• Majora

Ni som är föräldrar borde kunna svara på detta

Så, lång historia kort men vi ska alltså ha två tonårstjejer boende hos oss under en obestämd tid.
    Första komemr imorgon o är 16 med suicidalförsök bakom sig ganska nyss, har det väldigt svårt hemma och är mobbad, går dock i skolan. Bästa vännen tog luivet av sig för 2 veckor sedan ca.

Andra tjejen är 17, har en historia av många svåra hemska händelser bakom sig, går ej i skolan men jag har ordnat praktik åt henne på mitt jobb i 2 veckor som löser pengar för henne, och syselsättning! Mår tidvis mycket dåligt. Inga nyliga självmordsförsök, försökte hänga sig för ca 6 mån sean.

Dessa två helt underbara tjejer som trots sin mycket svåra bakgrund är otroligt snälla, intelligenta och charmiga ska alltså bo med mig och min gubbe på till en början 80kvm i en trea.

Vad tycker ni om detta upplägget?

Jag hade tänkt mig att sätta mig ner med dom med en lista med de krav vi ställer på tjejerna. Tex:

De röker båda två. Vi har inte lust att belasta vår ekonomi med deras rökning, och dessutom köper vi inte ut till minderåriga. Hur hade ni reagerat på det?

Inget spring på nätterna ute.

Mat ska skötas, båda har en liten "jag måste banta" story bakom sig...

Skola/praktik ska skötas i samförstånd med skolan (vi måste etablera en kontakt där, redan klart med 17åringens skola)

Vi måste säkerställa hur framtiden ska se ut för dom, det är inte hållbart att de slarvar med skola och allt för deras egen skull! Samtidigt mår de skit. Vi har ingen stöttning varken emotionellt eller ekonomiskt från deras föräldrar.

Vad tror ni? Är vi dumma i huvet som åtar oss detta? Hur hade ni gjort? Detta har kommit hastigt på för vår del. Jag vill inte sabba något eller göra fel.

Om en månad flyttar vi till större, då bklir det enklare att yhsa tjejerna, fler rum att sova i så de kan få varsitt men tills dess så får de dela om de är här.

Jag är dessutom MYCKET nervös för om den yngre av dom faktiskt tar livet av sig. Hur ska vi kunna förebygga detta?

Massa frågor. Föräldrar, hjälp mig!

• Svar på tråden Ni som är föräldrar borde kunna svara på detta
  • SIN74

Jag tycker att du resonerar sunt. Skulle tro att en grundtrygghet och rutiner kan vara skönt i en annan kaotisk värld för dessa tjejer. Bra att ni kontaktar skolorna!
    Blir så ledsen att man ska behöva må så dåligt! Ett stort plus till er som vill göra en skillnad.
    Förstår din oro angående självmord.
    Även om ni inte har stöttning från deras föräldrar står ni väl inte helt ensamma i det här?

• elvatolvtretton

Stor eloge till att ni tar på er det här! Verkligen stort, ni måste vara fina människor! :)

• babylon

det ni gör är jättefint! Upplägget låter super! Det är viktigt att ni ställer krav för att det ska funka samtidigt som ni visar att ni bryr er. Se till att den yngre får den hjälp hon behöver, psykofarmaka tex.
    Lycka till! Såna som du är vad vi behöver!

• Sagofe

Nu är inte jag förälder till någon tonåring, men jag mådde väl som dem när jag var i deras ålder.
    Självklart ska du inte behöva köpa ut cigg (eller alkohol) till dem. Röker de så får de ju finansiera det själva.
    Tycker att det är ok att sätta lite press på dem, men tänk på att om man är så djupt deprimerad som de verkar vara så kan enklaste sak kännas omöjlig att uträtta.
    Själv kunde jag inte ens ta mig ur sängen vissa dagar för att jag mådde så dåligt. Det ledde till att jag hoppade av gymnasiet, för några betyg var det inte att prata om ens, men istället började jag med regelbunden terapi där vi bl.a gick ut och fikade för att jag inte bara skulle ligga inne i sängen. Att bli tvingad till något kunde få mig att skära sönder mig, men samtidigt är det ju inte bra att bara ligga och stirra in i väggen heller. Man får försöka hitta en balans där helt enkelt.

Hur man förhindrar någon från att ta livet av sig är en svårare fråga. Det handlar ju om att ha koll, men samtidigt kan man ju inte övervaka någon 24/7. Ett löfte om att alltid svara i mobilen kan ju vara något. Vill du att det ska verka mindre "misstänksamt" så kan du ju kräva samma löfte från tjejen du är mindre orolig över.

Och nej, jag tycker inte att ni är dumma i huvudet, jag tycker att det är skitbra gjort av er! Förhoppningsvis kommer det leda till att tjejerna mår bättre.
    Däremot så har ni säkert en del jobbiga situationer framför er, men det är ni säkert redan förberädda på

• little mommy

jag tänker som var tonåring för inte så längesen är 22år nu och småbarnsmmama. (så jag ahr ju ingen tonåring men minns väl hur det var) det är bra med regler det är ett pluss, men jag har haft många vänner som har varit foster barn och rymt pga att dom foster förläldrar har varit för hårda. så låt dom ha lite frihet dom är ju ändå ganska stora.
    när man själv var 16-17 handlar ju livet inte så mycket om skolan (så långt tänker oftast inte alla) så var hård på den punkten. det är vikigt. men låt dom få träffa vänner och få vara lite sociala kanske inte nattetid men hemma till 23-00 borde nog vara lagom.och lycka till och försök få en bra vän relation! så lyckas ni nog bra

• Majora
    SIN74 skrev 2008-05-01 22:25:05 följande:
    Jag tycker att du resonerar sunt. Skulle tro att en grundtrygghet och rutiner kan vara skönt i en annan kaotisk värld för dessa tjejer. Bra att ni kontaktar skolorna!Blir så ledsen att man ska behöva må så dåligt! Ett stort plus till er som vill göra en skillnad.Förstår din oro angående självmord. Även om ni inte har stöttning från deras föräldrar står ni väl inte helt ensamma i det här?
    Jo vi står helt ensamma tyvärr i detta, mitt jobb är informerade om situationen vi sätter oss i och de är mycket förstående.

Just det rutiner! Jag visste väl att jag behövde lite bollande, det där höll jag på att glömma. För 17 åringen som varit här en sväng innan så tvuingade vi upp henne vid 7, hon hade vänt på dygnet. Jag kan lova att det var en mycket henmskt tjej första 10 minutrarna men hör och häpna: hon var skitglad på eftermiddagen att hon faktiskt gått upp och gjort något!
  • Viran

Tycker att ni verkar vara väldigt omtänksamma männsikor som tar på er detta ansvar. Tycker att "reglerna" är bra.
    Kanske skulle ni för eran egen skull skaffa någon slags mentor att diskutera ev problem med. Tex psykolog eller liknande.
    Tur att det finns människor som er!!

• Majora
    elvatolvtretton skrev 2008-05-01 22:25:08 följande:
    Stor eloge till att ni tar på er det här! Verkligen stort, ni måste vara fina människor! :)
    Nädu kolla på FL flera säger att jag är ett rikspucko hehe tack
  • Majora
    babylon skrev 2008-05-01 22:27:08 följande:
    det ni gör är jättefint! Upplägget låter super! Det är viktigt att ni ställer krav för att det ska funka samtidigt som ni visar att ni bryr er. Se till att den yngre får den hjälp hon behöver, psykofarmaka tex.Lycka till! Såna som du är vad vi behöver!
    Ja det där är en viktig del MEN vi sitter fast lite, de flesta inrättningar kräver att vårdnadshavarna tar kontakten med dom, men vi då? Vi som faktiskt kommer att vårda tjejorna liksom? Jag har ringt ett ANTAL gånger och sökt hjälp för den ena.

Jag ska klura på syselsättningar för dom båda. Rutiner... matlagning kan väl vara en trevlig rutin/gemenskap=?
  • SIN74

"hon var skitglad på eftermiddagen att hon faktiskt gått upp och gjort något!"
    Så härligt!
    Läste inlägget av Sagofe. Ja livet är en himla balansgång. Svårt att veta hur man ska vara mot barn, ungdomar som mår dåligt. Man får försöka vara så lyhörd det bara går.

Svar på tråden Ni som är föräldrar borde kunna svara på detta