• Anonym (undrande)

2,25% cider + gravid?!

Kan man, som gravid, ta sig en 2,25 procentig cider till maten en fradagskväll utan att det är skadligt för barnet? Man kan ju köra bil efter att ha druckit en sån, så då borde man väll kunna dricka även som gravid? Tacksam för svar, innan jag gör nått jag kanske kommer få ångra..

• Svar på tråden 2,25% cider + gravid?!
  • TheMilky

Jag har druckit det, men det är ju ett fritt land som sagt var vi lever i. Har även druckit lättöl som vissa anser vara barnamord. Som sagt, barnet dör inte och du är stor nog att välja själv. Lycka till.

• Janneman
    Anonym skrev 2008-04-28 00:28:27 följande:
    Så här gör du för att räkna ut hur mycket alkohol (motsvarande 40%-ig alkohol) olika drycker innehåller.Steg 1. Multiplicera volymprocenten med innehållet i burken i cl.Steg 2. Dividera resultatet med 40 så får du fram alkoholstyrkan i öl eller vin omräknat till 40%-ig alkohol.Exempel:På en 50 centiliters ölburk står alkoholhalt 3,4 volymprocent.3,4 x 50 = 170. Dela 170 med 40 så blir det 4,25.Ölburken innehåller alltså alkohol som motsvarar 4,25 cl 40%-ig alkohol
    Det är ingen risk för Nobelpris i matematik förstår jag!
  • Janneman

Min fru drack en lättöl om dagen (till maten) under sina graviditeter och våra tre barn föddes med leverskador och kraftigt alkoholberoende, vilket även medfört att dom är mycket klena i huvudet och underpresterar i skolan.
    Skulle inte tro det va!

• AnnaGBG
    Janneman skrev 2008-04-28 09:55:20 följande:
    Det är ingen risk för Nobelpris i matematik förstår jag!
    Nej men kanske ett i OT-inlägg?

TS, jag säger inte hur du skall göra men själv har jag då inte tvekat över att dricka cider med 2,25% under mina graviditeter. Sen köper jag iofs hellre alkoholfri om det finns i just den smaken jag vill ha men gör det inte det så...
  • TheMilky
    Janneman skrev 2008-04-28 09:58:21 följande:
    Min fru drack en lättöl om dagen (till maten) under sina graviditeter och våra tre barn föddes med leverskador och kraftigt alkoholberoende, vilket även medfört att dom är mycket klena i huvudet och underpresterar i skolan.Skulle inte tro det va!
    Inte för att jag känner er, eller ens känner till hela historien. Men en spontan tanke kommer bara upp. Om första barnet kom ut med leverskador och kraftigt alkoholberoende orsakat av lättöl; borde man då inte sluta dricka lättöl under kommande graviditeter?
    I övrigt så beklagar jag.
  • Estell
    TheMilky skrev 2008-04-28 10:08:14 följande:
    Inte för att jag känner er, eller ens känner till hela historien. Men en spontan tanke kommer bara upp. Om första barnet kom ut med leverskador och kraftigt alkoholberoende orsakat av lättöl; borde man då inte sluta dricka lättöl under kommande graviditeter?I övrigt så beklagar jag.
    Bra skrivet:)
  • AnnaGBG
    Inte för att jag känner er, eller ens känner till hela historien. Men en spontan tanke kommer bara upp. Om första barnet kom ut med leverskador och kraftigt alkoholberoende orsakat av lättöl; borde man då inte sluta dricka lättöl under kommande graviditeter?I övrigt så beklagar jag.
    "Skulle inte tro det va" stod det sist i inlägget.....
  • La Lola

Tänk att folk missar så uppenbar ironi.....

//Var dig själv, det finns redan så många andra.
  • Estell

La Lola skrev 2008-04-28 10:11:05 följande:

Tänk att folk missar så uppenbar ironi.....
    Missade du det oxå då då?
  • Anonym (haha)
    Du uppfattade tydligen inte ironin i inlägget....
  • La Lola
    Estell skrev 2008-04-28 10:12:31 följande:
    La Lola skrev 2008-04-28 10:11:05 följande:Missade du det oxå då då?
    Inte i inlägget som Janneman skrev näe.
    //Var dig själv, det finns redan så många andra.
  • TheMilky

Aha, där ser man. Ja, men man kan aldrig vara så säker på FL. Idioter finns det gott om, likaväl alla oss som inte direkt fattar all ironi sådär på en gång.

• Janneman

Beklagar min "otydlighet". Ska aldrig ironisera mera. Förlåt att jag överskattar Er intellektuella kapacitet!

• TheMilky
    Janneman skrev 2008-04-28 10:51:28 följande:
    Beklagar min "otydlighet". Ska aldrig ironisera mera. Förlåt att jag överskattar Er intellektuella kapacitet!
    Men herregud. Det går att starta diskussioner på de flesta nivåer härinne märker jag.
  • Anonym (undrande)

Yes, köpte min cider med skogsbärssmak på Ica! Har inte dåligt samvete för det alls, nu när jag läst här i tråden vilka svar man har fått! Jag dricker inte varje dag och det skulle aldrig falla mig in att dricka något starkare. Dessutom tog jag bara en och för att jag ville ha just skogsbärssmak

• Bebbe2006

Förstår inte vanligt folk att forskning som gör gällande att fostret tar skada av alkoholförtäring är gjord i fall då kvinnor druckit betydligt mer än en cider på 2,5%?

Vi snackar kanske alkoholister här. Det finns ingen som helst forskning som visar att alkohol i denhär mängden skulle vara skadlig, och man kan räkna ut med arslet (rent ut sagt) att det inte är det. Det har inte ens gjorts någon forskning.

Vill man välja ett helt alkoholfritt alternativ så gör man det, men man tar absolut ingen risk alls med 2,5% alkohol så man behöver inte grubbla över det.

Svar på tråden 2,25% cider + gravid?!