• Shyme

    Septemberbebbarna 2005 del 15

    Startar en ny eftersom det inte ser ut som någon anna gjort det!! ´Nu är vi inne på tråd 15!

    Tidigare septembertrådar:

    www.familjeliv.se/Forum-2-17/m1759150.html- Del 1: 30 december 2004 - 23 mars 2005
    www.familjeliv.se/Forum-2-17/m2487571.html - Del 2: 21 mars - 10 juni 2005
    www.familjeliv.se/Forum-2-115/m3393041.html - Del 3: 10 juni - 8 september 2005
    www.familjeliv.se/Forum-2-115/m4277957.html - Del 4: 24 augusti - 31 oktober 2005
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m4499544.html- Del 5: 8 september - 9 december 2005
    www.familjeliv.se/Forum-3-168/m5790556.html - Del 6: 2 december - 1 mars 2006
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m7647790.html - Del 7: 28 februari - 26 maj 2006
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m9672805.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m10898528.html - Del 8: Reservtråd!
    www.familjeliv.se/Forum-11-266/m13530913.html - Del 9: 19oktober 2005 - 19 januari 2006
    www.familjeliv.se/Forum-11-266/m16460254.html - 19 Januari - 19 April 2007
    www.familjeliv.se/Forum-11-266/m19702301.html - 18 April - 18 Juli 2007
    www.familjeliv.se/Forum-11-266/m22980783.html - 20 Juli - 20 Oktober 2007
    www.familjeliv.se/Forum-11-266/m26107693.html - 21 Juli - 13 Januari 2008

    Här pratar vi om allt mellan himel och jord och det vi alla har gemensamt är minst ett barn som är fött i September 2005.

    Våra busungar som förgyller våra liv!!


  • Svar på tråden Septemberbebbarna 2005 del 15
  • bubbelmaja

    Grattis Eje!

    Vilmer har kommit in i fråge-åldern med besked. Herregud, vad han pratar. Vet du mamma, hela tiden. Har du sett mamma...., osv. Och ger sig inte förrän man svarar.

  • Kickans mamma

    Grattis Eje! Vi förbereder fyra års kalas har man tagit sig vatten över huvudet om man ska måla med 14 ungar? Tänkte måla ett lakarn till fiskdamm tillsammans med barnen men det kanske är att ta i?

  • norgesessan

    ska ni måla ett lakan på födelsedagen, som ska användas samma dag? Annars kan ni kanske göra det ute på gräset nån dag innan...


    Emil 03 och Jonathan 05
  • Kickans mamma

    Kalaset va idag och det gick bra vi målade lakarnet igår och målade fiskr som vi stoppade godispåsarna i till fiskdammen.

  • Eddiesmamma

    Hej hej, det va länge sen!!

    Här rullar det på. Jag har börjat jobba 3 kvällar i veckan som fritidsleadare men snart är det slut på det jobbet. Har även blivit tupperware försäljare, i går för o va exakt, hur nu det ska gå Det funkar bra att ha Eddie varannan vecka trots att jag längtar ihjäl mig nästintill de veckor han är hos sin far...
    Eddie har vuxit sig så stor nu! Precis som era barn.
    Vi hade utvecklingssamtal på dagis så till hösten ska han byta till en avdelning med större barn. Naturligtvis får han några kompisar med sig dit oxå
    Det kom upp 2 mindre bra saker under det samtalet. För det första så är Eddie fortafarande på det viset att när andra barn slår honom, drar honom i håret, river leksaker ur händerna så står han bara där.. Säger inget, gör inget, gråter inte och oftast går han iväg leker med något annat Så ledsamt att höra hur det kan va... Jag minns när han började på dagis, då frågade dom om han hade nå fel som aldrig nånsin grät hur mycket han än gjorde illa sig. Tydligen är han lite så fortfarande...
    Det andra va att han fortfarande snubblar så mycket på sina egna fötter, har svårt att dram benen med sig när han klättrar.. Någon kanske minns vilka problem vi hade med Eddies ben som somnade så fort han setat i 5 minuter. Och på bvc då sa dom att det skulle växa bort snart.. hmmm det är över ett år sen Så det lära man ta upp på 3 års kontrollen... Pratat har fått sig en sprutt nu, tack o lov!! Trode aldrig ungen skulle börja prata någorlunda normalt
    På dagis ska de börja ta bort blöjan nästan helt. Super kul att testa på! Dom tycker att han är så duktig att gå på både potta och toa på dagis..

    Ja, det va väl lite härifrån... vad kul det va att lärsa lite om era kids!

    Härkommer lite bilder som jag har donat med... (klicka för att förstora)

    Lilla GrodanMaskros plockarenFatsers käraste älskling!
    Första mötet med min brorsdotter...Det_blev_en_flicka.jpgjoso_t2_2_fpreview.jpg
    ILoveYou.jpgJag älskar dig min snutteboll!!Jag älskar dig högst av allt min son!!
    picknickpicknickpicknick


    I've been through hell, now show me heaven!!
  • bubbelmaja

    Det går så bra med Vilmers blöjavvänjning. Tiden var mogen! Och Noria tillräckligt hjälpsam för att ge mig och Vilmer tid att fixa med allt det här. Imorgon blir första dagen till dagis utan blöja. Då hoppas jag att han kissar i toan. Hittills har han vägrat sitta på den där.

    Hans första Medvetna möte med döden skedde nyss. Jag såg en fin larv på uppfarten och ropade på honom. han tittade en stund och skulle sedan ta cykel därifrån men råkar köra över dem. Han tittade på mig och frågade vad som hände. Jag sa att den nog var död nu och kan inte krypa vidare. Han sa att han skulle klappa lite och sa samtidigt "så ja, det gick bra lilla larven". han såg så ledsen ut när den bara låg där.

  • Shyme

    Miranda sa ifrån själv, hon ville inte sätta på sig en ny blöja på morgonen för två veckor sedan. Det har gått jätte bra, bara någon enstaka olycka. På mätterna har hon fortfarande blöja men hon gillar det inte (det händer att hon tar av sig den... )

    Så nu är det bara att få henne att sova i sitt rum kvar på "att göra under sommaren"-listan....


  • Eddiesmamma

    Min lilla gosse tar sig en kort "nap" nu.. Det har varit full fart på oss hela dagen.. Farit fram o tillbax i tvättstugan (lagom kul när man bor på 3:e våningen, 6 trappor upp), lekt i lekparken, varit ute på promenadis med hundarna osv. Gossen har klarat sig fint utan blöja hela dagen. Nu ligger han och vilar utan oxå.. Jag hoppas bara att det håller i sig för hans far har ju andra "rutiner" för honom i o med att han är 'lat' o inte orkar ta itu med kissbyxor o kisstorkande
    Ska väl strax väcka min lilla "stig-helmer" så vi kan gå och mata änderna vid dammarna *fniss* har lite gammalt bröd som bara ligger, o sånna där smörgåsrån som har blivit mjuka...

    Såg när vi va ute o gick med hundarna att änderna börjar komma ända in bland höghusen Vilken sjå jag hade att hålla reda på 2 byrakor o så Eddie som vart vild när änderna sprang efter honom Jag tänker att det måste ha sett kul ut *Skrattar*


    I've been through hell, now show me heaven!!
  • ACAP

    Hej!
    Vi var på samtal om Alma på dagis förra veckan.  De tyckte hon var riktigt duktig. Hon äter ju med kniv och gaffel, sköter själv sina toalettbestyr och hon är duktig på finmotorik som t ex trä pärlor, måla och rita (hon älskar ju att pyssla). Och hon ligger ju väldigt mycket före i talet, hon berättar gärna historier och hon ger svar på tal (är kvicktänkt), min väninna sa: -Ja hon har ju talat sen hon kom ut från livmodern i princip! "Hej här är jag er nya dotter, och jag vill heta Alma.." , he,he.
     Hon kan alla färger och räknar lite. Jisses vilket skryt, men man bara måste ibland....
    MEN hon är senare på grovmotoriken, hinner inte riktigt med i klättring och springning med kompisarna. Men hon försöker i alla fall, när jag var liten blev jag så sur så att jag inte ens ville försöka.... men egentligen oroar det inte mig, jag var ju likadan. Och som min barnmorska sa: hon behöver ju aldrig ge igen kroppsligt utan kan göra det verbalt och kan ju redan snacka omkull folk(månde det bliva en politiker?).
    En kul grej hände i bilen, min mamma sa:
    -Nu är vi i Vellinge.
    Alma:
    -Nej!
    mormor:
    JO, dessa husen ligger i vellinge.
    Alma:
    -Nej, de ligger inte, de står.....

    var förresten på inskrivning igår och fick lyssna på babyhjärta som slog så fint!


    Vissa säger sig ha sett en ängel, jag har hållit en i famnen.
Svar på tråden Septemberbebbarna 2005 del 15