• mum to be april

nybörjare i trädgården... tänkte börja med att fixa balkonglådan ;)!

Ni alla med rutin av trädgård..!

Vi är precis nyinflyttade och jag har en mini-trädgård utanför dörren... jag tänkte börja lite smått med att fixa i ordning några balkonglådor som hänger mot husväggen.

ni som kan.... vad ska jag välja:
    - vilken jord
    - vilka växter (som klarar sig såhär års...)
    - nåt annat bra tips....

tusen tack för tips!!!

• Svar på tråden nybörjare i trädgården... tänkte börja med att fixa balkonglådan ;)!
  • trixxie

Det finns ju särskild jord som man ska ha i balkonlådor, fast jag brukar köra planteringsjord lite överallt! =)
    Blommor, det finns ju en uppsjö av den sorten, beror på vad man tycker är fint! Just nu så är det väl lite för kyligt för de riktiga sommarblommorna, penséer funkar väl nästan bäst nu.
    Till sommaren tycker jag det är fint med pelargon och petunior, hänglobelia är snyggt till!
    Men kolla runt på de olika blomsterhandlarna så får du säkert lite tips! Eller så har du otur och får som jag har det varje vår, det finns så mycket fint att jag har svårt att bestämma mig! *s* Lycka till!

• mum to be april

tack!!! ja, sant, måste nog ge mig iväg och kolla..! men va bra - jord för balkonglåda - det är ju ett jättebra tips!!!

TACK - ska lägga sommarblommorna på minnet... hängobelia låter fint!

• Legewiel

Jag har också en miniträdgård och dessutom en student-budget så det ska vara billigt och fint

Jag tycker vanlig svartmylla funkar till det mesta faktiskt, det är kanske inte optimalt men jag använder det till att plantera om krukväxter, så frön till nya blommor, utekrukor med blommor, rabatter... Allt växer så det knakar. Det FINNS ju specialjord men om man inte är jätteintresserad eller kunnig tycker jag det är slöseri, köper man bra svartmylla av bra kvalitet (inte den billigaste) så räcker det bra tycker jag

Hänglobelia tycker jag också är superfint i balkonglåda, samma sak med penséer, brudslöja...finns massor så det är bäst att gå och se vad som säljs!

Har man plats för en klängväxt är luktärter jättefina och doftar gott! Man kan göra en liten spaljé som det kan klättra på av pinnar, eller så spänner man upp trådar eller hänger upp något sorts nät

Annat jag har i min rabatt som är mycket lättskött och blommar fint är löjtnantshjärta, vårkrage, tulpan- och pärlhyacintlökar (kommer förstås upp först nästa år), olika sorters flox och höstastrar (de två sista blir rätt höga och blommar på hösten så man har något fint att se på då också).
    Dessutom har jag sått ringblomma och kantnepeta (kattmynta) på friland, ska bli skoj att se om något kommer upp.

För att göra en bra rabatt behöver du gräva upp jorden en bit ner och sedan blanda med köpt svartmylla (ev. kompost om du kan få tag på det och beroende på hurudan jord ni har). Det går åt MYCKET mera jord än man tror, till min lilla, pyttelitet upphöjda rabatt på ett par kvadratmeter köpte jag nog åtta stycken stora jordsäckar och det var egentligen alldeles för lite!

Hoppas ni får mycket nöje av er lilla trädgård, storleken är inte så viktigt för en trivsam känsla! Se till att ni har en liten uteplats (gärna med trätrallar, det blir varmare och mjukare än stenplattor! Kom bara ihåg att lägga täckduk under så inget ogräs kommer upp!) där man kan sitta och se på allt fint som växer

• mum to be april

Legewiel - ojojoj!!! spännande!!! jag ska ta och skriva ut ditt mail och lägga i handväskan och tids nog ta mig till en plantskola och se vad jag kan hitta på! (är höggravid just nu...)

bra tips med svartmylla och att inte spara på mängden jord!!!

Känner mig så inspirerad - tack för det!!!

• Legewiel

Det är roligt att man kan vara till inspiration för andra Tycker själv att det är riktigt roligt att påta omkring och med små medel lyckas göra det trivsamt, blommor är ju så tacksamma att odla - många sorter är inte alls särskilt krävande och det blir så fint sen

De bästa tipsen är nog faktiskt att inte spara på jord - det sjunker ihop mycket mera än man tror - och att använda täckduk på de ställen man inte vill ha ogräs. Sen ytterligare ett tips om du kan tänka dig att lägga ner en liten slant är att skaffa torvblock (säljs oftast i påsar med tre stycken) för att använda till kanter, upphöjda rabatter och liknande! De blir väldigt vackra efter ett tag när det börjar växa mossa och sånt på dem tycker jag.
    Hittade en länk med lite bilder: www.hasselforsgarden.se/pdf/torvblock.pdf

Lycka till, och glöm inte att lägga upp bilder!

• mum to be april

härligt!! tar med dessa tips också! och ska kolla länken! det är ff mest drömmar vad gäller "de lite större" projekten" men jag har gjort kruka till trappen med lite fint iaf... jag ska ta kameran om en stund och ladda upp!

• supergravid igen

jag har idag skrivit om min balkong i min blogg.. även lagt upp en del foton...
     välkommen att kolla in hur vi har det på vår baolkong, kanske kan få nå tips...

enburkrussin.blogg.se

Svar på tråden nybörjare i trädgården... tänkte börja med att fixa balkonglådan ;)!