• Ekorremamman

Femkampsgrenar, snälla hjälp!!!!

Hej! Våra föräldrar firar bröllopsdag (50-årig) och därför tänkte vi barn börja dagen med picknick och femkamp. Förslag på grenar och regler till? Några grenar får gärna vara så att småbarn kan deltaga men inte alla.

På en möhippa jag var på har jag för mig att vi körde en gren som innebar att man la en planke över en stock, ställde ett glas vatten på ena delen av plankan och att man skulle fånga vattnet i glaset i samband med att man sparkade upp plankan i andra änden. Vet ej om jag minns rätt och kan inte komma ihåg varken början eller slut. Någon som känner igen?

Många tips tack!

• Svar på tråden Femkampsgrenar, snälla hjälp!!!!
  • Ekorremamman

Ingen som vet eller gjort nångång?

• Ann Lee

När vi kör 5-kamp så brukar vi ha bäst placerad 5 poäng, nästa bäst 4 poäng osv. Kan vara kul att alla får poäng...

* Fotbollsgolf - Gör en bana som man ska sparka fotbollen igenom, banan avslutas med att fotbollen sparkas in i en liggande hink. Man kör banan en deltagare i taget. Minst slag vinner.

* "Intill omöjlig men jätterolig stövelkastning" - Man mäter ut start och mål för hur långt stöveln ska kastas. Sedan får varje deltagare varsin stövel som man ska slunga mellan benen. Men istället för att slunga stöveln bakåt så måste man ta och slunga den mellan benen, över sitt eget huvud, så att den flyger framåt. Det gäller att ha en speciell taktik. Riktigt roligt är det!

* Slå i spikar i en planka. Den som slagit i spikarna på kortast tid vinner.

* Klämma vågen - Man behöver en digital badrumsvåg som man ska klämma ihop med båda händerna. Den som lyckas klämma till flest kilon vinner.

* Vattenballongstötning - Fyll en vattenballong för varje deltagare. Sen gäller det för deltagaren att stöta iväg ballongen (som man stöter kula). Längsta stöt utan att ballongen går sönder vinner. Går ballongen sönder räknas inte längden på stöten.

Ja, det var lite tips! Vissa lite löjliga, andra mer tekniska men roligare än den traditionella säckhoppningen och att springa med ett ägg på en sked.

• Solskensmor

Stövelkastning i traktordäck, ha olika storlekar på stövlarna så blir det svårare.
    Kasta cykeldäck över en domkraft
    Hästskokast runt ett spett
    Pilkastning
    Ta en 10-liters plasthink med vatten, sätt ett dricksglas på botten och sänk ner 10-öringar i glaset.

Det här är enkla grejer som alla åldrar kan vara med på.

Svar på tråden Femkampsgrenar, snälla hjälp!!!!