• LiamLancelot

Sova på mage?

Har en gosse på 6 månader som hela tiden vill ligga och sova på mage. Han började med det för ett par veckor sedan. Jag försöker få honom att inte ligga på mage, men likväl ligger han på mage när man vaknar på morgonen...
    Är det riskfritt för bebisarna att ligga på mage och sova när dom har blivit runt halvåret?

• Svar på tråden Sova på mage?
  • ElinOlsson

Som jag har förstått så är det OK när de vänder sej själva. Jag har plockat bort kudden när de vänt sej om. Har inte varit nån idé att vända tillbaka mina barn, då hade jag fått passat på dem hela nätterna .

• Sess82

Jag fråga min BM igår om när bebisar får börja sova på mage. Hennes svar var att när de kan vända på sig själva från rygg till mage, då anses dom vara stora nog att klara av att sova på mage också.

Så vänder din bebis sig själv till mage så låt honom göra det :) Risken för spädbarnsdöd är mycket mindre då än om att man lägger sin bebis på mage själv.

BF april 2008
  • LiamLancelot

Ok... vad skönt att veta.

• Toadette

Här hemma har vi samma problem. Efter att ha läst svaren här känner jag mig lite lugnare.... Inatt har jag vänt på sonen flera gånger, men han bara vänder tillbaka sig på magen. Nu kanske jag kan sova lite lugnare i natt.....

• Sess82

Min kille på 17 dagar sover gärna på mage men det får han bara göra om han sover på mitt bröst sa BM. För när de är så små så kan de inte röra sig lika lätt och de blir ju varmare när de sover på mage och hamnar lättare i en djup sömn då. Så därför ska riktigt små sova på rygg. När de sedan kan vända sig själva så kan de ju röra sig bättre också så då ska det inte vara lika stor fara att de sover på mage. Jag kommer låta min kille sova på mage så fort han kan vända sig om det är vad han själv vill då.

BF april 2008
  • mickii

jag har samma problem,dottern är 3,5 månader men hon vänder sig själv hela tiden då är det OK enligt BVC. för då är barnet starkt nog at lyfta nacken,m.m

• ulle76

Båda mina barn har gjort det sedan de kunde vända sig själva. sonen blir 4 år i juli dotter är 4½ mån.

• Rombin

min son sover alltid på mage!.... han sover bäst då... konstigt det där att det sägs dom inte ska göra det...  jag sov på mage när jag va liten... mina syskon med... å vi lever då.. å mår bra... jag vet massa som låter sina bebisar sova på mage... och kan inte förstå att det sägs vara farligt?.... inte ens min bm har sagt att dom inte ska det.... man ska låta dom ligga så dom sover som bäst.... det är bara nu  när han är sjuk som han ligger på rygg.... för han vill inte ligga på mage märkte ja.... så just nu ligger han i halvsittläge i soffan och sover... =) och ser jättenöjd ut!

• litenprick

när mina stora barn var små... så SKULLE barnen sova på mage (de är 18 o 19 år nu) att sova på rygg var farligt, man kunde kvävas av sina spyor sa dem... Ack Ack. Nu är det tvärtom, min son sover just nu på mage i vagnen utan kudde (under uppsikt. Men på natten sover han på rygg eller sidan, för nästa tur är väl att man ska bulla upp barnet så att det sover på sidan... eller kanske i upprättställning..

De ändrar på sina rekomendationer hela hela tiden...haha...

• anelia

Mina grabbar kan bara sova på mage. Lägger jag dem på rygg så blir de övertrötta och skriker för att de inte kan somna. Så fort jag vänder dem på mage så somnar de. De är snart tre månader och har sovit på mage sen vi kom hem ifrån BB, och de lever och mår så bra så!

• Mephala the ranger

Min dotter sover på magen och har nog gjort det sen 5 månader ungefär. Även om jag vände henne så på morgonen låg hon ändå på mage igen. Hon trivs att sova så och då antar jag att det inte är någon fara eftersom hon kan vända sig tillbaka själv.

• Miang
    Rombin skrev 2008-05-07 08:18:25 följande:
    min son sover alltid på mage!.... han sover bäst då... konstigt det där att det sägs dom inte ska göra det...  jag sov på mage när jag va liten... mina syskon med... å vi lever då.. å mår bra... jag vet massa som låter sina bebisar sova på mage... och kan inte förstå att det sägs vara farligt?....
    Det är skrämmande hur många på det här forumet som resonerar som du vad gäller risker - bara för att det inte hänt mig, mitt barn eller någon jag känner etc så är det ingen fara. Vad gäller plötslig spädbarnsdöd har man ju konstaterat att antalet dödsfall minskat markant sedan man införde rekommendationen att små bäbisar ska sova på rygg. Men även när man lät dem sova på mage var ju antalet som dog mycket litet. Jag skulle dock aldrig ta risken, hur liten den än är, tänk om man lägger bäbisen på mage en natt och något verkligen händer.

Men risken är ju störst för bäbisar som inte kan vända på sig (1-4 månader enligt socialstyrelsen). Man kan ju inte stå hela natten och vakta ett barn som vänder sig i sömnen.
  • HelenaMaria

Man har inte så mycket val om bebisen BARA kan sova på mage... Vi lade vår son på mage när han var ca tre månader men hade vi gjort det tidigare hade han sovit så mycket bättre. Tro mig, vi har inte haft något val. Vi skaffade andningslarm och det gjorde att det kändes tryggare, men visst ökar magläge risken för PSD, det ska man inte hymla med.

• HelenaMaria

När barnet kan vända sig så låt det ligga på mage! Inte kan man springa upp på natten flera ggr för att vända tillbaka barnet, det är ju vansinne!

• Sess82

Min lillkille ville bara sova på mage på sjukhuset, men sen har vi fått honom till att sova på sidan när vi kom hem. Helt på rygg går inte från början, men han kan vända från sidan till rygg om han vill. Jag har massa stöd mot hans mage så han inte han snurra och lägga sig på mage. Han är bara 3v3d äns å länge.

BF april 2008
  • nenne31
    Hej hej min lilla kille på 4,5 månader har sovit på magen sen han föddes...han har vantrivts på rygg och därför kunde han bara sova på magen...jag ahr haft stor ångest över detta...men det har funkat bra för oss...jag köpte adningslarm oxå men det har andvänts fåtal gånger...Även min dotter som är 8 år sov alltid på magen sen hon föddes då hon oxå hatade ryggen...för låg ju alla barn på magen....
    Mamma till Michalea 8 Sàndor 6 och Melvin 4,5 månader
  • Hjärtefröjd
    varadis skrev 2008-05-07 11:48:00 följande:
    Hej hej min lilla kille på 4,5 månader har sovit på magen sen han föddes...han har vantrivts på rygg och därför kunde han bara sova på magen...jag ahr haft stor ångest över detta...men det har funkat bra för oss...jag köpte adningslarm oxå men det har andvänts fåtal gånger...Även min dotter som är 8 år sov alltid på magen sen hon föddes då hon oxå hatade ryggen...för låg ju alla barn på magen....
    varför använts fåtal ggr? Har man det ska man väl använda det?
Svar på tråden Sova på mage?