Inlägg från: tjenixen |Visa alla inlägg
  • tjenixen

Vita tråden del 8

ok, min 6åriga dotter har ett rum som är ca 13 kvm och lite rektangulärt. Mitt på ena kortsidan är dörren in och på andra kortsidan är fönstret. Hon har en fullstor säng 90x200 och ett litet sängbord till det. Sen har hon en sekretär och en expedithylla. Sen har hon två stora garderober 2x80 cm och sen en liten kökssoffa (som en halv normalstor typ). Det känns som om rummet är så otroligt övermöblerat men vart gör man av alla saker om man tar bort något? Hon behöver ju en sovplats, en skrivplats, klädförvaring och förvaring för alla helskottas (ursäkta ordvalet) leksaker och böcker mm. Hur väljer man effektiva möbler så att det inte känns som om hela rummet upptas av möbler? Alla tips mottages tacksamt. Alla möbler hon har nu är vita förresten och tapeter ska bytas ut vartefter tid och pengar finns.

• tjenixen

Åh, vad kul ni kommer ha det imorgon. Men vi andra får roa oss bäst vi kan här på nätet och sen får ni berätta ALLT och visa bilder på ALLT när ni kommer hem:)

• tjenixen

Kajsa: Jag ska springa ner och fota alldeles strax. Ska se om barnen håller sams framför tv´n bara. De är uppe lite längre idag då dottern som länge i morse och sonen sovit middag som han inte brukar. Kommer strax men ignorera tapeten och garderoberna för de ska väck bara tiden finns, blir nog i höst.

• tjenixen

Nu har jag fotat 6åriga dotterns rum. Och som sagt, ignorerar tapet och garderober. Garderob ska hon få en stor alt två mindre vita och vi funderar på om de ska stå bakom dörren istället?? Tapet ska bli någon neutral som hon kan byta textilier etc till lättare. Favortifärgen nu är som synes röd:) T o m kläderna som hänger på knoppbrädan är röda överlag som ni ser:) Möblerna är i alla fall vita:) Tak och golv ska bytas sen med, blir vitt i taket och något laminat på golvet kanske.
    Men som sagt nu till möblering och tanke med möbler och vad hon kan tänkas behöva/avvara för att få lekplats och att det inte ska se så trångt ut.

Sett från dörren åt vänster
    Här står jag i dörren in till rummet och fotar åt vänster.

Sett från dörren åt höger
    Här fotar jag från dörren åt högra hållet.

Från fönstret och mot dörren
    Från fönstret och snett mot dörren (där vi ev tänkt ställa framtida garderober)

Sett från sängen mot garderoben och dörren
    Här sitter jag i sängen och fotar mot dörren/garderoberna.

Den ena garderoben rymmer här alla kläder och den andra rymmer dockor, mjukdjur, spel/pussel, dockservis, vävstol, och lite blandad kompott. (vuxenspel på övre hyllan med)
    Sen har hon ju då fullt i expedithyllan med bratz, trollz, min lilla pony, böcker, barbie, dockmat etc
    Ändå har hon ju då inte fått mycket nya egna leksaker i och med att hon är tredje barnet och även har 3 äldre kusinbarn hon fått ärva av.

• tjenixen
    Beatrize74 skrev 2008-06-26 20:44:27 följande:
    För er som inte vet hur det är att bo med en ekorre så kan jag mer än villigt berätta......att efter att ha röjt lite i förrådet, rensat linneförrådet, vardagsrumsskåp, tvättstuga och hall på saker och sorterat i "Slängpåse", "Skänkpåse"...och kommit upp till FEM stycken svarta sopsäckar med SKRÄP och tre stycken pappkassar med saker som ska skänkas bort.......kan man finna maken ute på gården, med huvudet i en svart sopsäck och med innehållet utplockat över hela garageuppfarten sägandes:"Den hääär gamla tröjan är ju jättebra att ha som torktrasor"eller"Men varför ska vi göra oss av med den här trasiga skurhinken, den funkar bra när jag ska tvätta bilen"eller"Den här gardinskenan kan vi ju behöva om vi skaffar fler fönster...det är ju bara att kompletterköpa det vi ska ha...eller...jaha...ska vi inte ha Kirschstänger uppe då?"Och måttet är rågat när han plockar upp en termos som saknar innanmäte:"Jag tror killarna har lagt ur lite delar på jobbet, så det finns att komplettera med där"och går och ställer in den på köksbordet. GAAAAAH!!!!!!!!!!Och då har han ändå blivit bättre...bra mycket bättre!Jag sätter snart ut en annons på Blocket"Ekorre bytes mot en påse jordnötter!"
    Gud, vad jag skrattade när jag läste din beskrivning av maken men jag kan tänka mig att det var allt annat är roligt när han plockar upp det du har rensat bort.
  • tjenixen
    Beatrize74 skrev 2008-06-26 20:56:46 följande:
    Jag ska klura lite...kanske tar en liten stund... jag har nämligen samma "problem" med min sons rum, fast han har ändå lite klurigare eftersom han har snedtak!
    Klura nästan hur länge du vill för jag har fått total idétorka vad gäller hennes rum.
  • tjenixen
    malins79 skrev 2008-06-26 21:10:39 följande:
    Tycker det är svårt att ge tips. Men går det inte att ha bokyllan på någon annan vägg? Jag skulle vilja vrida sängen 90grader. Enligt Feng shui ska man inte ligga med fötterna i dörröppningen.
    Jag har absolut ingen aning om Feng Shui och visst går det väl att flytta hyllan och vrida på sängen. Nackdelen är att sängen hamnar framför fönstret då. Men kom med alla möjliga förslag för jag är så innerligt less på att inte få till det i hennes rum. (Och hon själv äääälskar att möblera om hehe)
  • tjenixen
    malins79 skrev 2008-06-26 21:14:37 följande:
    Det går inte att använda bokhyllan till att dela av rummet, kanske vid garderoberna och göra en liten skriv och läshörna bakom och ställa sängen där sekretären står?
    Om jag ställer hyllan ut som rumsavdelare "bakom" garderoberna så får sekretären plats bakom den, mot väggen där hyllan står nu så att säga. Soffan får inte plats där. Sängen kan stå bakom dörren men det blir lite trångt att komma fram runt hylla och säng för att komma till nästa del av rummet eller vad jag ska säga, skrivhörnan menar jag. Det som "förstör" rummet är garderoberna som tar så stor plats just nu känns det som. Nackdelen är att det inte är tapetserat bakom då de är platsbygda så de är ju inte bara att hiva ut heller... Har annars två vita som står i garaget och "samlar damm". De skulle få plats bakom dörren tror jag.
  • tjenixen
    Kajsa 77 skrev 2008-06-26 21:33:04 följande:
    tjenixen - lite tankar från mig: Din fågeställning är alltså -hur det ska bli enhetligare och ett lugnare intyck? Tapeten gör ju att det blir lite oroligt vad gäller färger. Så att köpa en femliters dunk med vitfärg på typ byggmax för en dryg hundring skulle ju lugna ner intycket betydligt. Det är ju faktiskt inte dyrare än så.Sen funderade jag öve soffan. Den är ju söt, men används den? Den känns ju som en möbel man kan prioritera bot om man tycker det är trångt och övermöblerat. För det tredje skulle jag vilja byta plats på sekretären och expedithyllan. Hyllan ger ett rörigt intryck och är bättre att gömma bakom dörren. Då ser man istället den söta sekretären när man kommer in i rummet och hon får mer dagsljus från fönstret när hon ska sitta och måla. VAd är problemet med garderoberna? Måla över dom vita och sätt på en fin trälist så får du dörrar som nya. Satsa på vitt och rött! Passar jättefint i ett flickrum.
    Du har uppfattat frågan rätt:) Uppskattar att du tar dig tid att försöka lösa mitt dilemma, det är guld värt att få nya synsätt.
    Nackdelen är att tapeten sitter rätt illa så jag tror den släpper för mycket om man lägger på blöt färg eller gör den inte det? Ska kolla upp i alla fall vad sån där hmm easy cover eller vad det heter kostar + neutral tapet. Det skulle göra mycket för rummet att få något annat på väggarna precis som du påpekar.
    Soffan är söt och hon leker mycket i den emellanåt. Men i och för sig så kan den leken ske i sängen lika gärna. Ska prova att plocka bort soffan imorgon och även flytta hyllan bakom dörren. Frågan är hur jag ska ställa sängen då, ska den stå kvar? Eller ska jag vrida den så den kommer framför fönstret liksom på tvären mot nu? Har haft funderingar på att skaffa ett skrivbord för att kunna ha det framför fönstret just för ljuset men inte tänkt på att flytta sekretären närmare fönstret. Så himla trög jag är alltså, det är ju skrämmande. Men Så där är det när jag totalt låser mig i något.
    Problemet med garderoberna är väl att de är lite stora men i och för sig rymmer de ju en himla massa. Vit färg på dem har jag pratat om förut att dra på och nu kanske jag kan få tid till det när jag har sommarlov hela sommaren. Hmm ja det kanske skulle gå att sätta list på dem så det blir som speglar? Du är inte dum du:) Tack så supermycket för att du orkade engagera dig. Jag är absolut inte i det närmaste så duktig på att SE saker och få dem gjorda som du är men med lite hjälp så kan jag nog komma en bit på vägen.
  • tjenixen

Bea: Underbara goa Bea vilka idéer och vilken tid du tagit dig för att hjälpa mig med dotterns rum. Det enda smolket i bägaren är att dottern vägrar ligga i hög säng:( Vi har testat både halvhög och helhög till henne men hon är livrädd för att ligga högt upp så vi har fått skaffa henne en vanlig låg säng istället.

Jag förstod att du inte ville behålla de gul/blå väggarna:) Snacka om 90-tal och färg där. De tapeterna sitter kvar sedan storasyster var liten och valde dessa till sitt rum. Vad tänkte jag med egentligen?????

Funderar vidare på garderoberna. De kanske inte är så fel ändå utan kan bli bättre med vitfärg?

Där expedithyllan står nu får inte en vuxensäng plats tyvärr, det är ungefär 197 cm där bara.

Myshörna har hon frågat efter sen vi tog bort den halvhöga sängen hon hade. Där hade hon "koja" under och det vet jag själv att det var ju urmysigt att kunna krypa undan och mysa eller leka med dockorna etc.

Vilken suverän idé med madrasserna. Vart får du alla idéer ifrån människa?:)

Svar på tråden Vita tråden del 8