• lycra

Tzatsiki!

Jag hade tänkt göra Tzatsiki imorgon & på de flesta recepten så står det att man måste filtrera yoghurten genom ett kaffefilter... måste man det? Eller måste & måste men blir det godare då? Tycker det känns lite onödigt bara... va har ni för nåt tips om tzatziki? Nåt extra man kan ha i förutom vitlök?

• Svar på tråden Tzatsiki!
  • Fru H

Jag brukar göra tzatsiki med matlagningsyogurt och den behöver inte filtreras!

Mums, vad gott det låter med tzatsiki förresten..

• Mausiii

Det finns tjock turkisk youghurt man kan köpa, den behöver man inte filtrera. Filtreringen är för att det inte ska bli så vattnig. Man kan köra med kesella eller gräddfil också. Riv gurka grovt, kläm ut vätskan innan du rör ner gurkan, krydda med salt, peppar och givatvis vitlök.

Man kan också krydda med vanlig dipmix med tzatsiki-smak.

• Pyff

Okej, här kommer mitt fulländade (om jag själv får säga så...) recept på tzatsiki:
    1 burk matlagningsyoughurt
    En halv riven gurka (rivs på de stora hålen på ett vanligt rivjärn)
    1-2 vitlöksklyftor
    salt
    svartpeppar
    olivolja

Efter du rivit gurkan krama ur överflödigt vatten direkt i handen och lägg gurkan på hushållspapper (inte för tunnt lager) och strö på ordentligt med salt, gurkan ska nästan bli vit. Låt ligga i ca 5 min. Lägg ner gurkan i kaffefilter och krama ur med handen så mycket vätska som möjligt.
    Pressa vitlöken i yoghurten och rör sedan ner gurkan. Smaka av med lite svartpeppar och ett par droppar olivolja.
    Här kommer hemligheten till den perfekta smaken: det är saltet som är avgörande. Om du vill ha mer smak och "klös" i tzatsikin - salta lite extra!!
    Om du tycker den är lite för syrlig - salta lite extra!!

Lycka till, nu ska jag själv gå och göra tzatsiki!!!
    Kram Pyff

• fröken

Du kan ha i lite mynta oxå, färsk. Det är supersmarrigt!
    Blev sugen själv!

• Tossan79

Gurkan gör yoghurten alltför vattnig annars - därför måste man filtrera den först!

• Isolde

Jag skriver under på Pyffs recept!

Med mynta och spiskummin (helst hel som man först rostar, sedan stöter i mortel) i, minus olivoljan blir det raita! Indisk tzatziki.

• lycra

ah okej... låter jättegott! tänkte ha det till tacosen imorgon :) är lite trött på guacamole :) måste bara låna kaffefilter först

• Ace

Skriver under på att det är bättre att filtrera yoghurten, gärna länge så den blir riktigt tjock! Å även om man kramar ur gurkan så blir den ju lösare av gurkan.
    Håller med om mynta, blir så gott! Det kan man också dekorera snyggt med, ett hjärta el en stjärna typ...
    jag brukar ha i några skvättar citron också. (Å vitlök o olivolja såklaaaaart)

• Solstickan

Jag tycker att det kan vara gott att låta tzatzikin vara lite lös också. Det blir mer som en sås, bra till många maträtter - grillat tex. Man kan då köpa yoghurt på tetra i lättare variant. Mkt populärt när man bjuder till fest.

• KvastHilda

Å jag kör med (ofiltrerad) gräddfil istället. Gillar inte suryoghurt...

• annhan

Åh gud vad sugen jag blev på tzatziki...

• annca

Använder mild lättyoghurt som jag filtrerar.
    Varierar lite med smaksättningen. Ibland med mynta, till persisk mat, ibland med dill till medelhavsmat, ibland med sambal olek till mexikanskt.
    Och så vitlöken förståss

• Önskan

oregano är gott att ha i med

• gotjej

MUMS vad gott. Det skall jag laga ikväll. Tillsammans med potatis i ugn....o någon köttbit! Å en stor sallad med feta & avokado. MUMMMMS

• TigerLily

Ett tips är att filtrera i en kökshanduk, alt en tygbit som är tunn/gles.
    Kaffefilter går sönder så lätt då det blir vått. Spänn tyget/kökshanduken över en bunke med några gummisnoddar, häll upp youghurt å låt stå över natten eller under dagen.

• Linganlotta

Ett jättebra tips jag fick av min bror som är kock: Rör ner en tesked honung i! Det gör det lite sötare och det blir supersmarrigt!!!!

• Kajsan

Några droppar balsamvinäger ska man defenitivt ha i! Smask.

• Snurrig

jag brukar ha
    vitkök
    gurka
    svartpeppar
    olivolja
    creme fraich (bara för att slippa filtrera yoghurten)

Svar på tråden Tzatsiki!