Applicera foundation
Hur gör du?
Borste, svamp eller fingrar?
Varför? Bästa/lättaste tekniken? Eller...annat?
Hur gör du?
Borste, svamp eller fingrar?
Varför? Bästa/lättaste tekniken? Eller...annat?
borste
En lätt fuktad svamp
fingrar.. det är det lättaste tycker jag, för då får man så jämn och fin yta.
Beror helt på vilken typ av foundation jag använder, vissa SKA man applicera med händerna t.ex Diors Icone, man värmer pigmenten med värmen från fingraran. Annars så blir det foundationpensel, absolut ingen snuskig svamp som samlar bakterier. Har man dessutom väldigt torr o känslig hy så bör man inte använda svamp då den kan rispa i huden, det finns iofs special svampar för det men pensel rekommenderar jag, lätt att tvätta o man får ett bra resultat. Fråga alltid när du köper en foundation vad de rekommenderar att du ska applicera den med.
Jag anväder alla de metoder du säger. Beror på vilket humör jag är på och vilket resultat jag är ute efter. Jobbar jag på kund så använder jag ALLTID svamp eller pensel.
Följd frågor:
Samlas det inte bakterier i penslar?
Hur gör man egentligen- tar man doundation först på handryggen, och sen doppar pensel i och försöker måla på..."bara"...eller?
Jag har hittills inte brytt mig om att ens testa. Jag har blivit mer nyfiken nu. Är det svårare med pensel- att få det jämnt?
Borste men jag använder ju foundation i puderform
Ok...det gör inte jag. Än iaf.
llep: Visst samlas det bakterier i penslar oxå men de är SÅ myclet lättare att rengöra, det finns speciella sprayer oxå som man kan spraya på efter varje användning för att döda bakterierna. Jag använder handryggen för foundationen o tar därifrån, är bara noga att du är ren om händerna.
Hmmm....kanske att jag köper en borste och provar.
Den sprayen...finns den på Face...och liknande såna- eller på större varuhus? Jag har köpt olika saker på Body Shop, men, inte sett något sådant där- dock att penseln finns.
Kicks har en borste/pensel rengöringsspray. kostar runt 55 kr. Man sprayar o torkar av penseln på ett papper sen kan man tvätta penseln mer ordentligt nån gång då o då. Håller man make-up redskapen rena så minskar man risken att få oren hy.
jag använder nästan alltid pensel av flera anledningar, en är att den ej suger upp lika mycket foundation som en svamp... men ibland kan det vara bra att ha en svamp till hjälp att sudda ut med, som i kanten av hårfästet och ner mot halsen...
Jag har precis startat en blogg om mode och makeup mm... kolla gärna där om du hittar lite tips: wakeupandmakeupbymoag.blogspot.com/
För att hålla sin borste ren så hjälper det inte att bara spraya med nån spray. Det tar på ytan, inte i botten. För att få rent så ta ett snäll schampo och tvätta den, låt den sen torka liggandes. Gör likadant med svamparna.
Anväder också fonduation i puderform som blir "flytande".. sån smart sak.. =)
Förut använde jag svamp, men har sedan hört av flera att det samlas bakterier och sånt i den och att fingrarna är bäst, renast. Var på mary kay party nyligen bl.a och hon sa det där.
Tvättar du den som du ska så blir det inte så..
Hon sa att den aldrig blir så ren, jag tvättade den hela tiden. Annars är det inte så fräscht. Nu använder jag fingrarna och jag tycker det är bättre så
Klart den blir ren, den blir aldrig ny igen, men ren blir det. Är vad jag lärt mig under min utbildning där hygienen va det som va viktigast! Väldiga rutiner varje dag. Är hudterapeut.
Fingrarna!