• Snirkel

Annat ord för "n-ordet"

Neger får man inte säga för det är ju så kränkande tycker i synnerhet svenskar utan invandrarbakgrund.
    Svart får man inte heller säga för de är ju inte svarta utan mer brunaktiga i olika nyanser.
    Har även fått på skallen för att jag sagt färgad eftersom personen inte ansåg sig vara färgad utan i sin originalfärg.
    Afrikan kan man inte heller säga eftersom personen kanske aldrig ens satt sin fot i Afrika och då blir det lika korrekt som att kalla alla "vitingar" för europeer vilket i synnerhet amerikanerna skulle ogilla.

Så för att för att vara så politiskt korrekt som möjligt och undvika att trampa på någons tår så har vi i familjen enats om att använda oss av ordet afrosvensk när vi ska beskriva en mycket välpigmenterad person som är bosatt i Sverige. Detta enligt den amerikanska modellen där ordet afroamerikan används för att beskriva dessa personer.

Så vad tycker ni? Bra eller anus? Kan någon bli kränkt av ordet så att vi riskerar att kallas rasister trots att vi inte är det?

BTW tycker jag att ordet rasist är kränkande. Man borde säga främlingsrestriktiv istället.

• Svar på tråden Annat ord för "n-ordet"
  • Mannehkunda

precis...

själv säger jag om jag nu måste påpeka någons färg Afrikan (om jag ser vilket land så blir det ex: gambian, eritrean, kongoles, ugandier, senegales o.s.v), svart. För det mesta afrikan, vilket ALLA jag känner också kallar sig själva. Har ALDRIG hört någon kalla sig själv neger. Oftast brukar de säga ex gambian eller afrikan...
    Min son kallar sig sjäv brun, pappa svart och jag rosa

idiblon yes skrev 2008-04-29 13:26:17 följande:
    Människa.
  • Destiny03

jaaahaaa.....ännu en tråd om min hudfärg! Vad är mest bekvämt för den vite att tilltala mig med!?!? Jag har faktist ett NAMN...hur gör ni när ni beskriver en svensk/vit/rosa vete fan ljus männisika!?!?!? Är riktigt less på era trådar! Varför tror ni inga mörka personer skriver trådar om den vite rasen o deras eventuella smeknamn`? Finner ni verkligen inget annant o skriva om än ordet NEGER!?!?!? Brist på fritid eller har ni verkligen inga viktigare samtalsämnen än NEGER ORDET!?!? LEeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeesssssssssssssssss

• Mannehkunda
    Snirkel skrev 2008-04-29 13:34:16 följande:
    Japp, afrokines om det är någon som bor i Kina, afrolett om det är någon som bor i Lettland etc. Vet vi inte i vilket land personen bor i utan bara att denne bor i Baltikum så blir det afrobalt. Vet vi att personen är bosatt i europa men inte i vilket område eller land blir det afroeurope och så vidare.
    min man och hans kompisar skulle inte uppskatta att bli kallade afrosvenskar/europeer. De kallar sig själva för gambianer eller afrikaner, inget annat.

Men visst, din kompromiss väcker nog ingen anstöt vad jag skulle tro
  • Gräddis
    MrsManneh skrev 2008-04-29 13:37:38 följande:
    precis...själv säger jag om jag nu måste påpeka någons färg Afrikan (om jag ser vilket land så blir det ex: gambian, eritrean, kongoles, ugandier, senegales o.s.v), svart. För det mesta afrikan, vilket ALLA jag känner också kallar sig själva. Har ALDRIG hört någon kalla sig själv neger. Oftast brukar de säga ex gambian eller afrikan...Min son kallar sig sjäv brun, pappa svart och jag rosa
    Afrikan skulle ju kunna fungera men da kan man ju mena en vit afrikan sa det blir ju lite forvirrand ocksa.
  • MaddeK81
    Gräddeline skrev 2008-04-29 13:37:04 följande:
    Inte om man pratar om nagon man har sett tidigare men inte nodvandigtvis minns kladerna pa. Det ar trots allt ratt enkelt att komma ihag och beskriva personen om denne ar svart eller vit. Men da maste man ju ha ett ord for det, inte bara 'manniska' - aven om bada naturligtvis ar manniskor och lika varda osv.
    Så om det är två s.k. "vita" personer som du ska minnas vem som var vem då, hur gör du då? Msåte man haka upp sig på vad personer har för hudfärg?
  • Mannehkunda

ingen ide. Så länge folk måste se skillnader mellan oss så kommer denna sisskution komma upp... sorry

Destiny03 skrev 2008-04-29 13:38:20 följande:
    jaaahaaa.....ännu en tråd om min hudfärg! Vad är mest bekvämt för den vite att tilltala mig med!?!? Jag har faktist ett NAMN...hur gör ni när ni beskriver en svensk/vit/rosa vete fan ljus männisika!?!?!? Är riktigt less på era trådar! Varför tror ni inga mörka personer skriver trådar om den vite rasen o deras eventuella smeknamn`? Finner ni verkligen inget annant o skriva om än ordet NEGER!?!?!? Brist på fritid eller har ni verkligen inga viktigare samtalsämnen än NEGER ORDET!?!? LEeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeesssssssssss ssssss
  • Gräddis
    Destiny03 skrev 2008-04-29 13:38:20 följande:
    jaaahaaa.....ännu en tråd om min hudfärg! Vad är mest bekvämt för den vite att tilltala mig med!?!? Jag har faktist ett NAMN...hur gör ni när ni beskriver en svensk/vit/rosa vete fan ljus männisika!?!?!? Är riktigt less på era trådar! Varför tror ni inga mörka personer skriver trådar om den vite rasen o deras eventuella smeknamn`? Finner ni verkligen inget annant o skriva om än ordet NEGER!?!?!? Brist på fritid eller har ni verkligen inga viktigare samtalsämnen än NEGER ORDET!?!? LEeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeesssssssssss ssssss
    Det ar ju for att folk tar illa upp av ordet neger som TS startade traden sa att vi vet vad man ska saga istallet. Mork/svart/brun? Vita manniskor kallas ju for vita utan att det medfor nagot negativt for nagon (fastan vi ar rosafargade mer an vita...) sa den debatten finns ju inte.
  • Gräddis
    MaddeK81 skrev 2008-04-29 13:41:15 följande:
    Så om det är två s.k. "vita" personer som du ska minnas vem som var vem då, hur gör du då? Msåte man haka upp sig på vad personer har för hudfärg?
    Da ar det genast svarare. Synd om man maste halla tyst om hudfargen om den nu skiljde de tva personerna at.
  • MaddeK81
    Gräddeline skrev 2008-04-29 13:40:09 följande:
    Afrikan skulle ju kunna fungera men da kan man ju mena en vit afrikan sa det blir ju lite forvirrand ocksa.
    VAD HAR DET FLR BETYDELSE OM PERSONEN ÄR SVART ELLER VIT? VARFÖR SKULLE DET BLIR SÅ JÄKLA FÖRVIRRANDE?

Nej, jag kom inte emot Caps Lock, jag skrek.
  • Gräddis
    MaddeK81 skrev 2008-04-29 13:43:00 följande:
    VAD HAR DET FLR BETYDELSE OM PERSONEN ÄR SVART ELLER VIT? VARFÖR SKULLE DET BLIR SÅ JÄKLA FÖRVIRRANDE?Nej, jag kom inte emot Caps Lock, jag skrek.
    Jag hor dig.

Det har betydelse nar man ska beskriva nagon. Tror du att polisen som letar efter en brottsling inte bryr sig om att fraga om hudfargen?
Svar på tråden Annat ord för "n-ordet"