• violatricolor

högt blodtryck??

Hej,
    var hos barnmorskan för andra gången idag, v 20+5, och blev lite fundersam. Förmodligen mest beroende på hennes agerande, hon är väl inte den mest lugnande. Vi kommer in direkt från parkeringen, ingen väntetid, och direkt jag sätter mig åker blodtrycksmanschetten fram. Ingen vilopuls alltså. Har inte haft högt blodtryck förr i yngre år (27 nu) och hade nu 140/75, varpå hon tar om det tre gånger och sen säger "ja det var ju lite högt det här..". Så min fråga är, om du är vårdutbildad eller har liknande värden, vad säger ni? Är det inte undertrycket som är viktigast? Och 75 är väl bra? Hur farligt är 140 i övertryck under dessa omständigheter?
    Tacksam för svar! ( För övrigt såg allt ok ut o fosterhjärtslagen var ju häftiga! :) som skenande galopp)

• Svar på tråden högt blodtryck??
  • violatricolor

Ahh skönt. Fick en känsla redan på inskrivningen att den här bm inte är den smidigaste psykologiskt sett..hon jagade runt efter fosterhjärtslagen ett bra tag (moderkaka framvägg) o istället för att hålla tyst började hon oja sig hit o dit om VART bebisen kunde vara och VARFÖR var det så tyst..tills det började dunka på o man blev så lättad att man kunde ha ramlat av britsen. :)

• ullegarnet

Min BM säger också att undertrycket är det viktigaste och att det inte ska överstiga 90. Men hon låter verkligen osmidig din BM. Kan du kanske byta?

• violatricolor

Ja du har tänkt tanken..men känner mig oftast ganska lugn i mig själv o har tänkt att hon får väl vara som hon vill så kan jag välja vad jag lyssnar på. Har som tur nog en mamma som är distriktssköterska (men inte anträffbar idag, därav denna tråd:) så hon brukar kunna ge lite alternativa svar. Typ "nä nä det ligger du inte i riskgrupp för" eller " det är helt normalt". såna klyschor jag vill höra. :)

Men kanske man skulle byta. Hon är överhuvudtaget väldigt tyst och ger inte särskilt mkt information. Så egentligen kanske det handlar om vad hon INTE säger, snarare än vad hon säger...
    När tar dom generellt sett blodvärdet förresten?
    Trodde det skulle ske idag så man har lite tid på sig att käka järn om det behövs, men icke.

• rory82

Mitt låg på 142/83 vid inskrivning och det ansågs normalt... De verkar göra väldigt olika bedömningar.

Nu har undertrycket gått upp till 95 och det anses vara en risk, så jag får komma och ta blodtryck ofta, för att se att det inte stiger ytterligare...

• violatricolor

tack för svar, känner mig lugnare idag. snackade med en annan barnmorska som tyckte det lät normalt o lugnt. i hennes fall hade hon lagt mig på en brits i tio minuter o tagit om det som vilopuls, men antar att min kära morska inte hade tid med det...
    tänker skita i hennes kommentarer nästa gång. får ju fasen högre blodtryck av bara tanken :)

lycka till med ditt, hur långt har du kvar rory 82?

• Mozarts Nachtmusik

men hon (bm) måste ju förstå att man har lite puls om man jäktat in o inte hunnit vila nått..

tycker trycket lät helt normalt för den situationen , sen är de om undertrycket stiger som man ska börja hålla koll.,
    tror de är på ett ung att när undertrycket ökat med 20 så bör man hålla koll..

Kom ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra
  • violatricolor

Ja, tack!

Har också fått för mig att gränsen går nånstans runt 90 i undertryck. Är ju normalt inte nån särskilt orolig person, men som gravid är man på nåt vis inte i ett normaltillstånd, inte jag iaf. Lättare att oroa sig när man är två, o mer behov att få höra att allt är ok...

• rory82

Ja visst blir man nojjig så fort bm antyder att något skulle vara fel. Jag var helt förkrossad över att mitt blodtryck hade gått upp när jag fick reda på det och bm på en gång började berätta om riskerna. Nu håller sig mitt blodtryck ganska konstant och det verkar inte vara en fara så jag har slappnat av avsevärt. Nu har jag ca tre veckor kvar.

• Always Love

De är övertrycket som är den som är minst "farligt" de är stresstrycket.
    Konstigt att hon inte lät dig sitta i 15min innan första tagningen?!

~ Mamma till världens finaste son född -01. Vi väntar på att vår lill* ska titta ut snart också
  • Therese6699

Jag har under båda mina graviditeter fått högt blodtryck. Både undertrycket och övertrycket är viktiga, senare års studier visar på att båda trycken är viktiga för hälsan.

Men ett tryck som ligger på 140/75 låter inte alls som något oroväckande högt tryck. När mitt blodtryck började stiga så fick jag alltid ligga ned i 15 minuter innan dom tog trycket. När trycket låg kvar på ca 150/90 så fick jag gå på tätare kontroller. Mitt tryck fortsatte att öka och gick upp till 170/95 så fick jag medicin. Då hade jag lite mindre än två månader kvar. Men jag hade inga andra tecken på havandeskapsförgiftning. Men jag fick med mig en blodtrycksmätare hem och fick ta trycket morgon och kväll. Medicinen funkade bra i ca 4 veckor. Sedan sprang trycket iväg ännu mera. Så två veckor innan jag hade bf så pratade dom om igångsättning. Men då ville lilleman ut ändå så det behövdes inte.

Jag tyckte att det behövdes rätt så högt tryck (om inget annat tyder på havadeskap) innan dom blev oroliga.  Dom menade på att kroppen tål en rätt så hög belastning under kortare tid. Vilket dom klassar två tre månader som.

Tess

• violatricolor

Tack för uttömmande svar, o skönt att det gick bra för dig! jag får väl helt enkelt försöka komma dit en bra stund innan nästa gång o bara sätta mig ner o meditera i väntrummet o se om det blir nån skillnad. hon var verkligen benhård på att de minsann inte vill ha några tryck i liggställning,även om jag bad om en vilostund för att se om det blev nån skillnad. vore ju jävligt skönt att få komma dit o chocka med 115/75 som jag haft innan...

Svar på tråden högt blodtryck??