Videli skrev 2008-05-20 13:36:12 följande:
Hej allihopa,Jag måste bara få fråga er en sak om alla dessa plagiat. Jag har nämligen börjat designa barntavlor, nått jag började med när Vide var minder och jag hade jättemkt mera tid. Allt började med att jag försökt hitta på nått till Vides dop, åkte då till Panduro och såg att dom hade gjort en jättefin doptavla, som jag köpte saker till och tog efter.Några kompisar såg denna tavla och blev jättekära i den och ville beställa sånna av mig, och tänkte då när jag hade så mkt tid att jag kunde ju börja göra sånna tavlor, vilket jag gjorde till vissa o sålde. Nu har jag tyvärr inte så mkt tid över längre, men efterfrågan är stor på tavlorna. Men mitt i allt av det här, så ta en kompis till mig kontakt med mig och säger att hon sett att det är en nätshop som säljer liknande tavlor, som är handgjorda av en tjej.Är då mina ett plagiat, och av vaddå?Min tankte var att jag kanske någon gång i framtiden börja tillverka flera av dessa tavlor, men hur ska man ställa sig till vem som kläckte idén?Är jag då bara en kopia, av nått jag inte sett, utan bara fått idén från en pysselaffär...Vad tycker ni?
Eller så är hennes kopior av dina/pysselaffärens
Har du sett det i en pysselaffär så är det ju någon där du kopierar.
Fast om det inte ser ut som de i pysselaffären så är det dina.
Det är svårt att veta och hävda att man har fått en idé före någon annan, isåfall måste man ju skydda den på något vis. T.ex. på patentverket. Alla idéer som skickas in dit kan andra se så under tiden man väntar på patent kan något stort företag börja producera.
Sen kostar det säkert en del att börja processa om upphovsrätt så de flesta gör nog inte mycket åt det ändå. (inte i den skalan att man kan göra dem handgjorda själv iaf)