• Hondjuret

Er favorit "hundexepert"?

Hörde Anders Hallgren i ett radioprogram imorse. Tycker han verkar vettig och som han beskriver hundar önskar man ju innerligt att det vore, hehe. Trenden idag verkar dock ligga lite i det motsatta, med till exempel Cesar Millan som mångas guru.
    Vad har ni för tips på författare och andra profiler som ni tycker är duktiga på hund?

• Svar på tråden Er favorit "hundexepert"?
  • NoMatter
    qenzo skrev 2008-05-01 16:29:56 följande:
    I ett avsnitt använder han ett elhalsband (har nu dock endast sett 3 av 4 säsonger). Det handlar om en hund som bor på en gård. Då de tar fram traktorerna ger den sig på dess däck, och ägarna var rädda för att en dag ta död på jycken.Då arbetet med att få bort det beteendet inte kunde göras på annat sätt än när traktorerna rullade, valde Ceasar att använda ett fjärrstyrt elhalsband.Så länge hunden höll sig snett bakom traktorn (då den kröde framåt) hände inget, men om hunden närmade sig däcken fick den en smäll och höll sedan avståndet igen.Inget att haka upp sig på anser jag då det gäller hundens liv. Och det är svårt att ha en vallhund (de levde på en stooooor gård) som inte kan användas pga osäkerheten när ägarna använder sina traktorer.Viskans skrev 2008-05-01 07:57:26 följande:Jag har sett ett klipp på youtube där han visar hur man bäst använder ett elhalsband, är det då så mycket värre med ett anti-skall?
    Vill minnas att han använde det vid någon träning med sin egen pitbull också, det dom tränade var att hunden skulle akta sig för (livsfarliga) ormar.
    Jag tänker, alltså är jag.........kvinna.
  • Pikaur
    NoMatter skrev 2008-05-01 18:31:41 följande:
    Vill minnas att han använde det vid någon träning med sin egen pitbull också, det dom tränade var att hunden skulle akta sig för (livsfarliga) ormar.
    Såg också det avsnittet, och tyckte han för en gångs skull på ett bra, konstruktivt sätt talade om något som är väldigt hårt kritiserat. Och man såg väldigt bra resultat på hans rultiga fina pittis
  • NoMatter
    Pikaur skrev 2008-05-01 19:05:15 följande:
    NoMatter skrev 2008-05-01 18:31:41 följande:Vill minnas att han använde det vid någon träning med sin egen pitbull också, det dom tränade var att hunden skulle akta sig för (livsfarliga) ormar.Såg också det avsnittet, och tyckte han för en gångs skull på ett bra, konstruktivt sätt talade om något som är väldigt hårt kritiserat. Och man såg väldigt bra resultat på hans rultiga fina pittis
    Ja,, han är så söt den där jycken. Godmodig som få. Och metoden verkar ju fungera och så himla stark ström kan det ju inte vara, fast såna hjälpmedel ska ju bara tas till när det verkligen behövs. Och med hjälp av "experter" 
  • Pikaur
    NoMatter skrev 2008-05-01 19:37:21 följande:
    Ja,, han är så söt den där jycken. Godmodig som få. Och metoden verkar ju fun gera och så himla stark ström kan det ju inte vara , fast såna hjälpmedel ska ju bara tas till när de t verkligen behövs. Och med hjälp av "experter" 
    Har faktiskt satt ett sånt där runt halsen själv. Var en instruktör inom militären där pappa jobbade som hade det för att lära militärhundarna att ge tusan i att springa efter rådjur/älg/hare när de skulle göra personsök. Snacka om att jag var kallsvettig innan han tryckte på knappen. Stod och spände mig som en jubelidiot! Det kändes som när en fluga går på huden. That's it. Och den var inställd på hundarnas styrka, så det var inget farligt alls
    Senfinns det självklart idioter som använder sig av det utan att veta HUR det ska användas... Det ska fungera lite som en "knack på axeln" för att bryta fixeringen, förklarade befälet det som.
  • qenzo

Menar ni den PBT som oftast är med och "rehabbar" andra hundar? Med bara ett öga?
    Isf är det inte hans hund.

Har inte sett det avsnittet med giftormar vad jag kan minnas. Vad jag kan minnas har jag inte sett ett enda avsnitt där han tränar sina _egna_ hundar öht.

Pikaur skrev 2008-05-01 19:05:15 följande:
    Såg också det avsnittet, och tyckte han för en gångs skull på ett bra, konstruktivt sätt talade om något som är väldigt hårt kritiserat. Och man såg väldigt bra resultat på hans rultiga fina pittis
  • NoMatter
    qenzo skrev 2008-05-02 02:28:40 följande:
    Menar ni den PBT som oftast är med och "rehabbar" andra hundar? Med bara ett öga?Isf är det inte hans hund.Har inte sett det avsnittet med giftormar vad jag kan minnas. Vad jag kan minnas har jag inte sett ett enda avsnitt där han tränar sina _egna_ hundar öht.Pikaur skrev 2008-05-01 19:05:15 följande:Såg också det avsnittet, och tyckte han för en gångs skull på ett bra, konstruktivt sätt talade om något som är väldigt hårt kritiserat. Och man såg väldigt bra resultat på hans rultiga fina pittis
    Ja den hunden som brukar vara med och rehabba andra hundar (jag har tyvärr tappat namnet totalt.) Jag har aldrig sett att han har bara ett öga? Och vadå inte hans hund? Speakerrösten brukar då iaf säga att han tar hjälp av sin egen (och så namnet på hunden)

I det avsnttet jag syftar på så tränade han hunden så att den inte skulle gå fram till ormar och då tog han hjälp av en annan person.  
  • flisan16

Namnet på pitbullen är DADDY
    Får alltid ett leende på läpparna när den jycken traskar in

• NoMatter
    flisan16 skrev 2008-05-02 06:38:47 följande:
    Namnet på pitbullen är DADDYFår alltid ett leende på läpparna när den jycken traskar in
    JA! Så heter han ju. Tack! Traskar? Hmmm, han rullar ju nästan in.
  • Hondjuret

qenzo!
    Jag tipsar dig om en mycket intressant och bra bok som heter "Skjut inte hunden!" och är skriven av Karen Pryor. Där kan du läsa om hur positiv förstärkning funkar så mycket bättre än negativ.

• qenzo

Jag veeet hur neg vs positiv fungerar, hur skulle jag nanr kunna yttra mig?

Hondjuret skrev 2008-05-02 08:42:19 följande:
    qenzo!Jag tipsar dig om en mycket intressant och bra bok som heter "Skjut inte hunden!" och är skriven av Karen Pryor. Där kan du läsa om hur positiv förstärkning funkar så mycket bättre än negativ.
Svar på tråden Er favorit "hundexepert"?