Hur blir man av med kirskål?
Vi har kirskål som växer helt galet i flera av våra rabatter och det måste rensas hur ofta som helst under vår/sommar.
Någon som vet om man kan bli av med det på något hyfsat enkelt sätt?
Vi har kirskål som växer helt galet i flera av våra rabatter och det måste rensas hur ofta som helst under vår/sommar.
Någon som vet om man kan bli av med det på något hyfsat enkelt sätt?
det är tyvärr bara att sätta spaden i jorden o gräva upp skiten med rötterna... Kirskål förökar sig på samma sätt som maskrosor - genom rötter..
Så tyvärr hjälper det inte att dagligen riva bort alla blad.. man måste gräva om landen...
Man gräver upp den och silar jorden från mista lilla rotbit.
Ett tips.
Du kan faktisk äta den
Senast på nyhetsmorgon i morse
Jag har också hört att man kan lägga plast över jorden under ett par års tid, då ska de tydligen flytta på sig, men det är ju inte så kul att plasta in hela tomten.... Grävning hjälper nog bara under en begränsad period, men det kan ju vara värt att prova!
Är du flitig så får du bort den,det är med rötterna den sprids i huvudsak.
Ajaj!
Det var det jag trodde...
Jag brukar riva upp så mycket rötter jag bara kan varje gång jag rensar men problemet är att det spridit sig från grannens tomt och ska vi bli av med skiten måste de riva upp hela sin altan och det tror jag inte de går med på.
isisisis;
Ja, jag vet! Funderar starkt på att testa. Så man får någon nytta av det. Skulle visst smaka som sparris, läste jag någonstans...
Jag har hört att om man klipper den kort och ofta så dör den ut till slut.
Man ska kunna äta kirskål så du kanske kan käka upp den.
Man kan arma ut den men då måste man ständigt ta bort de nya bladen så fort de tittar upp. Om det inte finns blad så slutar fotosyntesen och den dör tillslut MEN detta kräver ju mycket vaktande så det är inte lätt inte. De tittar ju så snabbt upp i jorden igen så det är ett race mot klockan känns det som
Man kan också täcka antingen med barkduk, markduk eller tidningar i tjockt lager. På detta kan man sedan ha ex bark så blir det lite snyggare. Men detta räcker inte med 1 säsong utan snarare 2 eller hellst 3.
Och gräva upp dom är slitigt och minsta lilla rotbit kvar och de spider sig.
Du kan även äta upp dom och har du då så mycket som mig så kan du minska hushållets matkostnader väsentligt
Jag ska ha ett recept på ogräspaj som inte är så dum. Där i finns både kirskål, brännässlor och maskrosor....
Jaja, det är väl bra att man har något man kan ta ut sin frustration på.
Torparn;
Hittar du receptet så tar jag det gärna.
Här kommer receptet
Pajdeg
150 gram smör
3 dl vetemjöl
1 msk vatten
Fyllning
ca 2 liter färska, SPÄDA blad av kirskål, brännässlor och maskros
Detta ska sköljas och sedan förvällas
125 gram keso
3 ägg
2 dl grädde
1 dl riven ost
1 tsk salt
ev. 1 tsk muskot
svartpeppar
Gör pajdeg som vanligt och tryck ut i en form. Förgrädda skalet i 225 grader, 10 min.
Krama ur de förvällda bladen och hacka dem.
Blanda samtliga ingridienser till fyllningen och fyll pajskalet och grädda vidare i 30 min.
Lycka till!
Vi har Kirskål i vårt Hallonland, vi orkade inte gräva bort alla rötter på kirskålen förra sommaren (vår första sommar i huset), men vi fick bort lite rötter och sedan plockade jag så mycket blad jag orkade förra sommaren. Jag kan redan se en minskning i år. Jag tror benhårt på att det ska fungera. Jag ser ju skillnaden mellan vår tomt och grannens, som inte rensat. Men det gäller att rensa ofta! Lycka till!
Jag rensar också som en tok just nu går en runda varje kväll och noppar bort blad eller drar upp med rötterna/gräver upp det jag kan...tror det ska bli mindre iallafall!
Ja, jag har förstått att det är så jag får göra. Så jag tar en runda varje eller varannan kväll och river lite.
Man kan bli galen på kirskålen !!!!
Jag blev sambo för 1,5 år sedan.Innan jag flyttade hit så fanns det ingen kirskål i trädgården.Men jag var tanklös och tog med några växter från min gamla trädgård,där det naturligtvis fanns kirskål !!!(Hur dum får man bli ?)Så nu är det fullt med kirskål i en rabatt.
Så mitt projekt i sommar blir att gräva upp hela rabatten, slänga växterna och så gräs.Sedan blir det några fina buskar i stället.
Jag hatar kirskål !!!!!!
Med risk att ta död på sånt du inte vill kan du ju ev prova rambo: www.weibulls.com/site/index.jsp
Hittade det här på nätet:
FRÅGA: Tar tillfället i akt att fråga om du känner till vilken växt man kan plantera där mycket kirskål växer och som gör att tillväxten av kirskål hämmas. Läste om denna växt i något reportage i höstas men artikeln försvann tyvärr. Känner till andra sätt med plastväv och klippning men detta sätt verkade suveränt.
SVAR: Det var trädgårdsodlaren Eva Björkström i Nacka som i SvD berättade om hur hon blir av med grannens invaderande kers, eller kirskål. Hon planterade flera plantor av jätterams (Polygonatum multiflorum) och efter något år var kirskålen helt borta. På något sätt tycks ramsen kväsa detta besvärliga ogräs. Sockblommor (Epimedium) har ett rotsystem som fungerar ungefär på samma sätt.