att skada ditt barn. Inte ett dugg.Vad är det med folk i dethär landet? TS snackar ju inte om att hon skulle dricka en vinare liksom. I andra länder dricker mammorna betydligt mer, och det har man gjort i Sverige tidigare också. Och plötsligt är det döfarligt?Hur tror ni att det skulle kunna finnas några människor i världen öht om det vore SÅ känsligt? Tänk lite. Sluta att stressa upp er och njut av er graviditet istället.
    Det är säkert inte farligt att dricka en 2,25% cider, men det är väl ganska onödigt när det finns alkoholfria alternativ.
  • Bergelmer

Anonym (undrande) skrev 2008-04-28 00:16:44 följande:

Kan man, som gravid, ta sig en 2,25 procentig cider till maten en fradagskväll utan att det är skadligt för barnet? Man kan ju köra bil efter att ha druckit en sån, så då borde man väll kunna dricka även som gravid? Tacksam för svar, innan jag gör nått jag kanske kommer få ångra..
    Ditt barn kommer inte att dö.
  • Anonym

Varför vill du riskera något med ditt ofödda barn? Jag hade aldrig druckit det utan väntat tills jag hade fött och inte ammade. ta och drick något annat istället

• Estell

Nej, det är kanske inte farligt för barnet, men av VILKEN anledning är man tvungen att dricka cider med alkohol i öht?????? Fattar inte riktigt det där resonemanget. Varför fresta när det finns så många andra goda drycker utan???? Tar man en kan det bli flera.

Svar på tråden 2,25% cider + gravid?!