Rombin skrev 2008-05-07 08:18:25 följande:
min son sover alltid på mage!.... han sover bäst då... konstigt det där att det sägs dom inte ska göra det... jag sov på mage när jag va liten... mina syskon med... å vi lever då.. å mår bra... jag vet massa som låter sina bebisar sova på mage... och kan inte förstå att det sägs vara farligt?....
Det är skrämmande hur många på det här forumet som resonerar som du vad gäller risker - bara för att det inte hänt mig, mitt barn eller någon jag känner etc så är det ingen fara. Vad gäller plötslig spädbarnsdöd har man ju konstaterat att antalet dödsfall minskat markant sedan man införde rekommendationen att små bäbisar ska sova på rygg. Men även när man lät dem sova på mage var ju antalet som dog mycket litet. Jag skulle dock aldrig ta risken, hur liten den än är, tänk om man lägger bäbisen på mage en natt och något verkligen händer.
Men risken är ju störst för bäbisar som inte kan vända på sig (1-4 månader enligt socialstyrelsen). Man kan ju inte stå hela natten och vakta ett barn som vänder sig i sömnen.