Jag har också en miniträdgård och dessutom en student-budget så det ska vara billigt och fint
Jag tycker vanlig svartmylla funkar till det mesta faktiskt, det är kanske inte optimalt men jag använder det till att plantera om krukväxter, så frön till nya blommor, utekrukor med blommor, rabatter... Allt växer så det knakar. Det FINNS ju specialjord men om man inte är jätteintresserad eller kunnig tycker jag det är slöseri, köper man bra svartmylla av bra kvalitet (inte den billigaste) så räcker det bra tycker jag
Hänglobelia tycker jag också är superfint i balkonglåda, samma sak med penséer, brudslöja...finns massor så det är bäst att gå och se vad som säljs!
Har man plats för en klängväxt är luktärter jättefina och doftar gott! Man kan göra en liten spaljé som det kan klättra på av pinnar, eller så spänner man upp trådar eller hänger upp något sorts nät
Annat jag har i min rabatt som är mycket lättskött och blommar fint är löjtnantshjärta, vårkrage, tulpan- och pärlhyacintlökar (kommer förstås upp först nästa år), olika sorters flox och höstastrar (de två sista blir rätt höga och blommar på hösten så man har något fint att se på då också).
Dessutom har jag sått ringblomma och kantnepeta (kattmynta) på friland, ska bli skoj att se om något kommer upp.
För att göra en bra rabatt behöver du gräva upp jorden en bit ner och sedan blanda med köpt svartmylla (ev. kompost om du kan få tag på det och beroende på hurudan jord ni har). Det går åt MYCKET mera jord än man tror, till min lilla, pyttelitet upphöjda rabatt på ett par kvadratmeter köpte jag nog åtta stycken stora jordsäckar och det var egentligen alldeles för lite!
Hoppas ni får mycket nöje av er lilla trädgård, storleken är inte så viktigt för en trivsam känsla! Se till att ni har en liten uteplats (gärna med trätrallar, det blir varmare och mjukare än stenplattor! Kom bara ihåg att lägga täckduk under så inget ogräs kommer upp!) där man kan sitta och se på allt fint som växer