Inlägg från: Beatrize74 |Visa alla inlägg
  • Beatrize74

Ugglan - vad spännande med flytt. Jag har tyvärr inget råd om sängen, men personligen, för egen del...så önskar jag just nu att jag skulle kunna använda mig av sängkappa för det finns så många vackra där ute. Jag har sänggavlar så det går liksom inte. Kanske att det ger en "öppnare" känsla i och med att man ska möta sängen nerifrån fötterna...om man INTE har en fotgavel...utan att blicken liksom obehindrat får följa sängens linje fram mot huvudändan utan att behöva blockeras av en "vägg"?

Nu när jag diskuterat så här långt så har jag bestämt mig...hihi...kör UTAN sänggavel tycker jag.

Och du får gärna länka. Kul med lite nytt folk och nya bloggar. Läste lite om din Finlandsfärjeresa och din luggklippning.

• Beatrize74

Nej, nej...inte Blocket eller Tradera....det är där är små guldkorn som du inte får låta slinka dig ur händerna. Det gäller bara att få till det så att du får bästa möjliga nytta av dem.

Jag kan hitta på hur mycket fint som helst som du kan göra av vackert gammalt linne...

- kuddar (som du själv skriver)
    - låga spaltgardiner som de hade förr i tiden
    - sy ihop till större längder och få riktigt fina gardiner, överkast, dukar etc.
    - hissgardiner
    - uppstoppade hjärtan
    - överdrag till dynor på pallar, stolar etc.
    - sy vackra gamla handdukar med monogram
    - sy typ kaniner a' la Maileg eller något annat i den stilen
    - tabletter med spetskant till finare middagar
    - servetter
    - tehuvor
    - diskhanddukar
    - sy toarullsförvaringar av eller typ lök-potatisförvaring etc.
    - binda om en stor plastkruka och plantera en vacker stor växt i den
    - sy bokomslag till de där kokböckerna som inte alltid har så stilrena omslag.
    - sy vackra påsar av att bära hem maten i
    - sy klädnypspåsar
    - sy ett litet förkläde till barnen och skriv deras namn på en ficka med textilpennor
    - köp en lampskärm på en loppis och spänn fast linnetyget runt för en ruffig taklampa
    - sy en lampkjol
    - vimplar
    - använd som skydd i soffan
    - tvättpåsar
    - låt maskinbrodera upp något vackert citat som passar ER på en värdefull bit linne och rama in den och häng upp som ett vackert minne både av er och din mamma
    - gör piffgt gammaldags förkläde till dig själv
    - överdrag till symaskinen
    - sy grytvantar
    - använd som bakgrund till en anslagstavla på plywood och vadd som du fäster bomullsband runt
    - gör ett stort lapptäcke av bitarna och ta med på den festliga picknicken
    - gör små fodral till silverbesticken
    - gör glasunderlägg av dem
    - använd som bakgrund till ett "fiskedammsskynke" och klistra fiskar i filt på den

- eller skänk dem till behövande....(läs Bea)...hihi

Men INTE vräka bort klenoderna till främmande människor på diverse köp- och säljkommerser...ajabaja!

• Beatrize74

TRÖTT efter att ha varit iväg med barnen och en väninna med barn till badet. Puh! Vi var inte där så länge eftersom det kom moln, men det räckte till i alla fall för att hinna bli trött. Sedan åt vi på restaurang. Jag måste ju se till att barnen faktiskt får i sig något nyttigt också emellanåt. (Så LESS på att inte ha något kök nu)

Nu är barnen trötta och jag är supertrött, har en infektion på gång och jag sitter här och slöar framför datorn och klipper med ögonlocken medan barnen sitter trötta framför "Fem myror...", de orkar helt enkelt inte leka och stoja runt de heller nu.

Jag har fått så många fina beställningar på lite allt möjligt. Det är så otroligt roligt, men samtidigt blir jag lite nervös. Räcker jag till? Duger jag? Ja-a...ni vet den där känslan man inte vill ha, men som kan krypa sig på närhelst man inte vill.

En sak att sy till sig själv. En sak att skänka. En sak att ge bort något som någon faktiskt betalar för. Gulp! Trots att jag gjort det många gånger nu så är jag lika nervös VARJE gång! Man borde ju vänja sig tycker jag.

Beställningarna är så många så jag börjat få "föra bok" över dem och jag kan göra tygbeställningar på flera tusentals kronor på en gång. Svindlande, samtidigt som det var länge sedan jag hade så här roligt. Ville bara skriva av mig lite, jag är så glad och pirrig hela jag.

Nu ska jag dricka en espresso, sedan ska jag sätta mig vid symaskinen igen.

Ha en underbar måndagseftermiddag!

Kram Bea

• Beatrize74

Godmorgon!

Tack för all go uppmuntran angående försäljningen. Från och med idag ska jag lägga alla tvivel åt sidan!

Jag är supertrött eftersom jag satt uppe till seeent och pysslade och donade. Var inte trött, bara energisk, men nu ser jag ut som en bulldog med mina ögonpåsar. Är jättetrött och märkte inte att maken och sonen gått upp. Nu åkte han precis iväg till jobbet och dottern vaknade så då är det ju dags att pallra sig upp. De tittar på barnrprogram just nu och tar en liten mjukstart de med innan det är dags för frukost.

...

Jag ska sy idag....(hihi...berätta något nytt Bea) Jag har gjort en beställning på hundra meter kantband, men kan inte förvänta mig att de kommer den här veckan. Irriterande nog tror jag att jag måste åka ut och kompletterköpa mycket dyrare snedslå idag om jag ska hinna få klart en hel mängd beställningar innan jag åker till Tyskland. Nåväl.

Sedan ska jag hitta på något skojsigt med barnen och sedan klippa mig. Jag ska även sätta mig ner och kika igenom vilka ställen jag bara inte FÅR missa på vägen ner till Rügen. NÅgra förslag? (Loppis, tygbutiker, inredningsbutiker i egentligen hela Svealand och Götaland)

• Beatrize74

Tjenixen - du verkar också ha en fylld dag. Hoppas det går bra med garderobsslipningen. Vad är det för sten ni ska hämta?

Malin - snyggt med volangdynor, det ska jag också försöka fixa till när jag målat mina stolar...någongång i framtiden efter att jag målat klart ovanvåningen.

Mimmamum - jag har länge spanat på volangdynorna från N&K, de vita....(spanat, och sedan tänkt sy egna för att kunna måttanpassa dem lite till våra ganska djupa sitsar)

• Beatrize74

God eftermiddag tjejer!

Lite småtrist väder ute. Jag och barnen har varit och fikat med ett par bekanta, sedan har jag och barnen besökt två loppisar. Fanns så mycket jag skulle vilja ha köpt faktiskt, men det är ju lite "dyrt". Dyrt är det ju egentligen inte, men nu när vi ska fara iväg lite varstans så vet man ju inte vad man kan behöva pengarna till.

Men...jag hittade en STOR oval rostfri bricka med handtag som jag bra gärna skulle vilja ha. Det fanns inget pris på, men ägarinnan klippte till med 175 kronor och jag tvekar.
    En liten möbelserie lagom till Mailegkaninerna fanns där också för en femtiolapp, plus en liten plåtspis i minatyr (liknande den som Mimmamum har i lekstugan). Och så lite Kockum förstås, en tvålkopp, ett stort fat - djupt som en potta, men som mer såg ut som en "åtta" till formen utvändigt, vad kan det vara tro?
    Och så vackra handdukar, ett vackert slagbord, lite fasetterade vinglas, några stora korgar och mindre spånkorgar etc. etc. Ja-a...ni förstår nog, jag skulle kunna halvt ruinera mig.

Nu ska jag snart åka till makens jobb. Han ska hinna fira upp bilen innan det är dags att klippa mig. Det är något som skrapar i. (Om inte annat så hör ni som bor söderöver när vi kommer med vår Citroën)

Grattis MiaMariah till vinsten!
    Och jag vet inte om anmälningarna försvunnit, eller om det är vi som är mer försiktiga, eller om reglerna har ändrats lite?

Sussi - ha det så trevligt nu...vi får hoppas på fint väder!

• Beatrize74

Meli - åhhh...jag beklagar verkligen det som hände. Jag förstår att du har dåligt samvete, men försök att istället tänka att det var bra ändå att det inte blev värre, typ att det började brinna eller annat. Tänk om hon slagit på plattan och bara gått därifrån och så hade ni tagit på er kläderna för att gå ut någonstans eller så. Som det är nu så "larmade" hon ju ändå, även om det var på det mest tråkiga sättet.

Jag hoppas att allt går så bra som det bara kan gå på handkirurgen imorgon. Stor kram från mig

LCroft - vad tråkigt för dig. Hur känner du inför jobbchansen på andra ställen? Har du möjlighet att söka jobb på de två ställen du "valde bort" tidigare? Jag hoppas att du ändå känner dig ganska positiv till framtiden, även om det förstås känns trist just nu.

Tjenixen - vi lär även våra söner inredning. Jag skrattar fortfarande varmt åt minnet när min son, knappt två år, köpte gardintofsar för egna pengar att hänga på kanterna på sin växa-säng utifrån en idé om tofsar på stolar till jul som vi sett i en inredningstidning tillsammans.

Smultron och glass - du kan nog ha rätt faktiskt...tänkte på det när jag stod vid det, de hade planterat blommor i den och det var snyggt, men...det var inga handtag på den. Klurigt!

Alltså...jag kan inte släppa den där brickan alls. Jag känner mig dumsnål som inte lägger 175 kronor på något som jag vet att jag kommer vilja ha till köket och som jag kommer sakna annars. Men...jag hade väl en prisbild på typ 110 kronor eller något och så säger hon: "Ja, vi säger väl en 175 kronor" så där tagit liksom ur luften...och jag prutade inte ens, var inte på humör. Nu känner jag att jag bara MÅSTE ha den!!!

• Beatrize74

Hej Peak - har tänkt fråga dig länge....har du varit inne på Marieberg på länge? Jag gick förbi Nice och JISSES vilket lyft!

De har GG, Himla, Bruka, House Doctor...you name it. Och sådana där söta små fattigmanslampor och annat som liknar de från IS. Jag höll på att tappa hakan och aldrig komma därifrån. VIlken skillnad!

• Beatrize74

Kajsa - då hade du ju också tur i oturen. Våra bekanta höll på att lasta ur bilen. Bilen rullade bakåt och RAKT över deras lilla son som var på marken i sitt babyskydd. Behöver jag säga mer? Otroligt chockartat och traumatiskt för hela famljen.

• Beatrize74

Nej...det var inte häromdagen...det här var 2001.
    Har det hänt igen??????
    I Köping???

• Beatrize74

LCroft- åhhh...jag får bara lust att gråta när jag läser det du skriver. Är det sant!? Vilken fasa.

• Beatrize74

Kajsa - vad köpte du för tyger?
    Jag saknar att det vita med små rosa blommor på inte fanns kvar nu när jag beställde senast.

• Beatrize74

Ja, just ja, det kommer jag ju ihåg nu. Jag sade till maken att jag inte visste vem det var mest synd om (nu när pojken klarade sig). Föraren? Föräldrarna? Pojken?
    Jag drog en lättnadens suck när jag hörde att det gått efter omständigheterna bra.

LCroft...livet är inte gott mot de goda

• Beatrize74

MIaMariah - han dog tyvärr. Han var inte gammal alls, bara några veckor.

• Beatrize74

Godmorgon i tråden!

Barnen leker bebis och mamma (det är storebror som är bebis och lillasyster som är mamma som pysslar och donar med honom...

Själv sitter jag här och försöker komma på om det är något mer jag glömt till packningslistan. Jag börjar känna resnerver nu... jag som är så planerande har bara en slutdestination och en tid vi ska vara där, Rügen, allt annat är "öppet", till och med hur lång tid vi ska ta på oss att åka upp och var vi ska stanna.
    "Underbart med att kunna styra dit näsan pekar!" strålar maken
    "Skräckinjagande" tycker den fega, hemkära husmodern.

Nåväl. Ni har väckt tanken på Vadstena i alla fall. Blev så nyfiken utav det ni skrev. Har ni förslag på fler loppisar tro?
    Och jag som är en norrlänning i grund och botten...vilka fina städer bör man stanna i...ANYWHERE i hela södra-, och mellansverige?

Ska börja packa idag så smått. Tvätta upp de sista kläderna och stryka finkläderna.

• Beatrize74

Gemeli - byggföretagen rekommenderar att ha något annat just vid vattenkällan. Vid vattenskador så räknas det tydligen på ett annat sätt om man har rent trä, gentemot kakel, glas, rostfri skiva eller annat.

Vi ska ha panel, men vi har lagt tre kakelrader nedtill mot diskbänken.

• Beatrize74

Smultron och glass - ja, jag ska försöka intala mig det också...hihi... Nej, det blir nog bra...när jag väl är på väg.

Nublu - jag antecknar för brinnande livet. Gränna är ju alltid fint, Visingsö har jag aldrig varit på.
    *skriver tänkbar resrutt*

• Beatrize74

Åhhh...vad roligt Vaniljdröm. Jag höll utkik efter dig igår eftersom jag trodde att paketet skulle komma fram då.

Vad roligt att du blev nöjd....nu är jag varm i helaste kroppen.

• Beatrize74

Himmelbit...ja, det är nog faktiskt ganska härligt att bara kuska. Vi ska från Örebro...ner till Trelleborg för att sova över på hotell och åka med färjan till Rügen. Resvägen är helt öppen.

Och hemvägen sker veckan därpå...då hade vi tänkt oss östsidan...med en snurr på Öland och sedan är det också toköppet för att göra vad som faller oss in.

Jag är så rädd att jag ska "åka förbi" en massa saker jag egentligen ville se eller besöka. Hela halva Sverige är ju liksom "öppet" för oss nu när vi åker runt. :-S

Svar på tråden Vita tråden del 8