• Snirkel

Annat ord för "n-ordet"

Neger får man inte säga för det är ju så kränkande tycker i synnerhet svenskar utan invandrarbakgrund.
    Svart får man inte heller säga för de är ju inte svarta utan mer brunaktiga i olika nyanser.
    Har även fått på skallen för att jag sagt färgad eftersom personen inte ansåg sig vara färgad utan i sin originalfärg.
    Afrikan kan man inte heller säga eftersom personen kanske aldrig ens satt sin fot i Afrika och då blir det lika korrekt som att kalla alla "vitingar" för europeer vilket i synnerhet amerikanerna skulle ogilla.

Så för att för att vara så politiskt korrekt som möjligt och undvika att trampa på någons tår så har vi i familjen enats om att använda oss av ordet afrosvensk när vi ska beskriva en mycket välpigmenterad person som är bosatt i Sverige. Detta enligt den amerikanska modellen där ordet afroamerikan används för att beskriva dessa personer.

Så vad tycker ni? Bra eller anus? Kan någon bli kränkt av ordet så att vi riskerar att kallas rasister trots att vi inte är det?

BTW tycker jag att ordet rasist är kränkande. Man borde säga främlingsrestriktiv istället.

• Svar på tråden Annat ord för "n-ordet"
  • HelleGbg

visst det var väl bra,,men är bara så sjukt trött på alla trådar om invandrare,negrer,rasism,muslimer mm mm...

• meic
    HelleGbg skrev 2008-04-29 12:22:11 följande:
    visst det var väl bra,,men är bara så sjukt trött på alla trådar om invandrare,negrer,rasism,muslimer mm mm...
    Håller med... kalla det vad sjutton man vill. Jag bryr mig då inte vad nån skulle tänkas kalla mig så länge det inte är något negativt kopplat till min person.
  • ingensignatur

hmm.. för mig är neger o svartskalle verkligen inga negativa ord.. =/

• HelleGbg

kalla de vad man ja,,,,,varför hymla med saker det har hetat i alla år????

• Spacekotten

För mig är inte neger något negativt ord. Brukar säga mörkhyad, har aldrig hört nån ska tycka det är negativt iaf.

• Snirkel

Mörkhyad har jag också fått bannor för. Det var tydligen inte heller rätt och riktigt då det bara beskriver hudtonen och inte "rasen".

Sidospår; Nu får man ju absolut inte säga "ras" heller eftersom det rent och biologiskt inte går att dela upp människor i raser eftersom det är för liten genetisk variation...

Men som sagt, mörkhyad har inte heller fallit i god jord och jag har fått höra att det inte är rättvisande då jag, som är dokumenterat svenskättling sedan åtminstone 800-talet, är mer mörkhyad efter ett par veckor vid Medelhavet än en del afrosvenskar är när de är som blekast på vintern.

Neger har jag alltid sagt tidigare och tycker inte att det finns något negativt i det. Mina afrosvenska vänner har också använt ordet neger om varandra och inte haft något emot att jag gjort det. Har dock fått veta av upprörda svenskar utan invandrarbakgrund att det är ok för afrosvenskar att kalla varandra neger, niggers, blatte eller vad de vill men en svensk utan invandrarbakgrund får absolut INTE använda sådana ord eftersom det är djupt kränkande.

Negerboll har jag alltid sagt och mina barn fick veta att det hette så. Efter att de råkat använda ordet på dagis fick jag ett samtal från en mycket förfärad dagisfröken som sa att personalen var bekymrad över de åsikter jag överfört till mina barn och bad mig att aldrig använda ordet n-boll utan istället lära barnen att säga havreboll eller chokladboll för de var oroliga för att mina barn skulle överföra sina (eller egentligen mina) negativa åsikter om afrosvenskar på de andra barnen. Nu vet jag inte vad jag ska kalla det riktigt. Chokladboll är för mig de stora bollarna med cocos på från delicato och inte de små man gör själv med pärlsocker på. Havreboll... nä. Afroboll får det väl bli men det låter konstigt.

Ska man använda sig av korrekt nomenklatur så heter det inte dagis utan förskola...

• MaddeK81

Snirkel: Att säga att vissa människor tillhör en annan ras är nog mer känsligt än något annat ord. Vi tillhör alla människorasen och inget annat precis som du skrev.

Man kan hålla på att diskutera hudfärg hur länge som helst. En vit person är ju i dom flesta fall någon nyans av röd eller brun och inte just VIT men det är ändå så det kallas, detsamma med mörkhyad. Jag har aldrig hört nåt negativt om att säga mörkhyad.

Att neger har blivit ett negativt ord finns det ju historiska förklaringar till och för den som är intresserad hittar man dom förklaringarna snabbt och lätt genom att googla.

• Snirkel
    MaddeK81 skrev 2008-04-29 12:55:10 följande:
    Att neger har blivit ett negativt ord finns det ju historiska förklaringar till och för den som är intresserad hittar man dom förklaringarna snabbt och lätt genom att googla.
    Ja, alla har en mer eller mindre rimlig förklaring till varför det är fel att använda neger, mörkhyad, svart etc. Det är helt hopplöst att inte bli påhoppad och beskylld för att ha rasistiska åsikter. Försöker därför hitta ett ord som helt omöjligt kan ha någon som helst laddning. Ett ord som inte ens finns borde vara ett sådant. Skitlöjligt tycker jag egentligen att det är precis som jag tycker ordet snippa är. Varför tramsa till det bara för att vissa människor inte kan hantera sina skamkänslor över det egna könet (då är det ordet snippa jag menar)?

Nä, nu får det heta afrosvensk så får jag se hur lång tid det tar innan någon lyckas hitta argument för att även de ordet gör oss till rasister.
  • Gräddis

Vilken bra trad, du tar upp precis det jag forsoker fa fram i negerbollstraden!

Svar på tråden Annat ord för "n-ordet"