Inlägg från: Mammatilltretroll |Visa alla inlägg
  • Mammatilltretroll

Vita tråden del 8

Vi har köpt ett begagnat IKEA skåp i massiv trä som är vitlaserat (det var det när första ägaren köpte det på IKEA).

Vi tycker att färgen snarare är aprikos än vit och skulle vilja få den mer vit, men inte helvit och gärna lite sliten look på skåpet.
    Hur gör man??

Hjälp!

Kan jag bara slipa av ytan lätt och sen vitlasera på?
    Ska man rolla på lasyrfärgen eller ska man penselmåla?
    Måste man tvätta innan?
    Och hur får man till Shabby Chic looken?

Mamma till MEJA född 050314 och JUNI född 061126
  • Mammatilltretroll

Tack snälla mimmi!!

Så ska jag slipa med sandpapper först? Måla med fästfärg och sedan ett lager snickerifärg, slipa lätt med sandpapper när det torkat, måla med snickerifärg igen, låta torka och sedan måla igen och til lsist slipa hörnen?

• Mammatilltretroll
    Hej igen tråden! *ropar högt och försöker göra mig hörd*

Jag är på jakt efter en tavellist att ställa kokböcker på och en fin spegel och fin liten hylla som inte för djup till vår hall och skulle bli jätteglad om någon hade något tips på vart man kan hitta detta, gärna på nätet?
  • Mammatilltretroll
    LinaoMatilda: Jättefint!
    Varifrån kommer hyllan och spegeln?

Tråden: Finns det någon som har bild/mått/pris på indiskas tavellist?
  • Mammatilltretroll

Hej trevliga (och väldigt snabba!) tråden!

Jag är på jakt efter ett fint soffbord i vit och lite lantlig stil..
    Är det någon som har en aning om vart man kan hitta det tro?

• Mammatilltretroll

Fluffiga moln: Tack för bilden!
    Var det länge sedan du köpte den? Hittar den inte på Indiskas hemsida..

Orkar du mäta längd och djup på den så blir jag jätteglad! :)

• Mammatilltretroll

Hej tjejer!
    Måste säga att jag tycker det här verkar vara en av de trevligaste trådarna här på FL trots den senaste lilla dispyten...

Jag undrar om alla ni som inreder så underbart (kikar i era bloggar!) bor i villa eller gammal fin sekelskiftesvåning?

Vi bor i ett radhus byggt 1996, rätt trist byggt faktiskt och det känns inte som att det finns någon potential alls..
    Men jag gör så gott jag kan :)

Föresten - har någon tips om fin hylla att ha i köket med några fina burkar på?
    Den ska vara ca 90-120 cm lång och max 23 cm djup..

• Mammatilltretroll

Just det..
    Tips på fint matbord skulle jag vilja ha :)

Vi har små barn som gärna hackar sönder bordetFlört så vårt Docksta från IKEA ser helt för taskigt ut..
    Vad kan man ha istället för vitlackerat?

• Mammatilltretroll

Hej tjejer!

Vill ni hjälpa mig med smakråd ang vår soffa..?
    Jag skulle bli jätteglad om någon hade några bra tips!

Vi har i dagsläget två stycken sängar som vi ställt som en hörnsoffa. (Hörnsoffa var för dyrt och opraktiskt om man skulle tvätta klädseln på kem varenda gång ungarna skitat ner...)
    Även om det är långt ifrån en fröjd för ögat så ack så smart för oss som är lite trångbodda men ändå behöver extra sovplatser ibland och sen kan man maskintvätta rubb och stubb i soffan..!

Vi har haft IKEA Stockholm kuddar (De svart/vit rutiga) och Karlstads mörkgråa komfortkudde- allt från IKEA.. Och sen en mörkgrå sängkappa från Åhlens..

Men häromdagen hittade jag en svart/vit-blommig kudde som jag gillade och denköpte jag och insåg då att jag ogillar hela soffan.. Hm..
    Jag vill ha en ljusare och mer lantlig touch, men tyvärr är jag inte superrik utan vi lever på en lön senaste året eftersom jag är föräldraledig sen ett par år tillbaka..

Vad tror ni? Skulle det funka att ha en vit sängkappa men ha kvar mörkgråa baskuddarna och byta ut de rutiga kuddarna mot några andra?
    Fler blommiga kuddar och några enfärgade vita? Eller kan man trycka dit två ljusrosa kuddar?
    Eller hur ska jag göra? HJÄLP
    !

Hur lägger jag in bilder?
    Jag har lagt in bilder i mitt galleri under VårtHus-mappen...

Svar på tråden Vita tråden del 8