• Chatham

Bortdomnade fingrar

Är det någon mer som får fingrarna bortdomnade?

Har börjat få det allt mer o främst när jag sover. Är i vecka 35+ så jag antar det hör med graviditeten i slutskedet men det är rätt så läskigt, det tar sådan lång tid innan känseln kommer tillbaka.

Har ni varit med om samma sak, berätta gärna.

• Svar på tråden Bortdomnade fingrar
  • Kattmamma1

Jag hade också så i slutet av graviditeten. Det gick över ett par veckor efter förlossningen.

• Taris

Jag har haft det ungefär från vecka 35 (är i dag 40+4 och ingen bebis ännu) och tyvärr har det bara blivit värre :( i högerhanden har jag det konstant och det går inte att få bort hur mycket jag än rör på den. Men det är inget farligt det heter något i stil med kaplanstunnelsyndrom och ska gå över när bebisen kommit.
    Men jag kan förbereda dig på att du kommer att bli allt fumligare om du får som mig jag vågar inte lita helt på min höger hand och vågar inte lyfta brickor etc...

Du tänk på att inte sova så händerna viker sig inåt alltså visa handflatorna så blir det lite bättre tycker jag.

Lycka till!!

• Älsko

Jo här är en till fick i vecka 35.. Och det blir bara värre och värre är i vecka 38+2.. Kan ha bortdomningar/stickningar nästan kramp ibland upp till armen hela dagen i högerhanden..!
    Vill bebis ska komma ut nu så jag slipper detta för det är inte lätt att sova..

Du kan träna fingrarna på dagarna med med att vika ihop och sträcka upp ett antal ggr så kan det bli bättre rekomenderade min BM och sen inte ligga på fingrarna/händerna ihopvikta.

Men du är itne ensam :)

• Gravidgrodan

Här är en till. Har inte sovit bra på en och en halv månad nu pga detta (karpaltunnelsyndrom). Fick själv tid hos arbetsterapeuten genom min BM. Av henne fick jag hyra en skena till höger hand (som var värst vid det tillfället, nu är båda händerna konstant bortdomnade) som jag sover med. Skenan hjälper en att hålla handleden rak när man sover. Hör med din BM om hon kan hjälpa dig är mitt tips! För det lär bara bli värre. Det är en nerv som kommer i kläm i handleden pga ökat tryck som oftast hänger ihop med att man som gravid samlar vätska. För de allra flesta gravida försvinner detta nån gång efter förlossningen. Om det inte gör det kan man opereras för det, ett litet ingrepp men som ändå gör att man inte kan använda handen i flera veckor efter operationen. Inte så kul med en liten bebis kan jag tänka mig.

• Labolinas

Jag har haft problem med mina händer sedan vecka 25 och har nog inte sovit mer än 2-4 timmar per natt sedan dess...Ett väldans bra tips förutom skenor nattetid är akupunktur, så fråga din BM om hon kan hjälpa dig till sjukgymnast för att få det!

//A

• Pudan

Jag hade jätteproblem med det och ringde en reumatolog på sjukhuset för att kolla vad det var.

Han ordnade en tid till mig och en hjälpmedelsansvarig provade ut ett bandage till mig som jag fick köpa. Tror det kostade runt 300 pix men det är verkligen värt pengarna. Det är ganska stelt och har en metallskena under handen och gör att du inte kan böja handen under natten. Jag använde det varje natt och någon enstaka timme på dagarna och efter ett par nätter var det märkbart bättre och efter en dryg vecka var problemen borta. En av de bästa investeringar jag gjort.

Läkaren sa att det ofta kan gå över efter förlossningen men att det inte är ovanligt att det kvarstår flera månader och eftersom jag inte heller vågade lita på handen och belasta den under dagen ville jag inte riskera att ha svårt att ta hand om den lill* när han/hon dyker upp. Skaffade min i 7:e månaden och har nu 19 till BF och har den endast någon gång i veckan för att förebygga problemen som i stort sett är helt borta.

• Labrat

Har oxå haft problem med det ett tag, antar att det e ganska vanligt. Tyvärr har jag fått ont i händerna/fingrarna även dagtid nu oxå, mina fingrar och handleder har svullnat upp o gör tokont när jag böjer dem... Någon mer som råkat ut för det och har nåt tips på hur man kan lindra det? Satt med ispåse hela kvällen igår, men det hjälper ju väldigt kort tid....

• Chatham

Tack för alla svar!

Mitt sitter oxå främst i högerhanden vilket det gör för de flesta här ser jag. Typiskt att det skall vara den handen som man använder så mycket... Ex när jag sminkar mig på morgonen så orkar jag inte hålla handen uppe länge förän det börjar domna. Oftast känns det bättre om jag har fingertopparna varmt (typ i armvecket) men det är övergående.

Ja då återstår att se om det sitter i framöver, skall höra med BM förövrigt när jag har tid på onsdag.

• ronjarövare

Jag har också karpaltunnelsyndrom... Och helt ofarligt e det inte, har varit hos en läkare för dom opererar i vissa fall, öppnar upp och släpper ut vätska, vilket e orsaken till trycket på nerven.... Går man för länge med detta så kan nerven få bestående men, fick jag reda på av läkaren, men på mig ville dom inte operera för jag har inte så långt kvar, e i v. 37 och va där förra veckan... Men för de som får domningar tidigt i grav så tror jag det e bra att kolla upp hos en läkare.....

• ronjarövare

Man gör alltså operationen innan förlossningen menar min läkare, att man inte ska gå med det länge.... Framkom inte innan när jag skrev...

Svar på tråden Bortdomnade fingrar