• Spicy woman

En röd dag försvinner

Fan såg just att 1:a maj och Kristi himmel färdsdag är på samma dag.
    Det är då typiskt.

• Svar på tråden En röd dag försvinner
  • Spicy woman

Jennie med ie skrev 2008-04-28 14:44:04 följande:

Nåt mer för dig att reta dig på: I och med bytet av röd dag från annandag pingst till 6 juni så "förlorar" vi en röd dag ca 2 gånger på 7 år (med modifiering för skottår). Annandag pingst var ju alltid en måndag medans 6 juni är lördag resp söndag lite då och då
    Annandag pingst den är ju borta. Så den bryr jag mig inte om. Det var mer att två helgdagar blev på samma dag. Det är störande.
  • sherlock

Då får ni väl tjata på politikerna så att de ändrar till det system vi har i England där man har ett fast antal röda dagar per år så att det alltid blir rättvist.

Alltid två dagar ledigt vid Jul oavsett om julafton faller på tex en Fredag.

Alltid två mondagar lediga i Maj

osv

• Lotlas
    sherlock skrev 2008-04-28 14:47:35 följande:
    Då får ni väl tjata på politikerna så att de ändrar till det system vi har i England där man har ett fast antal röda dagar per år så att det alltid blir rättvist.Alltid två dagar ledigt vid Jul oavsett om julafton faller på tex en Fredag. Alltid två mondagar lediga i Maj osv
    Är det det som kallas "Bank holidays" eller något liknande? (Kommer inte riktigt ihåg...)
  • sherlock

Lotlas

Japp, vi har tex en Bank Holiday nästa måndag och en till den 26 Tror det heter det pga att bankerna stänger dessa dagar.

• Lotlas
    sherlock skrev 2008-04-28 14:52:58 följande:
    LotlasJapp, vi har tex en Bank Holiday nästa måndag och en till den 26 Tror det heter det pga att bankerna stänger dessa dagar.
    Det verkar logiskt, eftersom de flyttar runt och inte har en religiös betydelse heller.
  • Jennie med ie
    Spicy woman skrev 2008-04-28 14:46:46 följande:
    Annandag pingst den är ju borta. Så den bryr jag mig inte om. Det var mer att två helgdagar blev på samma dag. Det är störande.
    Du missade poängen Att bytet från annandag pinsgt till 6 juni som röd dag totalt sett ger oss färre röda och lediga dagar. Att 6 juni går bort för att den ändå inträffar en helg lär inträffa oftare än att Kristi Himmelfärdsdag och 1 maj är samma dag
Svar på tråden En röd dag försvinner