• DaCiss

* Idag har jag för första gången linser i ögonen.

Idag har jag för första gången linser i ögonen. Jag har inte något vidare större fel på min syn , lite närsynthet bara. -0,5 på ena ögat och -1,0 på andra. Har även lite brytningsfel men det är inte korrigerat med linsen för det är såpass litet fel.

Nu är det så att jag tycker inte jag ser vidare bra med linserna. Ibland känns det som att jag ser bra och rätt klart och då känns det underbart. Men för det mesta känns det som om jag ser grumligt, som att man har något i ögat som man måste blinka bort, kanske massa vätska eller nått sånt. Så man funderar på om det hamnat massa vätska mellan ögat och linsen och att jag ser grumligt för att jag måste se genom vätskan inte vet jag.

Nu undrar jag, är detta ett vanligt fenomen som går bort bara man använder linserna tillräckligt länge. Att det så att säga är en vanesak? Kommer jag se bättre om några dagar eller kommer det alltid vara så här? I så fall ska jag inte ha linser.

Kan någon ge ett svar?

• Svar på tråden * Idag har jag för första gången linser i ögonen.
  • onka

Jag ser inte på samma sätt när jag har linserna, men det är inte grumligt.
    Tycker att du ska ringa optikern och fråga om det verkligen skall vara så!

• DaCiss

Dom ska ringa mig i början på veckan och kolla hur det gått över helgen. Då tar jag helt klart upp detta om det ännu är så då. Men som det ser ut nu vill jag ju inte ha i linserna vidare länge för jag ser ju som sagt lite grumligt. I det stora hela ser jag bra men då man sitter här vid datorn och ser text, ja då är det verkligt störande.

Tack för svaret!

• Pink Rose

Låter ju inte normalt... Borde ringa optikern och fråga om du får testa några andra linser kanske?

Jag kan få så där, men då beror det på att jag antigen har satt den ena åt fel hål eller att man "petar" sig i ögat och att då linsen lägger sig fel.

Men som sagt, det är inte normalt att ha det hela tiden i stort sett, ring optikern och fråga.

• MyFine

Det kan ju vara så att ögat är ovant, är ju inte varje dag de får nått inpetat. Vet att det var så för mig första gången jag använde linser, men det gick till sig fort när ögat blev mer vant att dom var där!

• Anna D

Jag har precis börjat med linser igen efter några års uppehåll, och optikern sa till mig att det kan vara så att ögonen (och linserna) är lite torra i början eftersom ögonen inte riktigt är vana vid linserna. Alltså måste ögat "tillverka" mer vätska för att linsen inte ska bli torr och grumlig.
    Eftersom min kropp är lite skum (pga graviditeten) så sköljer jag mina linser i linsvätska efter sex timmar, så klarar jag mig. (om jag inte är jättetrött, då får jag skölja var 3:dje timme)

• DaCiss

Okej, ja ska ta och ringa idag känns det som. FÖr det ska nog inte vara så att man ser bättre med linserna i om man tar på sig glasögonen! Man borde ju ha rätta till synfelen med linserna och tar man på sig glasögon som ju har en annan styrka så borde mna ju inte se bättre utan sämre! men jag ser bättre jag, med båda ögonen..

Ska ringa!

• Gustie

Jag kan se lite grumligt ibland, precis som du beskriver som om man fått något i ögat.
    Jag har haft linser i snart 15 år....

Men i mitt fall beror det på att jag är torr i ögonen ibland, så det är säkert något sånt för dig också.
    Men försvinner det inte så kan du ju prova andra linser, jag har haft både sämre och bättre linser, det handlar om att lins, linsvätska och allting ska passa ihop med ditt öga.

• Anna D

Ögonen blir extra torra om man befinner sig i en lokal som har AC. Det fläktar hela tiden och det börjar klia...

• Nattsaga

Sådär kunde mina ögon också bli när jag hade linser förr, särskillt på sommaren då jag har pollenallergi och då blev det värre. Nu använder jag inte linser, men visst kunde de bli så, verkar som de kanske är lite torra och ovana ögonen?

• DaCiss

tack för svaren! Jag har en kontroll i nästa vecka men det verkar vara som att ögonen är ovana helt enkelt och inte i balans med linsen i. Jag tog ut linserna och använde dem alltsomallt under hela dagen kanske 3 timmar. Nu ikväll känner jag hur trötta mina ögon är och att de lite småsvider. Jag har mina vanliga glasögon nu bara. Så ögonen har jobbat mycket idag och är riktigt trötta.

Optikern sa samma sak. Det kan vara så att ögonen behöver vila och de rekommenderade att jag skulle ta ut linserna och låta ögonen vila till imorgon. Så imorgon är det ett nytt test. Hoppas det blir bättre för detta lär vara de bästa linserna ute på marknaden idag. Funkar inte dessa så får jag väl vara glasögonorm jämt då helt enkelt.

• S a C

Jag tror att det skulle hjälpa bara att byta linssort. Jag har testat många linser och alla betedde sig helt olika!
    Den jag har nu är helt klart bäst! Har ingen aning om vad den heter... Men det är en ny sorts dygnet-runtlins som släpper in mer syre.
    Ögat ska inte behöva anpassa sig till linsen, den ska inte kännas alls.
    Så mitt råd är att fråga om det inte finns någon annan sort du kan prova istället.

/C

• ming

Jag kan ibland se grumligt med linser. Det beror nog lite på om de är torra eller smutsiga tror jag.

Svar på tråden * Idag har jag för första gången linser i ögonen.