• Xeni

Vi som knipit färdigt del 2

Del 2 för oss som knep över nyår!
    Nu är våra bebisar runt 3, 4 månader och vi fortsätter att följas åt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-03 11:57
    Anna Ruffs: 31 December VICTOR
    Camant: 1 Januari VIGGO
    The Luckiest: 1 Januari NOVA
    Blima: 3 Januari ALBAN
    Eldflugan: 3 Januari OLIVER
    FroggyL: 4 Januari LINNÉA
    Muminlina: 3 Januari DORIS
    Puma86: 5 Januari LUKAS
    Sparrisen78: 8 Januari ARVID
    ThePig: 8 Januari ELVIS
    Dubbelmamma: 9 Januari BODIL
    Gulloliver: 9 Januari SAM
    Roots: 9 Januari OSBORN
    Xeni: 9 Januari FILEMON
    Babykaboom: 10 Januari DAISY
    Elliot1: 11 Januari MARIT
    Nightswatch: 11 Januari MINEA
    Tezz79: 11 Januari EBBA
    Devania: 16 Januari ALMA
    Mysens dagbok: 16 Januari LEAH
    Lurvan83: 18 Januari MAX
    Rara tjejen: 18 Januari LIAM
    Vallmor: 18 Januari THEO
    Aelwa: 19 Januari WILTON
    Vallmo78: 19 Januari ELVIRA
    Eirin: 20 Januari VIDAR
    Lajno: 21 januari EMILIA
    Impala59: 23 Februari ELINA
    Yosa: 25 Januari ALBIN
    Maxen01: 27 Januari NOAH

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-06 22:47
    Fortsättning på: Vi som ska försöka knipa tills det nya året. www.familjeliv.se/Forum-2-115/m28182284.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-06 22:47
    OCH: vi som knipit färdigt. www.familjeliv.se/Forum-11-236/m29224829.html

• Svar på tråden Vi som knipit färdigt del 2
  • Muminlina

Här har vi en tjeja till som blivit vaccinerad och tog det mycket bra. Hon fick lite ont på kvällen så hon fick alvedon, och var nästan som vanligt dan efter, sov lite mer bara. Hon väger nu 7900 och är 69,5 cm lång.

Doris har ärvt en gåstol som hon nu gillar att ta sig fram i, hon fattade grejen direkt, men det går ju inte jättefort än. Tänk er själva vilken grej det måste vara, att upprätt kunna förflytta sig och utforska världen när man är van att ligga platt på rygg eller mage!

När det gäller leksaker så är hon en typisk etikett/lapp tjej. Hon kan ligga hur länge som helst o pilla o suga på en lapp på nån leksak. Ska sy en såndär filt med olika lappar tänkte jag...
    Annars så har vi kollat runt lite i affärerna, men just nu tycker jag att de är i nått stadie mellan olika leksaker, de har ju haft gosedjur, prasselsaker o skallror ett tag, o nästa steg bör de kunna sitta upp för att roa sig med, tex pop-up lådor o sånt. Visst kan Doris sitta upp själv nu, men inte tillräckligt bra så att hon samtidigt kan använda sina händer att leka med...
    I måndags var vi på föräldragruppträff, och där sa de att barnen under det första året inte behöver en massa leksaker utan klarar sig bra med det som finns hemma i köksskåpen o dyl, för det är ju sånt som de ska leva med o det är lika intressant för dem att utforska. Så nu är det grytlock som gäller! (tycker pappa när mamma ska sova lite på soffan)

• Muminlina

Glömde ju att skriva att Doris idag för första gången reste sig upp på hela armarna när hon låg på mage! Å sen kom rumpan upp ett par gånger, men inte samtidigt. Hon gillar fortfarande inte att ligga speciellt länge på mage, 10 min max, och rullar inte av sig själv, nångång men det var nog av misstag. Däremot förflyttar hon ju sig, sparkar sig fram, så man vet inte var man har henne riktigt längre Men vi får vara duktigare på att öva magläget...

• Xeni

Duktigta Doris! :D
    Det händer mycket med våra små nu.
    I förrgår upptäckte sambon en tand på Filemon! Och japp, när jag kände var det början till ett taggigt litet risgryn på G.
    Själv fick jag första tanden vid 4 mån och sen kom resten av bara farten.

• froggyL

Hur mår ni i värmen? Här e det inte mycket kläder på, ibland bara blöja å trosor. (ja inte jag då) Idag badade vi igen på altanen. Hi hi. Pappa hade fyllt badbaljan med ganska mycket vatten, för vi skulle ju bada på riktigt, inte bara plaska. Men tja, efter det badet var det inte mycket vatten kvar i baljan  

Sa jag att hon har premiärbadat fötterna i sjön? Det var kallt tyckte hon. Då 19 grader. Längtar tills hon kan springa runt och plaska på riktigt, men det blir ju först nästa år.

Nån som har nåt förslag på aktivitet när vi ska träffas? Eller ska vi bara umgås i nån park med medhavd fika, eller hur gör vi? Kan ju kanske va bra att ha tillgång till micro, för de som inte ammar...

Mamma till Linnea 2008-01-04
  • Roots

Slottsskogen är ju ett paradis för barnvagnsträffar... Mysigt att ha med filtar och picknick och termosar med varmt vatten för vällingbarnen. Annars finns kaféer i där där man kan få sig lite varmt vatten.

Herregud, vi måste säkra allt här hemma nu. Inatt var jag riktigt rädd. Hade lagt osborn och hörde att han låg och stånkade. Skulle bara kolla på honom och då har han vänt sig på mage, vridit sig nittio grader och står liksom på knä med huvet och bröstet upp mot spjälorna. Vi fick vända honom rätt och han bara skrattar! Natten gick bra men idag ska vi sänka ned spjälsängen till golvnivå!!

• Muminlina

Hej i värmen!
    Här är en till som har fått en tand!! Eller början till en iaf, vasst som bara den! Doris tog mitt finger o lixom visade mig i lördags, hon brukar inte stoppa mina fingrar i sin mun, jättepaff blev jag!
    Hon sitter själv nu oxå, fast på hårt underlag får man vara beredd för hon kan ju välta...
    Nog för ikväll, nu måste jag isäng - go natt!

• eldflugan

Hejsan alla! Va duktiga era små är, kryper o äter o får tänder.
    Va roligt.

Jag har varit borta en stund för Oliver vart sämre igen. Varit in o fått nytt blod idag igen. Inte så det är akut igen, men hb va nere på 64 :-O När de berättade det va jag nära på o svimma. Sköterskorna fick hjälpa mig att lägga mig ner o gav mig lite saft. Tror chocken kom då, att jag liksom fatta att han är sjuk.
    Läkarna tror iaf att han kommer att bli bra, men att vi får gå på täta kontroller tills dess de är säkra.

Annars tragglar vi på som er här hemma, med smakisar o bus.

Kollade tåg till Göteborg härifrån nu, de va dyyyyyyyyyrt... Får se om vi tar bilen istället, jobbigt bara för Oliver med en så lång resa.

Nä nu är de fotboll o soffa med karln som gäller här...

• froggyL

Jag undrar om inte Linnea får tänder där uppe först. Ovanligt men tydligen inte helt omöjligt. Det är mycket vassare där iaf. Men kanske att det blir extra vassare där. Än har inga kommit fram.

Linnea vill inte sova ikväll. Bara för att vi vill att hon ska sova, typiskt. Vi e sportfånar, när det är EM och VM och Sverige spelar, aldrig annars.

Undra hur det går för Puma86 med flytten... om hon dyker upp snart. Eller om de inte får igång bredbandet tillräckligt fort. Jag blir galen så fort nätet e borta

• The Luckiest

Nova vill inte heller sova om kvällarna längre.. förut brukade hon somna runt 19-20 för att sedan äta en slurk vid 22-23 någongång.. nu är hon vaken till efter 22 istället! Ingen egentid med sambon med andra ord. Men hon har iaf varit snäll o så, inte skrikig som tur är.

Hon vägrar tyvärr fortfarande flaskan så jag vet inte hur jag ska göra :( vill ju verkligen jobba lite plus minska på amningen.

• froggyL

Hej alla!
    Glömde ju berätta igår att jag var på BVC. En vecka senare än vanligt, men nu vägde hon 8210gram! och var 67,5. Alltså har hon gått upp över ett kilo sen förra gången (7190)

Sprutan gick mindre bra denna gång. Förra gången reagerade hon inte, men nu är hon ju mer medveten. Hon gallskrek. Långt efteråt också...somnade av utmattning i bilen... och sen var hon trött. Hon sov 12 timmar på natten...

Svar på tråden Vi som knipit färdigt del 2