• Anonym

Separera, barn och hus. Vad har jag rätt till?

Vi kommer mest troligt att flytta ifrån varandra. Vi har två barn tillsammans, ej gifta.
    Huset som vi bor i har vi köpt tillsammans. Han vill bo kvar och jag vill flytta härifrån.
    Funderar på hur man går tillväga nu, vad har jag rätt till och inte rätt till??
    Själv anser jag att han måste köpa ut mig ur huset, men han vägrar. Vad är min rätt som sambo?
    Från vilken ålder ska man ha barnen på växelvis, vilken ålder är rekommenderat?

• Svar på tråden Separera, barn och hus. Vad har jag rätt till?
  • Hallelolon

Sambolagen är väl 50% på allt ni äger och har om jag inte minns fel.

• Anonym

Så då ska han alltså köpa ut mig från huset?!

• Hallelolon

om ni äger huset tillsammans, ja. Lycka till!

• Yrslan

Ja han ska lösa ut dig om ni äger huset tillsammans..

• Anonym

Buffe: Tack för länken!

Hallelolon: Tack! Det kan verkligen behövas! Svårt det här med att separera, speciellt då det bara är jag som inte vill fortsätta tillsammans längre.

• Smurfelina

Jag skulle råda dig att vända dig till en advokat om han nu motarbetar dig!

När jag separerade för 5 år sedan köpte mitt ex ut mig från huset, jag vart så manipulerad att jag gick med på ett lägre värde på huset än vad det skulle vara! Han grät och sa att jag har bara råd med det här osv.. Till slut köpte han ut mig så jag fick ut 130000 kr, men om vi hade värderat huset hade jag fått ut 265000 kr. Jag önskar på ett sätt att jag tagit hjälp så jag hade fått det jag faktiskt hade rätt till!

Lycka till!

Svar på tråden Separera, barn och hus. Vad har jag rätt till?