• nublu

Vita tråden del 8

"Är det någon där?" har jag läst. Inte en av Keyes bästa känner jag spontant. En del av karaktärerna har ändrats för mycket och den riktiga skrattfaktorn (som varit Keyes varumärke) infinner sig aldrig riktigt. Och så är det irriterande att hon envisas med att låta en del av handlingen utspelas i mailformat.

Nu låter jag gnällig men jag hade troligen fel förväntningar när jag läste boken. Hade det varit någon annan som skrivit den hade jag säkert gillat den.

Åh, jag hoppas att solen vill skina idag så att vi kan vara ute och plantera blommor! Det behövs, penséerna har förvuxit och ser allt annat än kul ut just nu.

• nublu

Fru Puffen: Jag hade med fyraåringen till affären när jag köpte blommor och han köpte tagetes *blä* och silverek *rätt färg iaf*. Jag köpte en fjärilslavendel och en rosa ros samt två murgrönor.

Håller med om pojkarnas magar, något måste vara knas.

Jag undrar om jag ens vågar läsa Bitterfittan. Ända från scratch har jag varit familjens projektledare, mest för att maken inte kunde mycket svenska alls när vi blev ihop och gifte oss. Men numera är jag less på det jobbet.

Idag ska vi plantera blommor och sen gå till korvkiosken och äta glass. Japp, antalet nöjen här är kraftigt begränsade!

• nublu

Bea: Jag hade också hoppats på mer "Vattenmelonen" men, nä. Det är roligt att se folks läsvanor utvecklas. Jag läste Hedeby-sviten när jag gick i åttan. Numera är lästiden så begränsad att det mest blir Arne Dahl och Peter Robinson (deckare båda två)och en och annan chic-lit. Kan rekommendera Brunstkalendern av Emma Hamberg. Den berörde mig väldigt starkt och lockade både till tårar och skratt.

Tack för solen, den har letat sig hit nu! *älskar Internet, det funkar till allt*

• nublu

Jea: Gud så söt! Vad är det för ras? *blir svårt hundsjuk* Försöker förklara för maken att jag vill ha hund men han vägrar. "När barnen flyttat hemifrån" brukar han säga!

• nublu

Juleja: Fick också upp det där häromdagen. Gick in på Sandbergs huvudsida istället. Har man bara ett ordentligt antivirusprogram är det nog ingen fara.

• nublu

Bea: Word!

Jag fasar helt ärligt lite grann för hur det blir när jag börjar jobba. Maken är brutalt bortskämd med att jag fixar hämtning, lämning och sjukdagar. Det kommer bli kärvt att avgöra vem som ska vabba i första hand. Vems jobb är viktigast liksom?

Beställde böcker från Ad Libris igår. Bitterfittan (ser fram mot den läsupplevelsen med skräckblandad förtjusning, obetald projektledare som jag är), Leilas A piece of cake och en rensa-i-röran bok som INTE är skriven av Karen Kingston.

I morgon tänker jag åka till Ikea no matter what. Ny förvaring till badrummet, fler trådbackar till barnens garderob och lite annat pyssel. Är så trött på allt som ligger och dräller framme bara för att det inte finns tillräckligt med förvaringsutrymme.

Tänker baske mig måla om i badrummet också. 6 år med fult skavt element och diarréfärgat tak räcker!

• nublu

Sylt: Grattis till lille Ville! Jo, jag tycker också att tiden går fortare sen barnen kom. Dagarna bara flyger iväg!

• nublu

Lillvilda: Det finns hur många som helst. Fast jag vet ju vilken jag föredrar.

• nublu

*pust* Jag har varit i stan med barnen och lämnat bilskrället på verkstad. Gick bort till Granngården med barnen också och hu, vad det var utplockat! Hade velat ha en Polstjärnan och ett gäng The Fairy (rosor om ni undrar)men nu blev det en röd Heidelberg klängros. Funderar på att strunta i Polstjärnan och försöka hitta vita kryprosor istället för The Fairy. *suck*

Fyndade ett litet fågelbad på pinne iaf.

Bea: Känner igen känslan precis. Och då tillverkar jag inte ens sakerna själv!

• nublu

Bea: Jag rekommenderar att ni åker Örebro-Motala-Vadstena-Ödeshög-Gränna-Jönköping (eller tvärtom om ni tar det på hemvägen). Men inte E4:an utan den gamla vägen. Gränna är definitivt värt ett stopp för att bunkra polkagrisar och en ev tur till Visingsö för att se Örtagården och ta en tur med remmalaget. Det är rätt loppistätt runt Vadstena och Ödeshög också vill jag minnas. Fast det kanske har ändrat sig sedan jag bodde nära Omberg. Det är några år sedan nu.

• nublu

Himmelbit: Krydderiet i Adelöv är väl nästan ett måste eller hur? Och när man ändå åker den vägen så ligger ju Tranås nära till hands med Forma Rum, Mollys Hus och Moster Mallas och en bunt loppisar.

Sen stannar man till i Boxholm och köper ost och hälsar på en vän.

Och sen gör man ett stopp vid Bleckenstad och köper marmelad och tittar på kalvarna.

• nublu

Bea: Jag är lättmutad.

Kan tipsa om världens sötaste gårdsbutik också: www.drefseryd.com. Ligger inte så långt från Gränna. Maken har provsmakat räkmackorna på Sockertoppen (fiket på Grännaberget heter så numera) och de fick bra betyg.

Jag bodde i 7 år i Heda utanför Ödeshög, bara några km från Omberg. Fast det var sällan jag hann njuta av loppisar och härliga utflykter. Lantbruket tog all tid tyvärr.

Svar på tråden Vita tråden del 8