• Klatermaja

Frågor och Svar ang. flygning med bebis från en check-in agent

- En bebis _måste_ ha ett pass när den är ute och reser hur liten eller nyfödd den än är.

- En spädbarn (0-2 år) ska alltid sitta i en vuxen persons knä väl inne i flygplanet. Man får inte ha fler än en spädis i knät så om ni tex. har tvillingar måste ni således vara minst två vuxna. Ni får då av flygvärden/värdinann ett spädbarnsbälte att fästa tillsammans med ert eget.

- Man kan mot en extra summa (ca. 50% av vuxenpriset + att man måste boka ett extra säte i förväg) ta med sig en bilstol på planet för att placera spädisen i ett eget säte om det passar på planet (vilket kan vara svårt att veta, så mitt bästa råd är att ha spädisen i knät).

- På interkontinentalflygningar finns det ibland små barnsängar att fälla ner om ni sitter framfö en vägg. Den får dock inte användas under start och landning.

- En spädis reser inte helt gratis, men nästan.

- Föräldrar med spädisar får inte sitta vid nödutgången på planet. Viktigt att tänka på om ni är långa!

- Det får inte finnas hur många spädisar som helst ombord pga. att det bara finns _en_ stol med extra syrgasmask på varannan rad.

- Förboka _alltid_ att ni ska ha ett säte för Infants för att undvika problem.

- Man måste checka in alla barnvagnar - även paraplyvagnar. Tyvärr dinns det inga lånevagnar längre på Arlanda då Luftfartsverket tagit bort dem. Mitt råd är att bära barnet i ett bärsele eller en bärsjal om barnet är litet.

- Barnvagnar ska checkas in i en speciell barnvagnspåse som är gratis vid reguljära resor, men kostar 20 kr extra vid charter resor.

Bon Voyage!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-06-20 17:31:01:
    - Flyger ni med Sterling får ni betala en extra avgift om 75 :- för att få ta med en barnvagn.

- Spädbarn under två år får ha med sig en väska på 32 kg till USA, Mexico och Kanada vid reguljärflyg. Vid övriga reguljära destinationer gäller att ett spädbarn får ha med sig som eget bagage obegränsat antal väskor som dock inte får väga mer än 10 kg tillsammans.

- Reser ni charter ingår ingen egen frivikt för bagage åt en spädis utan den vikten måste ingå i ert eget bagage frivikt på 20 kg/ pers inklusive handbagage (dvs. 15 kg incheckat och 5 kg handbagage).

- På alla resor med spädis (utom vid resor med Sterling) är det gratis att ta med en barnvagn och den ingår utöver den frivikt man får ta med sig.

- En Infant biljett kostar kring 250:- beorende på vart man åker.

- Dessa regler gäller främst SAS och övriga Star Alliance bolag samt charter (tex. Brittania, My Travel och Novair). Övriga bolag som SAS Ground Services checkar in kan ha egna regler där man tex. får ta med en pytteliten paraplyvagn till gaten (Tex. Malev och NTT i undantagsfall). Dessa bolag har egna flygplatsrepr. som ofta bestämmer hur läget skall bedömmas från situation till situation.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-06-22 21:28:14:
    N*Y*H*E*T!!!!!!!!!!!!!!!

Det har kommit till min kännde dom att Brittania har tre st lånevagnar. Så om ni reser med tex. Fritidsresor som anv. av Brittania som flygbolag kan ni få låna dem!

• Svar på tråden Frågor och Svar ang. flygning med bebis från en check-in agent
  • JennyL25

Hej hur funkar det med en två månaders då är det samma sak

• Klatermaja

Trini

Lånevagnar finn inte på termainal 5 om du reser med Star Alliance flyg (tex. SAS och Lufthansa) eller charter. Jag arbetar inte med KLM, Continental och Air France så jag vet inte om de kanske har någon lånevagn. Men vi har det alltså inte.

JennyL25

Alla regler som jag listat gäller bebisar från det att de är födda till de fyllt två år.

• Oggy

Ngn som åkt med Brittania och vet om man får ha med sig paraplyvagnen?
    Hjälp vad jag är nervös hur det skall gå med vår vilda Noah!!! Har kommer bli helt galen att flyga 3 h 50 min!!!
    Hur skall man få en ettåring att få ett seriöst passfoto?!

• Trini

jag tog ett passkort med min dotter när hon var 2 mån gammal och det var inte värdens lättaste, men ett tips är att hålla henne ovanför dit huvud (stå på knä på golvet), annars vill de att hon sitter i ditt knä (tog kort på en Kodak affär) och då blir det lite svårt eftersom din kropp/ansikte inte får visas.

• Klatermaja

Oggy

Vi (SAS Ground Services) checkar in Brittania och de har ingen lånevagn de heller.

• Hjortrongull

Längsta flyresan tillsammans med 10 månaders Paula varade i 12 timmar ca...
    Inga som helst problem att ha henne i famnen, vandra runt lite med henne osv.
    Hade leksaker, mat, ombyte osv med i handbagaget.
    Paraplyvagnen var hänvisad till lastutrymmet.

De som hade äldre barn med sig hade heller inga som helst bekymmer med sina telningar...

Lycka Till alla ni som ska ut och resa!

• Thaleia

Har precis varit utomlands och vi hade sonen med oss. Vi flög med SAS och det var inga problem att ha med sig paraplyvagnen till gaten. Vi var många som hade det.

• Klatermaja

Thaleia

Flög du från Arlanda? Bokade du resan via NTT?

Man får som sagt var inte ha med sig en paraplyvagn till gaten eller ombord för att den är för lång ihopfälld för att få plats under sätet framför dig (ovanför huvudena ska det egentligen bara vara kläder och vagnen är för tung för att läggas där). Till gaten får man inte ta dem för vem ska då ta ner dem till latsutrummet? Transitpersonalen skall inte springa ner på plattan där flygen står och latsarna har inte tid att komma till gaten och hämta vagnarna. I undantagsafll kan det ibland vara möjligt att få md sig paraplyvagnen iaf OM den inte går att fälla till liggläge och är av enklaste modell, eller om planet är bara halvfullt eller om det är en ensamresande mamma med flera små barn, tex. en bebis och tre andra småbarn (dock över två år eftersom hon endast får ha ett barn i knät), eller om check-in agenten helt enkelt gjort fel.

Försök att respektera att detta är regler som finns till för att unvika olyckor. Det gäller allas vår säkerhet!

TROTS ATT FLERA KAN VITTNA OM ATT DET FUNNITS TILLFÄLLEN DÅ MAN FÅTT TA MED SIG PARAPLYVAGNEN ÄR DET INGET NI SKA LITA PÅ. ETT FEL HAR DÅ UPPSTÅTT.

• Thaleia

Klatermaja:
    Nej, vi flög från Kastrup.
    Jag respekterar reglerna fullständigt och hade de sagt nej så hade jag inte tjafsat emot men det var personalen själva som sa att den fick jag ta med till gaten sen så skulle personalen ta hand om den. Vi hade faktiskt bärsele med oss utifall vi skulle behöva checka in vagnen.

• artie

Hur tidigt får man flyga med ett barn. Jag och min sambo hoppas kunna åka till England i Augusti med våra tvillingar som kommer bli ca. en månad gamla när vi åker. Finns det några regler?

Och tidigare skrev någon att man kan bara ha ett barn per vuxen så om man har tvillingar vi får vara 2 personer. Hur gamla behöver bebisarna vara för att jag kan flyga ensam med både två. (Självklart måste en har egen säte)

• Klatermaja

artie

Ni får flyga hur tidigt ni vill med ett par tvillingar så länge ni har ett barn var i knät. För att du ska kunna åka själv med dem måste de vara över två år, då de anses stora nog att sitta själv i en egen stol. Vet inte om det kanske skulle kunna gå att åka själv med dem redan nu om du förbokade ett eget säte till den ena som får sitta i ett babyskydd...

• Klatermaja

Inser nu att mitt inlägg NR: 3482026 kanske lät lite väl hårt.

Jag ville bara poängtera att det endast inger falska förhoppningar att tro att man får ta med sig en paraplyvagn.

Förlåt förlåt förlåt kära vänner

• slarvan

Ang tvillingar&resa själv...
    Det går bra om en sitter i knät&en i "babylift"(eller vad heter...)som placeras&spänns fast i sätet...
    Du behöver inte vänta t barnen är 2 år...
    Arbetar som flygvärdinna,de enklaste paraplyvagnarna stöter jag på dagligen...
    Får de plats i hatthyllan så är det ok..både för säkerhet&komfort..&för oss som arbetar ombord...
    men precis som Klatermaja säger:inget man skall räkna med....

• Klatermaja
    N*Y*H*E*T !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det har kommit till min kännde dom att Brittania har tre st lånevagnar. Så om ni reser med tex. Fritidsresor som anv. av Brittania som flygbolag kan ni få låna dem!
  • Oggy

En skall jag ha!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vart ringer man om man räknar med att ha övervikt? Hur mycket per/person får man ha??

• Klatermaja

Oggy

Du kan ringa till flygbolaget du ska resa med. Men räknar du med att du kommer att ha övervikt finns det inte mycket mer de kan göra än att upplysa hur mycket som ingår i frivikten hos just det bolaget.

Hur mycket kommer du att ha? Om du reser med Brittania (viket jag tolkat det som att du kommer att göra) får du ha 15 kg incheckat bagage per person och 5 kg handbagage. Vid charter får man checka in handbagagevikten, så har du inget handbagage får du checka in 20 kg. På ditt resebevis står det 20 kg inklusive 5 kg handbagage, vilket lätt kan tolkas som 20 kg incjeckat och 5 kg handbagage därutöver, men de där 20 kg skall vara _inklusive_ handbagaget. Spädisen har ingen egen vikt, men du får ta med dig barnvagnen gratis utöver de vuxnas egen frivikt (om du inte väljer att köpa en barnvagnspåse för 20 kr förstås).

• Oggy

Tack Klatermaja
    ja, det blir lätt över 15 i väskorna. 5 kg i handbagage med. Lite svårt bara att uppskatta hur mycket vi kommer ha med oss...

• mimmipigg

Jag ska flyga till Köpenhamn om en vecka med en 9 månader gammal tjej... måste hon verkligen ha pass???

Jättetacksam för snabbt svar

• Klatermaja

Det är iofs inget passtvång, men du måste kunna legitimera henne i Danmark och små barn har ju inget ID/körkort varför ett provisoriskt pass kan vara bra att införskaffa.

Svar på tråden Frågor och Svar ang. flygning med bebis från en check-in agent