• kitto

NATTVANDRA

Varför är det så svårt att få ut föräldrar att nattvandra?

Har Nattvandrat en del både i Nattvandrar förening och som enskild förälder,och tycker att det är alldeles för få föräldrar ute och ser efter sina tonåringar,undrar varför!!!

Ska även tillägga att det är mycket givande och roligt att vara ute bland ungdomarna och dom flesta man möter på vill att fler vuxna ska vara ute så alla ni med ungdomar var finns ni?

• Svar på tråden NATTVANDRA
  • SaraoAlbin

Jag skulle gärna vilja nattvandra men har inte tonårsbarn...har dock jobbat lite med ungdomar...
    Vad har ni för "krav" på nattvandrarna?

• The past is now
    kitto skrev 2008-04-30 17:06:56 följande:
    Varför är det så svårt att få ut föräldrar att nattvandra?Har Nattvandrat en del både i Nattvandrar förening och som enskild förälder,och tycker att det är alldeles för få föräldrar ute och ser efter sina tonåringar,undrar varför!!!Ska även tillägga att det är mycket givande och roligt att vara ute bland ungdomarna och dom flesta man möter på vill att fler vuxna ska vara ute så alla ni med ungdomar var finns ni?
    Kan bara hålla med! När jag kom upp i tonåren så var mina föräldrar ute och gick, så skönt och tryggt! Jag tänker göra samma sak.
  • idisb

nje alltså jag är väll för ung för sånt men när jag va yngre tyckte jag inte dom va till någon nytta. dom satt i sin bil o tittade och kom dom på stan sket alla totalt i dom, allt dom gjorde va ringa pappa dom gjorde ingen nytta o alla barn vars föräldrar gjorde det blev utskrattade

• lurv

Jag har nattvandrat ett antal år med mina stora barn och kommer att göra det även när de minsta har blivit så stora att de är ute ensamma på kvällarna. Oftast så är det ju samma föräldrar som vandrar alla storhelger.

• Majsan70

Jag nattvandrar inte eftersom min barn oftast håller sig hemma. Är de ute så vet jag vart de är o vad de gör o jag kör dem oftast. Den dan de börjar ränna på stan så kanske, men å andra sidan har jag en liten hemma som vi inte kan lämna vind för våg heller.

• Tindra02

Jag vet känner mig jätte dum skulle vilja men tiden räcker ju aldrig till
    Har 5 barn och en man som jobbar mycket x plus barnen har många fritidsaktiviteter som inbär mycket tävlingar på helgerna.
    Har man då varit iväg hela dan är man inte så sugen på att ut och vandra även på kvällen...
    Fölåt!!!

• kitto

Finns inga direkta krav på att få nattvandra mer än att du ska gå ut som ett gott föredöme och hjälpa och bara finnas där. Du har absolut ingen rättighet att ta ifrån ungdomarna deras drycker eller annat,utan bara vara där som ett stöd. Om det finns någon nattvandrarförening i din närhet så har dom i regel gula jackor med olika loggor på och dom går aldrig ensamna utan minst två och två.

• SaraoAlbin

Man behöver alltså inte vara tonårsförälder själv?

• kitto

Nej man behöver absolut inte vara förälder själv,och det är alltid bra att ligga steget före barnen med att börja vara ute och nattvandra innan dom egna barnen börjar gå ut..Den lättaste vägen att börja med att nattvandra är att ta kontakt med andra föräldrar ex genom skolan och där starta upp en förening.Får man ihopa ett gäng kan man sedan lägga upp en telefonlista där man som förälder håller kontakten och meddelar varann om vad som kommer att ske under helgen.

Ett gått råd bara..Gå aldrig ensam ut och vandra.

• kitto

Att nattvandra menas att vuxna går ut och är med ungdomar där det är olika arrangemang man är där som ett vuxet stöd till ungdomarna och hjälper till om någon skulle råka illa ut...Både polis och fältassistenter uppskattar att flera vuxna finns med ute bland våra unga på helger och speciellt nu under dessa helger som valborg,skolavslutningar,m.m men som förälder till tonåringar ger det väldigt mycket då man ser och är med sina barn ute och ser vad dom gör och vem dom umgås med.

• Bevabus

ahaa okej jag förstår

kitto skrev 2008-05-01 12:20:48 följande:
    Att nattvandra menas att vuxna går ut och är med ungdomar där det är olika arrangemang man är där som ett vuxet stöd till ungdomarna och hjälper till om någon skulle råka illa ut...Både polis och fältassistenter uppskattar att flera vuxna finns med ute bland våra unga på helger och speciellt nu under dessa helger som valborg,skolavslutningar,m.m men som förälder till tonåringar ger det väldigt mycket då man ser och är med sina barn ute och ser vad dom gör och vem dom umgås med.
  • dottermorochmormor

Ja, har man egna barn som ränner runt på byn kan jag tycka att det är ens förbaskade skyldighet att nattvandra. Man behöver ju inte vara ute varje kväll, en eller ett par helgkvällar i månaden räcker långt.

Sedan finns det ju omständigheter som gör att det blir svårt att komma iväg, som någon skrev i ett inlägg högre upp, småsyskon och en sambo/man/hustru som jobbar. Det går ju inte att lämna småsyskon ensamma hemma.

Själv har jag ännu inga barn som ränner runt på byn, men den dagen det händer kommer jag att finnas där ute i alla fall de helger jag eller min sambo inte jobbar....

• Bevabus

Här där jag bor behövs inga nattvandringar...det är inte ens vuxna ute på kvällarna...ingen som festar på klubbar eller så...typ helt dött.
    Där saker sker är ju hemma hos folk. Och det är ju inte som att man drar med sig föräldrarna till en fest där arrangören har föräldrafritt för just den kvällen

• anarkokapitalist

Hur tycker ni som nattvandrar det är med säkerheten på gatorna på nätterna? Är ni aldrig rädda för att hamna i problem?

• stanare

Man behöver bara vara vuxen :) Och nej, man är aldrig rädd eftersom man aldrig går ensam. Och om vi är rädda för ungdomarna ... vad händer då? Vi måste återta en vuxenroll.

• anarkokapitalist
    stanare skrev 2008-05-07 20:40:55 följande:
    Man behöver bara vara vuxen :) Och nej, man är aldrig rädd eftersom man aldrig går ensam. Och om vi är rädda för ungdomarna ... vad händer då? Vi måste återta en vuxenroll.
    Skönt att ni har den inställningen, själv skulle jag aldrig vilja nattvandra. Känns som man är ett alldeles för lätt byte då.
  • Mithera

Min son var aldrig "ute på byn och rände" när han gick i högstadiet, men vi föräldrar hade ett antal kvällar tilldelade (föräldraföreningen fördelade kvällarna mellan alla klasser) och de passen gick jag på. Tror det var en kväll/årskurs. Vet inte om just jag gjorde så stor nytta de kvällar jag var ute, men jag hade ju kunnat gjort det. Det går inte att veta innan...
    Rädd var jag definitivt inte.

Svar på tråden NATTVANDRA