Inlägg från: kornelia |Visa alla inlägg
  • kornelia

Vita tråden del 8

Hej alla vitälskande tjejer!
    Jag har följt denna tråd länge nu men inte skrivit något inlägg förrns nu idag då...

Jag har varit tämligen inredningsintresserad hela mitt liv men nu på sneare år har intresset inensifierats massor, i synnerhet sen det vita modet & alla härliga blandingar av gammalt o nytt hamant i ropet...

Vi flytatde in i detta hus som vi bor i nu den 3 mars 2008. Målade rummen vita o vissa beiga. Så långt var allt okej... Sen började själva inredandet. Har gått på auktioner, kikat på internet, besökt alla möjliga inredningsboutier man tänkas kan (med lantlig o vitt tema) MEN jag FÅR INTE TILL DET!

Tycker inget av det jag gör blir bra. Funderar mkt på om det är för att jag har så bråttom att köpa detaljer o göra små stilleben överallt vilka inte "gör sig" i en icke färdgi möblerad omgivning...

Vet INTE HUR MÅNGA gånger jag köpt kuddar till sängen i sovrummet, lämnat tillbaka o börjar om från början. Det är bara ett av tusen exempel.

Nu håller jag på o funderar på vad jag ska ha över min svart/bruna skinnsoffa i "stel" stil från ikea. Är inne på en längre vit hylla o tavlor ovanpå samt någon hjärtan på tråd etc men näe, jag kommer inte fram till någon lösning.

MIN FRÅGA ÄR, ni andra som har så fint. Brottas ni aldrig med sånthär eller hur sjutton gör ni?

jag känner att jag skulle bhöva tillgång till såå mkt grejer för o kunna testa men man har ju en begränsad budget osv.

GE mej råd!

• kornelia

mimmi006 Tack för ditt svar!
    grejen med mej är nog att jag krisar mest hela tiden...
    Vet vad jag gillar, dvs mkt från House Doctor (lite råare...gärna svart till allt vitt), lantligt (auktion) o så romantiskt lite mildare...

OM NÅgon har tips till vad jag ska ha över min soffa "svart skinn rak stil från ikea" FÅR NI GÄRNA säga till. Rummet i övrigt är vitt o en del svarta detaljer såsom två svarta house doctor speglar o matsalsstolar i svart. Kanske borde jag gå in för svart/beiget o gammalsilver...

I SOFFAN har jag lagt ne massa kuddar i blått ovitt randigt...PASSAR inte alls till det svart/vita (råa) borde satsat på lite mer "säcksvävsstuk" på kuddarna. Kanke såna med emblen...Ja ni ser, allt blir fel. *suck*

JAg är inne på lång hylla, svarta ramar, hjärtan på tråd, "litet tittskåp", kanske en madonna osv...

Kan någon tipsa mej?

KRAM FRÅN VILLRÅDIG

• kornelia

Kuddarna var INTE billiga. Som tur är har jag ett gästrum att inreda, de passar säkert fint där. Det jag undrar är bara "hur tänker ni andra när ni t.ex. ska inredan en "hörna "i ett rum...Alltså vad börjar ni med o tja, rent strukturmässigt.

Men visst borde allt det vita o svarta passa fint med beiget(typ säckväv) slitet silver (fattigmans geter det ju gkömde haha) o så lite "stenmaterial" typ madonnor...?

Inser att jag får kasta ner kuddarna i källaren...*suck*
    Är ni många som velar såhär eller inreder ni ett rum o så PANG blir allt perfekt?

• kornelia

Jag ska ta lite foton nu o så lägger jag in dem så snart jag uppgraderat till plus... *nej väntar tills imorgon* Idag är jagf så less på altl att jag inte sn ids ta o "pimpa upp" det lilla jag ÄR nöjd med.

Stilmässigt ska vardagsrummet gå i vitt med svarta detaljer o så fattigmanssilver. Inbillar mig att beiga toner i textilierna passar bäst till. *är svårt få till mer romantisk stil med de raka möblerna (soffan o matsalsstolarna). Det var ett reportage i Drömhem & trädgård som gick i de kombinationerna o det kändes rätt (för just det rummet).

Jag återkommer med bilder imorgon... DOCK ska en hel del bytas ut. Tex det som redan sitter över soffan o så de där jädra kuddarna då *S*

• kornelia

Julia: Blev nyfiken på ditt hem, vill du lägag till mig i din GB så jag får kika? Eller du kanske vill ha väldigt strikt antal gäster...?

Bilderna i mitt galleri är GAMLA o tillhör vår gamla lilla tvårummare...Nu bor vi i hus o allt är i princip utbytt, utom den där svarta soffan som trots sin trista raka stil är väldigt praktisk när man har kladdande småbarn...

• kornelia

Vet faktiskt itne vad det är för skillnad på fattigmans o nysilver... HAr silver (slitet) nyköpt o så 2ljusstakar i "helsilver" o så autkonssilver...haha En jädra massa silver som jag inte har koll på skillnaden på. Champagnekuddar o vad det nu var...Har inte hört talas om...Kan du länka?

Kram

• kornelia

Jo just fattigmanssilvret kan jag skilja från de andra...Sen har jag "vanligt silver" o silver från auktion... De är det jag inte kan skilja på men båda är kanske nysilver? Antar det.

Julia. Tror jag besökt din underbara blogg nångång tidigare. HELT FANTASTISKT FINT...Det jag behöver är dock lite mer "hela bilder" över hela rum...det ger mer hjälp i fråga om hur man kan använda ett rums yta samt mer helhetsinsyn i inredningen...

Förstår ni?

Tex bilder över soffor...Har kikat mkt i inredningstidningar nu men ännu inte hittat något bra koncept att "apa efter"

*det är jobbigt attva inredningstokig & superdålig på samma grej*

• kornelia

De kuddarna var superfina o skulle säkert passa skitbra. *slänger ner de gamla*

Usch idag är jag bara LESS på allt o skulle helst vilja börja om överallt. samtidigt inser jag ju att det inte går.

Är iaf hyfsat nöjd med dotterns rum som går i vitt/rosa där jag bl.a målat trägolven vita samt avsklijt sovplatsen med vita gardiner.

• kornelia

Kajsa TACK! Skönt att ha en "medsyster" även om du nu lämnat din "inredningsdepp"

Det TAR TIIID får man ständigt höra. Å är det något jag inte har lust med är det att vänta. *mkt otålig* *S*

Får kanske börja sälja lite mer på blocket/tradera igen. Gjorde det inför flytten o det gav ju rejält med kosing. Jag har redan anammat BilliGT & Dyrt-mixandet genom att tex köpa möbler på blocket som jag målat om medan jag ofta lägger mer pengar på textilierna. Överkastet (kviltat beiget) gick loss på 1500 kr medan skänken i vardagsrummet kostade 400....

Orkar som sagt inte fota idag (är ej heller plusmedlem så jag får greja till det först) men imorrn ska jag ta tag i det så Ni får se bedrövelsen

Jag inreder inte ett hörn utan att tänka på helheten...Fast med soffan o kuddarna råkade det bli så. Ville matcha det jag hade på hyllorna (blått o vitt) så därför blev det blåvita kuddar o sen kom då house doctor speglarna o då blev det milda blåa helt fel...

Vad är det för House doctor säckar? Är det såna kuddar i lite avlång modell i säckväv?

ÄLSKAR ZINK o det borde väl passa bra till det svarta/vita...?

NY fråga: I sovrummet har jag hängt upp en vitbräda med krokar på (ikeas ni vet) vad ha över? Har en fotramstavla i vitt (slitet) med plast för typ 6 foton i...det är en liten vägg. Blir det för mkt. eller ska jag satsa på något litet över, isåf vad? Hylla med blomma på o liten tavla under?? Å suck nu är jag igång igen

SKÖNT att matchen börjar snart så jag slutar fundera.
    Jag funderar VERKLIGEN JÄMT...ibland kanjag inte ens somna...
    Helt sjukt.

• kornelia

Å vad jag slarvar. RAMEN ÄR givetvis INTE i plast utan det ska stå plats. Jag slavrar alltid så hemskt när jag skriver på nätet (sjukdom?) men i verkligheten är jag lärare i svenska.
    Sjukt...
    hahaha

Så snälla, läs inte in "nörd" pga mitt sätt att skriva. Jag är lite otålig o låter fingrarna slinta bäst de vill

• kornelia

Anton: TACK SNÄLLA FÖR din kommentar, missade den förut ovan såhag jag nu när jag scrollade uppåt. TACK!

Jag är av denb otåliga sorten & det är därför det blir så mkt fel. Jag ska ta ner det jaghar över soffan o sedan VERKLIGEN känna in vad jag vill ha där.

Min sambo som slet med hyllorna kommer bli GALEN Men samtidigt hör han hur jag tassar upp på nätterna o flyttar krukor o grejar så han fattar nog att jag är LITE galen (eh..intresserad öh...) så han låter mej troligen hållas...

Hyllorna vi satte upp var två rätt små vita. som vi placerade över varandra. Satte spets på kanterna o en siaram på, blått hjärta (ljusblått) glaskaraff o snapsglas samt bukrar med blåvitrandiga lock... Därför matchade jag med kuddarna sedan...

Bredvid hyllorna hade jag tänkt sätta mina vita blomtavlor (finns i set om tre 50gånger 50 nån som sett dem) men inser nu att de är FÖR BLEKA....Suck.hahaha

Det blir dyyyyrt...

• kornelia

Det jag funderar lite på (ska snart sluta bombadera er med inlägg) är OM jag är fööör självkritiskt också. Kan någon känna igen sig i det..? Att inget av det ni gör känns bra men så kommer någon anann hem till er o tycker det är sååå fint?

• kornelia

JAPP jag lovar...Bilder kommer. Men....vi flyttade som sagt in för 3 , nej fan 4 månader sedan så det är...KAAALT! :-0
    Som i normaaalt?

Nåja, litekoll har jag vad gäller stil & smak. Alltså...sitter dagarna i ÄNDA o kikar på inredningssitjer mm...Vilket ger koll på märken osv MEN fortfarande lika svårt. Just ju söker jag med blåslampa efter röd/vit vaxduk...

Vi ses imorgon *gömmer mig,...*

• kornelia

Hej, angående trärena utemöbler så ärvde jag en sån grupp nyligen. Först sköjde jag dem med målartvätt o sedan målade jag med olebaserad utefärg. BAd om att få bruten vit färg (så den inte skulle bli såå skinande vit) men tycker allt den LYSER lite väl...Målandet var sååå drygt med alla spjälor & ribbor så kanske är det enkalre att spraymåla? Skulle satsa på det om jag vore du!

Jag skrev ju för ett tag sedan och bad om hjälp till mitt vardagsrum. Nu har vi mest donat ute istället, bla gjort iordning en syrenberså i "rosentema" så NU är det snart dags att börja här inne igen. har tankarpå att starta en blogg så att Ni och andra kan följa mina umbäranden...

Har någon tips på vita fåtöljer? Ska ha en stor "maffig" eller två mindre, samt ett runt pelarbord i större modell (vet inte exakt vad de heter).

Jag återkommer, tills dess må så gott!

• kornelia

Bea 74: Askersund? Jasså en NÄRKIIING. Härligt, här har du en till.- norabo.
    Har dessutom för mig att du var lärare? det är jag också.
    Det här blev ett litet privatmeddelande i en "allmän" tråd. Sorrry.

Jag skrev några (*host) inlägg om mitt JÄDRA (epitetet som det nu går under) o bad om styligtips. har jag tur ska jag få hjälp av tjejen som har smultrongården.se Men det kostar nog... Dock kunde det dras av på inköpssumman. *smart eftersom det har sååå mkt fint*

KRAM
    Karolina som just nu kämpar på med en myshörna bestående av Ektorp fåtölj vit. Gammal lampa "tvåskärmad" vit rosentavla o så ska det bli hylla o trådhhjärtan osv osv osv

• kornelia

JÄDRA vardagsrum skulle det vara. *är lärare i svenska men på nätet slinter som om jag har bråttom till bussen*

• kornelia

Jea: Jag uttryckte mig nog dåligt. JAG FICK svar men givetvis ville man se bilder o jag orkade/hade inte tid att fota, uppdatera till plusmedlemskap and so on....
    Så det var inte trådmedelmamrnas fel
    Smultrongården.bloggspot.com Kika där!

KRAM

• kornelia

Nu har jag fått prisförslaget på konsultatione o det blir ändå rätt dyrt. *allt är relativt* det jag pysslar med just nu är att inreda vardagsrummet- dels en "läs/myshörna vid öppna spisen", deös väggen o hörnet vid soffan-

Jag ska verkligen ta tag i det här med bilderna!!!

Kram

Svar på tråden Vita tråden del 8