• Anonym (Hjälp mig)

Är Omega 3 verkligen blodförtunnande?

Jag är gravid men blöder - det kommer brunt blod ibland droppvis ibland mer, dock hela dygnet runt sedan 2 veckor tillbaka. Är det någon som vet hur blodförtunannde Omega 3 är? Jag äter 2 kapslar om dagen (Friggs) eftersom jag knappt för i mig någon bra mat med illamåendet. Men nu, i och med allt blödande, så börjar jag undra om jag ska sluta med OMega 3...?!

• Svar på tråden Är Omega 3 verkligen blodförtunnande?
  • antons bejb

Det har väl bara en blodförtunnande effekt om det överdoseras eller om man redan medicinerar med blodförtunnande läkemedel?

• Teskedsmamman

Vilken vecka är du i? Är blödningarna uppkollade?

Omega3 är inte så blodförtunnande att det ska ge sådan effekt, det har en inverkan på blodet men inte så mycket. När jag var gravid käkade jag 4 kapslar om dagen och blödde inte.

Nu som ogravid äter jag 2 kapslar om dagen.

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Jesster

Det är inte rekommenderat att äta Omega 3 vid graviditet just för den blodförtunnande effekten. Däremot finns det tillskott som ska vara okej som Omega 3 Forte på Apoteket och Mumomega på hälsokostaffären. Själv undviker jag det under graviditeten

Om du blöder så ska du givetvis kolla upp det!

♥ v.29 ♥
  • Teskedsmamman

Omega3 är inte alls inte rekommenderat att äta under graviditeter, i så fall skulle inte BM säga att det är bra...

Att det står på förpackningar att tillverkarna inte rekommenderar det är att de får helt enkelt inte skriva annat. Omega3-tillskott är inte kliniskt testade och därav får de inte skriva att det rekommenderas till gravida och ammande.
    Om inte Omega3 skulle vara bra att äta under graviditet skulle det inte finnas en enda eskimå, de äter stora mängder omega3 och mår bra av det.

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Jesster

Okej, det är inte den informationen jag fått
    Omega 3 ökar blödningsrisken och gör blodet tunnare precis som Treo och Ipren t.ex. som definitivt inte rekommenderas till gravida.

♥ v.29 ♥
Svar på tråden Är Omega 3 verkligen blodförtunnande?