Inlägg från: Beatrize74 |Visa alla inlägg
  • Beatrize74

Vita tråden del 8

Barnen och jag for till Åsby idag. Vi tittade och luktade på fler "taggblommor", åt glass och punschdammsugare och klappade får, getter och kaniner. Sedan köpte jag:
    - Lingondricka
    - Mjöd
    - Lantships med Blue Stiltonsmak
    - Prinskorv
    - Potatissallad med vinegrätt
    - Åsby grillkorv

Allt är sånt som maken älskar, fast inte äter så ofta. Det får bli det, i solskenet på altanen.
    Maken har inte kommit hem än...jag är så bortskämd så att jag nog tar för givet att han fixtrixar lite blommor till sin älskade, högst vördnadsfulle maka.

ÅTTA år som gifta....15 år som ett par....det känns helt enormt. Jag var bara nitton år när vi träffades och har hållt mig till samma karl sedan dess. Vet inte om det är att se upp till eller beklaga...utifrån sett..

• Beatrize74

Det blev jättefint MiaMariah - hon är så duktig!

Staketet blev toppen Kajsa...helt rätt!

Jag har fått så fina saker av maken...inte bara blommor...utan vin och lite annat. Jag har ägnat kvällen åt att blogga om just de fina saker jag fick och så har jag sytt kuddar.

Jag blev supernöjd med kuddarna...tänk vad lätt det är att sy om man har vackra tyger, då är det nästan svårt att misslyckas ju. Jag ska lotta ut en och en ska jag nog behålla själv.

Förresten kom böckerna idag som jag beställde på Bokus bokrea:
    "Mig äger ingen" Åsa Lindeborg (Alla karlar på mitt jobb har pratat med mig om den här, jag bara MÅSTE läsa den)
    "Pojke försvunnen" Anna Jansson (det skuile vara sjutton om jag inte, på 2000-talet, såg till att läsa NÅGOT av en av våra största kvinnliga deckarförfattarinnor)
    "Bitterfittan", Maria Sveland (Har läst lite grand och jag känner så IGEN mig i själva tanken av att VARA låst och VILJA vara låst)
    "Mordet på Harriet Krohn" Karin Fossum. (Tycker om hennes sätt att låta oss följa själva förövarens liv och tankar och inte bara polisarbetet...här är det tydligen ett spelmissbruk som går överstyr)
    "Är det någon där?" Marian Keyes (Och så måste jag ju ha något lagom snaskigt och lättläst också...den här tror jag också att jag kan komma att känna igen mig lite i)

Är det någon som läst någon av böckerna?
    (Trots att den enda av böckerna som skulle passa i våra vita bokhyllor är "Pojke försvunnen" som är vit med lite svagt blåa inslag)

• Beatrize74
    malins79 skrev 2008-07-09 06:43:20 följande:
    God morgon!Jag har läst Pojke försvunnen, den var bra har jag för mig. Annars tycker jag den som hon har skrivit om fågelinfluensan är bättre, stå helt still vad den heter (Flyttfåglar?), men kan beror på att Jacob vaknade 05.30
    Hihi....fast boken lämnade inga bestående avtryck i alla fall som det tycks. Så där är det ofta för mig och skam till sägandes kan jag faktiskt läsa nästan en halv bok jag VET att jag läst, innan jag känner igen mig och vet hur den slutar. *teflonminne*

Ibland kan jag också känna att DÅLIGA böcker ändå har haft något visst eftersom det kan vara vissa moment som följer med mig genom livet. Frågan är då om det VAR en dålig bok då, om den ändå har gjort avtryck?

Nåväl...det här var väl inte kanske inte "Röda rummet"s forum kanske...vitt var det va?
  • Beatrize74
    lillafruluva skrev 2008-07-09 06:57:01 följande:
    God morgon!Idag är jag ledig Jag ska ge mig på ett tråkigt men nödvändigt projekt- allas kläder skall byta plats och förvaring! Efter ommöbleringen av allas sovrum så är det dags att flytte efter kläderna, hua!Sen ska jag måla ett varv till på min sekretär som jag inte fick måla
    Men härligt ändå att du kommit så långt. Det kommer gå ganska fort ändå väl? Du får låta barnen vara med och kånka kläder. Och måla sekretär har du också planer på att göra. Du verkar ha så mycket hemmafix för dig nu...saknar biiilder
    nublu skrev 2008-07-09 07:10:27 följande:
    "Är det någon där?" har jag läst. Inte en av Keyes bästa känner jag spontant. En del av karaktärerna har ändrats för mycket och den riktiga skrattfaktorn (som varit Keyes varumärke) infinner sig aldrig riktigt. Och så är det irriterande att hon envisas med att låta en del av handlingen utspelas i mailformat.Nu låter jag gnällig men jag hade troligen fel förväntningar när jag läste boken. Hade det varit någon annan som skrivit den hade jag säkert gillat den.Åh, jag hoppas att solen vill skina idag så att vi kan vara ute och plantera blommor! Det behövs, penséerna har förvuxit och ser allt annat än kul ut just nu.
    Åhhh....lite besviken blir jag allt, jag hade nog hoppats på mer "Vattenmelonen"stuket...men det är det kanske inte. Jag lånade ut den till min svärmor när hon brutit benet för ett par somrar sedan. Då blev hon "fast" och läste alla hennes Keyes böcker och kunde sedan gå över och läsa fler och fler av mina...liksom "uppgradera" sig och läste till slut "Hedebyborna" till och med, från att hela livet i princip bara läst Harlequinböcker. Roligt!

Jag har inte läst något av henne på länge och blev lite förvånad när jag fick den i min hand och läste att det är en bok i en serie om några systrar. Hoppas den går att läsa ändå med behållning.

Här skiner solen faktiskt...jag kan beema över lite till dig i nätkablarna *bzzzzzz*
  • Beatrize74
    juliah skrev 2008-07-09 07:15:53 följande:
    Godmorgon, Bea, jag har läst "Bitterfittan". Den var bra, läsvärd men samtidigt tung och jobbig. Inte tung som i svårläst men jag tror att många (jag) kan identifiera sig med kvinnan i boken. Och vissa insikter infann sig, även om jag redan visste det så blev det så uppenbart och man erkände en del saker inför sig själv som man till vardags förtränger för att få livet att rulla på *svammel svammel*
    Åhhh...det är precis de förväntningarna jag har på boken. Nu ser jag fram emot att läsa den ännu mer. Maken fick se vad jag beställt igår.
    "Den här har jag tänkt köpa till dig"
    "Vadå? Tycker du jag är en Bitterfitta?" var jag tvungen att fråga.
    Då tittade han allvarligt på mig, lite fööör länge, så jag hann bli lite orolig...sedan brast han  ut i skratt och sade:
    "Nej, men jag tror att du tycker om den"

Puh!

(Eller så var han bara demokratisk eftersom det var vår bröllopsdag...hihi)
    lasseliten skrev 2008-07-09 07:32:16 följande:
    God morgon! Bea - har läst "är det någon där?" ...typisk "chick litt." säger jag  men det verkar du ju ha koll på. Inte en av de bästa av Marian Keyes. Men ok sommarläsning. Bitterfittan var precis som Juliah säger läsvärd...lite smått bitter blev jag nog ibland när jag blev tvungen att inse vissa saker om mitt/vårt familjeliv...men det var övergående...hoppas jag.  Trött, flyttade runt möbler flera varv igår natt... Matrummet och jag är kanske sams nu...2 fönster, 2 dörrar = svårmöblerat rum...alla väggar är "upptagna"  
    Jag "chick litt", vilket härligt uttryck. Det ska börja svänga mig med tror jag. Det verkar som om mina förväntningar hittills stämmer ganska bra med era egna upplevelser av böckerna. Det var bara ett litet problem i ekvationen: "TIDEN?" När jag ska få tid att läsa alla dessa böcker?

Och du...möblerat om möbler skriver du...UTAN ATT VISA BILDER. Fy skäms! Du vet ju hur många nyfikna vita näsor det finns här i tråden.
    LinaoMatilda skrev 2008-07-09 07:33:58 följande:
    hej på er!Behöver tips på vad jag ska bjuda på idag på barnkalaset. Matilda fyller 4 år. Ska bjuda på något matigt/salt först och sen sött. Har blackout!Sorry att jag bara hoppar in utan att kommentera något annat.
    Hemmagjord pizza var ju ett bra tips..och sedan kan du göra en sådan där enkel men piffig "glasstårta" som jag har på bild och länk i mitt "onämnbara" ställe. Den blev superuppskattad och jag gjorde den samtidigt som barnen tittade på, så enkelt och snabbt gick det. Fast kakorna hade jag dekorerat i förväg...det gjorde jag med min tvååring så enkelt var även DET.
  • Beatrize74
    FruPuffen skrev 2008-07-09 07:59:38 följande:
    God morgon!!Var på pysselkväll i går, men vi var jättetröga båda två och vi fick inget gjort... Pratade inredning i stället . Men skönt bara att komma hemifrån ett tag. Idag ska jag ringa barnkliniken ang pojkarnas magar. Det kan inte vara normalt att ha tokdiarré utan bättring i 2 veckor... Idag ska vi dessutom ta reda på fläderblommorna i trädgården, ska göra saft. Lasse o Julia: Bitterfittan lät som en intressant bok... Har inte läst nåt på evigheter! Lillafru: *Peppar lite inför omflyttningen av kläderna*Lina: Jag skulle köra på en somrig sallad med gott bröd till. Efteråt kanske en rabarberpaj... Nublu: Lycka till med planteringarna! Vad ska det bli för sorter?
    Så brukade mina syjuntor se ut. Vi satt där med handarbetet i knäet och bara fnissade istället. "Nästa gång SKA jag handarbeta" avslutade vi varje fnissig session med.

Klokt att ringa kliniken, men det ÄR vanligt att de är dåliga i upp till två veckor faktiskt. Vi var in med vår son i just den frågeställningen och fick det till svar att barnens tarmludd reagerar på ett visst sätt vid magsjuka och att det tar tid för tarmarna att återskapa luddet igen. Vi fick rådet att ge majsvällning bland annat, sedan kommer jag tyvärr inte ihåg vad det var mer som vi kunde ge. Hoppas att det snart reder ut sig. Fläderblomssaft är gott..jag hade gärna haft ett fläderträd bara för att kunna göra saften.
    Camilla R skrev 2008-07-09 08:21:48 följande:
    Främmande fågel har jag för mig att den boken heter. Har själv inte läst Pojke försvunnen ännu, den ligger i läshögen hemma Jag läste precis boken Flyga drake som alla pratat så gott om och jag tyckte den var helseg, i så där 100 sidor, sen blev jag alldeles fast och tyckte den var jättebra. Väntar på mina böcker från Bokus, det blev tyvärr fel på beställningen, så det var en del strul med Bokus ett tag, men nu är 4 nya böcker på väg Räknar med att kunna läsa mycket på Cypern.
    "Flyga drake"? Jag är ett UFO när det gäller läsning nu (och jag har ändå jobbat på bibliotek som extrajobb efter skolan och bredvid studier i ELVA år...från det jag gick i åttan.) Näe...jag har lite att läsa ikapp. Nu måste jag goooogla!
  • Beatrize74
    JohannaJ skrev 2008-07-09 08:27:20 följande:
    kommer med ett boktips så här på morgonen. "Nu vill jag sjunga dig milda sånger" är underbar! Jag sträckläste den.Och god morgon tråden. Vi har familjekris igen för sonen har slutat sova igen. Jag behöver verkligen lite sömn.
    Åhhh...den har jag också förstått ska vara bra. Jag hade den till och med i kundvagnen, men lade tillbaka den då jag läst recensionerna av den. Jag tänkte att den kanske var lite väl "långsam" läsning för mig på sandstranden med två aktiva sandsprättande barn. Hade jag fel tro?
    malins79 skrev 2008-07-09 08:35:08 följande:
    Nu har jag beställt bla Bitterfittan på Bokus.
    Vad beställde du fler för böcker?
    lillafruluva skrev 2008-07-09 09:05:39 följande:
    Bea- jag får uppdatera bloggen, har inte gjort det på länge . Det är mest jobb, och sen sooova! Blir skönt sen när jag får vara hemma igen och pyssla med mitt
    Ja, det får du göra! Du har ju pysslat runt så länge nu så jag är supernyfiken.
    nublu skrev 2008-07-09 09:13:34 följande:
    Bea: Jag hade också hoppats på mer "Vattenmelonen" men, nä. Det är roligt att se folks läsvanor utvecklas. Jag läste Hedeby-sviten när jag gick i åttan. Numera är lästiden så begränsad att det mest blir Arne Dahl och Peter Robinson (deckare båda två)och en och annan chic-lit. Kan rekommendera Brunstkalendern av Emma Hamberg. Den berörde mig väldigt starkt och lockade både till tårar och skratt.Tack för solen, den har letat sig hit nu! *älskar Internet, det funkar till allt*
    Jag visste väl att beamningen skulle fungera...tadaaa
    "Brunstkalendern"alltså? *antecknar* 
    JeaJea skrev 2008-07-09 09:15:12 följande:
    Godmorgon! bara kul med boksnack. Jag har en lång lista med tips från en bokkväll på Hamrelius bokhandel. Ska börja med just "Nu vill jag sjunga dig milda sånger" ska bara avsluta "Snabba cash"Den här lilla tjejen ska flytta in hos oss på fredag.
    Men aaaaaaawwwwh.....så där söt kan man väl bara inte vara?
    Lyckostar!
  • Beatrize74
    Peak skrev 2008-07-09 09:18:57 följande:
    jag som är bokälskare vill gärna tipsa andra om bra böcker (var ju perfekt när jag jobbade i bokhandel, varför gör jag inte det?)Har ni läst Denise Rudbergs böcker? Superbra, jag bara längtar efter fler!Emma Hambergs Mossvikenfruar och brunstkalendern också toppen!Alla Anna Janssons, Marie Jungstedts, Karin Wahlberg, Helene Tursten och Camilla Läckbergs böcker är bra tycker jagSmuts - Katarina WennstamNär livet stannar - Malin Sävstam
    Tack för alla boktips...jag har antecknat allihop. Jag läser Karin Wahlberg nu... "Flickan med majblommorna" och tycker mycket om henne. Helene Tursten hade jag lite svårt för "Den tatuerade torson", men jag anar att det kan vara "fel" läge för mig att läsa den. Tror inte jag hade ro.
    "Smuts" har jag skrivit upp på min "bibliotekslånelista".
    Jag vill läsa NU.
  • Beatrize74
    juliah skrev 2008-07-09 09:26:11 följande:
    Johanna, jag tror som många andra att det är en fas. Om jag inte minnns helt fel så åt Elle och Noell väldigt ofta, typ hela nätterna just runt 6 månader. Jag tror på att "lyssna" på barnets behov och vill han äta, så låt honom äta, det går över. Han är ju en liten plutt fortfarande. Tror att det är väldigt svårt att säga att en sexmånaders inte behöver mat på natten, alla barn är ju olika!Jag är väldigt skeptisk till metoder och liknande, sorry alla som gillar metoder
    Är helt inne på din linje!
    JohannaJ skrev 2008-07-09 09:28:09 följande:
    meli: Han får välling, och gröt Det är nog närhet som han behöver när han vill amma. Nappen spottar han ut. Beatrize74: lite fel hade du allt Man kan lägga bort den och lätt komma ikapp. Jag läste den  medan Hilding hade kolik så nog grejar du den som strandbok. men åh vad jag grinade!
    Det får bli en ny beställning minsann.

....

Nu ska jag fota kuddar. Jag tror att jag kan lägga in bilder i bildgalleriet nu faktiskt, det gick att lägga in bilder på nya vimplarna igår kväll i alla fall.

*barnen kivas nu om vem som ska ha båda kuddarna*
  • Beatrize74
    lillafruluva skrev 2008-07-09 09:35:36 följande:
    Att man inte kan hålla sig till en sak i taget! Har lyckats flytta sonens kläder, sen helt plötsligt står jag och putsar fönster i vårt sovrum!?? Jaja, får återgå till kläderna ;-=
    Precis så tänkte jag faktiskt i går...jag häpnade över mig själv och jag räknade efter hur många saker jag gjorde innan det jag egentligen gått för att göra.

Jag skulle gå på toaletten och kissa (ok?)...på väg ner från ovanvåningen tar jag med mig en strumpa som låg i trappen och gick in med den och lade den i tvättkorgen. Korgen var fylld...så jag startade en maskin med rött och rosa.

Barnens badrockar låg vikta över diskhon i tvättstugan. Jag vek ihop dem och lade dem i deras badväskor som de ska ha med sig idag till sin farmor och farfar. Det var tre simpuffar i en, så jag letade efter den fjärde...den låg i den andra väskan. Så! In med väskorna i garderoben i hallen. Ställa upp ett par skor i skohyllan...och så gå in på toaletten.

Nähä!? Inget toapapper. Tillbaka in i tvättstugan och hämta papper och så tillbaka på toa igen och sedan trä på rullen på toarullshållaren SAMTIDIGT som man då gör det man tänkte göra från första början.

Inte konstigt man blir förbannad på sina karlar som går raka vägen från A till B utan alla dessa stopp.....eller är det bara avundsjuka kanske?

Hoppas du nu återgått att göra det du tänkte göra från början.
Svar på tråden Vita tråden del 8