• Sapho

Baddräkt på bebis?

tycker det är supersött och skyddar dessutom litegrann mot solen.
    Men hur gör man? Har sett att det finns vanliga baddräkter men har man badblöja under eller vad??

• Svar på tråden Baddräkt på bebis?
  • stinagreta

Det finns ju såna badkläder för småbarn som är lite som en våtdräkt - som skyddar mot solen.. Vet dock inte för hur små barn det finns - om det finns med inbyggd badblöja eller inte... Annars kan man väl ha badblöja med en tröja över - som skyddar mot solen? Om bebisen inte kan vara utan badblöja tycker jag det blir bara fjantigt att ha baddräkt utanpå blöjan. Skippa baddräkt tycker jag. Viktigare att skydda mot solen än att vara söt.

• Sapho

Fast bränner man sig inte är det väl oftast ingen större fara. Det är ju när man bränner sig som man skadar kroppen, skadorna av solen hinner inte repareras av hudens inbyggda reparationssystem och då skadas cellkärnan permanent och cellen börjar dela sig okontrollerat. Cancer alltså.

• Senap
    Sapho skrev 2008-04-29 13:02:54 följande:
    Fast bränner man sig inte är det väl oftast ingen större fara. Det är ju när man bränner sig som man skadar kroppen, skadorna av solen hinner inte repareras av hudens inbyggda reparationssystem och då skadas cellkärnan permanent och cellen börjar dela sig okontrollerat. Cancer alltså.
    Nej, att man bränner sig ökar risken. Men det gör även ökad bestrålning. Varför man såg en ökning av hudcancer redan när charter-semestrarna började.
    Små barn har dessutom inte de pigmentceller som skyddar huden - varför barn under 6 mån inte ska vara i solen alls. Vid soliga dagar även skyddas i skuggan.
    Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.
  • LeWi
    enlitenbitkaka skrev 2008-04-29 12:59:13 följande:
    Sant men någon radikal förändring har ändå inte skett. En del beter sig ju som att solen fräter sönder huden... Använder man bara sunt förnuft så funkar det med baddräkt, solkräm och hatt. Ingen säter ju direkt en 4mån ute i solen i flera timmar heller.
    Det får vi hoppas. En så liten bebis borde inte lämna skuggan!
    TS - strunta i baddrökten, se till att skydda din bebis från solen istället.
    I reject your reality and substitute my own.
  • Suneboll

Beror på vilken cancerform man talar om, malignt melanom ökar om man bränner sig men skivepitelcancer ökar med antalet soltimmar.
    Dessutom är inte solkrämer bra då de bara skyddar mot vissa våglängder....framförallt de som inte bränner oss....solkrämer är bra för vissa cancerformer men skyddar inte ett skit mot andra...det bästa är kläder som skyddar mot hela spektrat av strålar. Små barn ska inte vara i solen alls.....efter 1 år kan man ha solskyddskläder, men en bebis ska vara påklädd o i skuggan...ALLTID!!!!!

• Maggis Nervis

Vi har kört med heltäckande på dottern. Hon är superljus och har mitt pigment. JAg fick till slut soleksem och kan knappt vara i solen alls längre... Hellre att jag skyddar min dotter än låter henne vara söt!

Med ett sjysst järnrör slår man världen med häpnad!
  • Spartacus

varför inte badbyxor? det tycker jag är jättesött och det finns ju att köpa överallt... det är nog bara obekvämt med dräkt för dom små, då ska man väl passa på tills dom vill ha överdel också

• julmusten

Men alltsa, baddrakt ar ju varldens mest jobbigaste plagg att ta pa en babis. De ar tajta och tranga och nar de blir vata sa ar det helt fruktasnvarda att ta av. Solklader ar ju mycket battre, de ar losa och lediga och skyddar bra mot solen, (nagot som inte en baddrakt gor direkt).

Har i USA finns det manga jattefina solklader, de maste ju ga att fa tag pa i Sverige med?

• Sapho

Solkläderna är ju fruktansvärt dyra! Å så får man köpa nya varje år ju till barnen isf.
    Det blir nog badbyxor spartacus säger, det hade vi till sonen också...
    Inte tänker jag ha min lill flicka i solen hela dagen men ett par dopp i småbarnsbasängen skadar henne inte.

• enlitenbitkaka

Tycker ändå att det är lite intressant att i stort sett bara en person svarat på TS verkliga fråga. Varför detta ständiga behov att förminska TS med att ge råd och tips som hon/han aldrig bett om?! Knepigt...

Vill ni kika in hos mig? Inboxa så fixar jag det!
  • Pochahontas

Jag kan ju bara tala för mej själv. Men jag ger bara råd i all välmening för barnets skull... Absolut inte för att reta upp nån. Men eftersom solen är så fruktansvärt farlig nu, så är det fel inget fel i att upplysa om det?

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
Svar på tråden Baddräkt på bebis?