• Sunna

Vita tråden del 8

Hej!

Hoppas ni känner igen mig från "förr" Jag läser tråden då och då, men är inte så aktiv att skriva. Däremot är jag en storläsare av alla fina bloggar!

Jag ser att många är ute efter skrivbord. Så är även jag, och jag börjar tro att det är ni som "tar" alla mina objekt

• Sunna

Ja skrivbord finns det gott om, men heller aldrig något jag vill ha. Har du sett skrivbordet som "vita villa vila" har fyndat? Ett sådant ungefär, kallas det för Jugend? Antingen det eller ett som är rakare och ännu mer stilrent. Max 112 cm långt. Det blir så tokigt när jag har en "speciell stil på skrivbord i huvudet", om du förstår hur jag menar, jag kanske letar efter nåt som inte ens finns

Jag bor Västmanland, inte så långt till Dalarna. Jag brukar kolla kringliggande län, men börjar ge upp hoppet om Blocket nu. Jag funderar på att försöka fynda mer på autioner och loppis i sommar, då det verkar blivit en trend att sälja dyrt på Blocket eftersom man vet vad folk vill ha.

• Sunna

Kajsa: Oj vilka vackra leksandsstolar du har fått tag på! Jag har letat i snart ett halvår, men har inte haft någon lycka att finna några ännu.. Tyget passade väldigt fint till stolarna.

• Sunna

God morgon! Barnen sov länge idag, skönt. Jag som sa för någon dag sedan att jag skulle hänga med i tråden mer nu.. Säger som ovanstående, nu när alla är i Sthlm så kanske jag kan hinna läsa ikapp

Den här veckan har vi städat, putsat och fejat som galningar! Vi värderade vårat hus igår, och jag hoppas hoppas att huset går upp i värde. Vi har inte hunnit med kök, badrum och tvättstuga ännu, men värderingsmannen sa att det ar värt att värdera ändå med tanke på att huspriserna har gått upp av sig själva ändå.
    Vi får reda på värdet nästa vecka, nervigt! Vi fick iallafall en liten hint om vad han tyckte. Vad idylliskt, vad fint, sa han ett flertal ggr Och på sluttampen klämde han till med; det måste vara underbart att bo här ute. Nåja, vi ska inte ha allt för stora förhoppningar, då blir man bara besviken.

Ser att ni diskuterar målning. Vi har lagt ner målning med roller för länge sedan. Vi har målat ca 100 kvm pärlspont samt ett antal möbler, så vi har erfarenhet kan man säga Resultatet blir knottrigt och "oäkta" med roller. Däremot målar vi FÖRST med roller, sedan efterdrar vi snabbt med pensel. Då har vi också inhandlat en dyyyr pensel och dyyyr färg av god kvalitet. Då syns inte penseldragen lika mycket utan flyter ut fint utan rinningar.

• Sunna

God morgon! Nu kanske man ska ta och försöka hänga med lite när det inte är full rulljans i tråden.-D

Vaniljdröm: Jag har längtat efter piffet länge nu. Vi renoverar hallen på övervåningen, och måste hitta ett skrivbord innan jag kan börja "piffa". Vad renoverar ni?

13 år emellan: Är också nyfiken på vad ni renoverar!

• Sunna
    Vaniljdröm skrev 2008-06-28 08:40:22 följande:
    13Spännande! Vad ska renoveras måntro?Sunna,Vi renoverar hallen på nedervåningen. En trång liten historia med hela 6 st dörrhål. Svårmöblerat!Nu blir det iaf vitt, fräscht och helt ok förvaring! Hallen är ju viktig. Det första ens man möts av liksom.
    Ja vist är det svårt med en trång hall. Vi har fyra dörrhål plus trappuppgången, så vi har oerhört svårt att få till någon förvaring över huvud taget. Det är flera små korta väggar, och jag letar febrilt efter en smal byrå till en av dessa väggar. Det verkar vara omöjligt att hitta en i min smak!
  • Sunna
    Sötnöt skrev 2008-06-28 21:03:17 följande:
    En fråga till er "vita" experter, då jag själv har grotesk beslutsångest...Om ni fick välja helt fritt mellan att flytta in i ett hus byggt 1909 och delvis renoverat (men skulle behövas en hel del ytterligare renovering för att bli som ni vill ha det, som myt kök, golv, badrum med mera, med mera). Läget är ganska "lågt bort från allt" så att säga. ELLERBygga helt nytt och få det exakt exakt om ni vill ha det i "gammal stil" men huset ligger i ett bostadsområde eller iaf tillsammans med 4 andra hus. Detta alternativ blir vid första anblick rejält mycket dyrare.Kan man få samma charm i ett nybyggt hus är väl egentligen min fråga till Er?tac för synpunkt/åsiktVad väljer ni
    Svårt att säga. Vi var nog i valet och kvalet om vi skulle bygga nytt eller köpa ett äldre hus. Nu föll valet på det senare, och det är jag faktiskt glad för idag. (Även fast jag ibland sitter och bläddrar i huskataloger och drömmer om fiskarhedenvillan ) Det är en viss charm med att bo i ett hus med historia, att ha perenna växter och träd som är hundra år gamla. I ladan på vår gård har det varit hästar kor och grisar. I gästhuset höns och kalkoner(!) Äldre grannar berättar saker om huset, det är så roligt!
  • Sunna
    MildaMaränger skrev 2008-06-28 23:08:53 följande:
    har en fråga.... när vattnet går? är det massor??? *nej vattnet har inte gått*
    Med bägge mina barn har jag vaknat av att det bokstavligen forsat ut vatten. Med Ebbe vaknade jag till och med av ljudet när hinnan spräcktes men det är ju som sagt olika, för en del sipprar bara vattnet för att sedan rinna ut under förlossningen.
  • Sunna

DLL,

Jättefin uteplats! Jag ska köpa liknande när rean börjar. I år har jag bestämt mig för att det ska bli nya utemöbler, nya dynor, ja hela "kittet".

Milda och Anton,

Vad spännande! Jag minns hur jag stod och fnittrade mellan de första värkarna med både Sam och Ebbe. (Jag vet, jag är en sån där galning som bara älskar att föda barn )

Dessa leksandsstolar gör mig snart gråhårig! Vet ni hur länge jag har letat? I två år! Snart ger jag upp både blocket och auktioner och köper nytillverkade istället för skattepengarna! Pär kan skippa sin åkgräsklippare..

Svar på tråden Vita tråden del 8