Inlägg från: Trollens mamma |Visa alla inlägg
  • Trollens mamma

Vita tråden del 8

Anton2005:Så bra!Säkert jag som gjort nåt fel med min tårta,när den blev så kompakt.
    Men som sagt,jag bakar mycket och är jättekritisk,vill ha allt perfekt.Fundersam

Här kommer receptet på den gudomligt goda cheesecaken jag pratade om!

*JORDGUBBSCHEESECAKE*

10 st.digestivekex
    5 st.pepparkakor
    50 g smör
    400 g färskost(Philadelphia)
    1/2 liter färska el.200 g frysta jordgubbar
    2 ägg
    2,5 dl strösocker
    2 tsk vaniljsocker
    2,5dl creamfraiche

Botten:Mixa kexen väl.Smält smöret,blanda ihop.Tryck ut i en smord form,grädda c. 5 min. i 200 grader.

Fyllning:Vispa färskosten i en skål för sej,vispa också äggen och hälften av sockret så att det blir alldeles vitt o.fluffigt,ha även i hälften av vaniljsockret.Blanda ägg-sockerröran med osten.Mixa jordgubbarna så att det blir en slät smet ,blanda allt tillsammans.Rör väl så att allt får en jämn färg.Häll sedan allt i formen,grädda i 15 minuter i 175 grader,sedan ytterligare i 5-10 minuter i 125 grader.

Glasyr:Blanda creamfraichen och resten av vaniljsockret.Hälles på kakan FÖRSIKTIGT medan denna är varm.Låt sedan kakan stå i frysen över natten.Ta upp den c.  1 timme före servering,garnera med hela jrodgubbar.

Den här kakan är ett säkert kort och gör alltid succé!Skrattande

• Trollens mamma

Lisa1981:

Resten av sockret ska blandas med creamfraichen(+ hälften  av vaniljsockret),till glasyren alltså....sorry,föll bort en rad från receptet.Flört

Godmorgon,föresten!

Dags att jobba lite,sen handla,tvätta och städa lite.Det samma gamla vanliga man gör varje måndag.Fundersam

• Trollens mamma

Hejsan på er!

Har inte hunnit läsa ikapp,här skirvs det så flitigt,roligt det!Glad

Anton2005:Ta ett par fönster i gången så går det bra,ska du se.Vi har 25 fönster i huset,vissa som går från golv nästan enda upp till tak,men jag är en sån som tycker det går bra att putsa.Flört Färdigt putsat dom nu på alla sidor,men det brukar alltid bli ett par gånger till på sommaren,hatar när dom är fulla av flugskit.

Idag hämtade jag hem skolpulpeten.Alltså vilket ställe!!! Rys,betalade kvickt och tog pulpeten och åkte därifrån...Den är fult brun nu men med några lager färg blir det kanon!

Ska måla nästa vecka,har lite smått och gott som väntar på lite färg här hemma.Hittade en gammal stege som också ska piffas till.Är ju så härligt nu när man kan måla på utsidan.

Ikväll är vi bjudna på kalas.

• Trollens mamma

Anton2005:Japp,precis en sån!Har egentligen varit på jakt efter ett litet fint skirvbord till tösen,men som sagt inte det lättaste att hitta såna till bra pris här i Finland.Fundersam Så en gammal skolpulpet duger fint!

Tack,ja det ska bli trevlig med tårta.Räcka ut tungan

Trevlig lördagskväll på er!

• Trollens mamma

Godmorgon!

JuliaH:Trevligt med en man som fyndar!Min man suckar åt allt jag släpar hem.Fundersam

Grattis,lillafruluva!Så roligt!Glad

Jag fick hem mitt lilla vitrinskåp igår,satte int en bild i bildtråden.Jättefint skåp,men det är en aning för stort känner jag....

Idag blir det en promenad,sen hämta hem målarfärg,ska ta itu med skolbänken idag.

• Trollens mamma

Hejsan!

Längesen jag kikat in här...det ÄR fullt upp med alla tre barnen hemma om dagarna.

Videli:Grattis till ett enormt vackert hus!WOW,säger jag bara!

Jag har inte gjort så mycket på inredningfronten de senaste veckorna...men målat klart gamla skolbänken i allafall,riktigt fin blev den!
    Men jag är i akut behov av ett nytt skrivbord.Det sk.skrivbordet vi nu har har helt brakat ihop(håller visst inte att klättra på),söker ett 50-60-tals skrivbord att fixa till,men inte det enklaste att hitta här,tyvärr.

• Trollens mamma

Camilla R:Ja,det är den jag gillar mest,men nu såg jag att den inte finns i 70*200. 70*250 blir för lång i vårat kök...

Äsch då!

• Trollens mamma

Ok,ska kolla om PEAK skulle ha bild!

Vi har ett megalitet kök,vilket jag tycker är jättetrist,möjligen gör vi en utbyggnad i framtiden,förhoppningsvis.

Svar på tråden Vita tråden del 8