• Elsie76

Frågor kring ikeakök!

Håller som bäst på att planera vårt nya kök och det har varit en lååång process att bara planera det.

Nu har jag lite frågor som jag hoppas ni andra med ikeakök kan svara på.

- Om man inte köper kyl och frys därifrån, hur ska man då bete sig för att den kyl och frys man köper linjerar med högskåpen som står bredvid? Ikea har ju egna höjder som kanske inte alltid är kompatibla med resten av marknaden.
    Någon som har ett bra tips?

- Förvaring av kastruller och stekpannor, vad valde ni?

Det kommer säkert fler frågor....
    Tacksam för svar och lite action i tråden.

• Svar på tråden Frågor kring ikeakök!
  • annhan
    Elsie76 skrev 2008-05-02 13:22:09 följande:
    Håller som bäst på att planera vårt nya kök och det har varit en lååång process att bara planera det.Nu har jag lite frågor som jag hoppas ni andra med ikeakök kan svara på. - Om man inte köper kyl och frys därifrån, hur ska man då bete sig för att den kyl och frys man köper linjerar med högskåpen som står bredvid? Ikea har ju egna höjder som kanske inte alltid är kompatibla med resten av marknaden. Någon som har ett bra tips?- Förvaring av kastruller och stekpannor, vad valde ni? Det kommer säkert fler frågor....Tacksam för svar och lite action i tråden.
    Mitt hetaste tips: Köp inte kyl och frys från Ikea. Ni kan köpa kyl och frys från andra ställen som ni placerar i IKEAS högskåp. Det hade vi gjort om vi köpt kök idag. Nu valde vi Ikeas egna, integrerade.

För förvaring av kastruller och stekpannor valde vi lådor, funkar jättebra.

Vilken lucka är ni sugna på? Vi köpte vit Ädel.
    Lycka till!
  • Elsie76

Tack!

ABSTRAKT högblanka blir det för oss, men ÄDEL är också superfin.

Jag vill helst ha fristående kyl och frys eftersom jag hört att integrerade krymper utrymmet rätt mycket, stämmer det?

Menar du utdragslådor? Vi kommer att ha ett 40 cm brett bänkskåp bredvid spisen och jag undrar om stekpannor och kastruller får plats där?

Tusen saker att tänka på....

• dexion

Vi har helt fristående kyl&frys längs en annan vägg, så vi behövde inte bry oss om skåp osv. men man kan sätta bara överskåp över kyl och frys om man vill ha det.

kastruller och stekpannor har vi i djupa breda lådor under spishällen, det är toppen! det är så bra när man kan dra ut alltihop och komma åt, istället för att ha det i ett skåp där man måste pocka ut allt för att komma åt det längst in...

ladda ner ikeas köksplanerare och åk till ett varuhus om ni har möjlighet. vi fick toppenbra hjälp med den kombon.
    Lycka till!

• annhan
    Elsie76 skrev 2008-05-02 14:07:56 följande:
    Tack!ABSTRAKT högblanka blir det för oss, men ÄDEL är också superfin. Jag vill helst ha fristående kyl och frys eftersom jag hört att integrerade krymper utrymmet rätt mycket, stämmer det? Menar du utdragslådor? Vi kommer att ha ett 40 cm brett bänkskåp bredvid spisen och jag undrar om stekpannor och kastruller får plats där? Tusen saker att tänka på....
    Ja, utdragslådor. Skåpet vi använder är 60cm brett. Tror att det skulle bli ganska trångt med 40 cm skåp, ni har inget annat tillgängligt bänkskåp att placera stekpannor/matlagningskärl i?

Abstrakt högblank är jättefint också. Vad ska ni ha för bänkskiva? Vi valde en svart, mineralmönstrad laminatskiva - måttbeställd.
  • annhan

Just det ja, angående integrerad kyl & frys v/s utrymme.. visst tar det mer utrymme jämfört med icke-integrerade kyl & frysskåp.

• CCA

från kyl/frys överkant upp till skåpens överkant skiljer det 20 cm men det är faktiskt inget som stör. Till en början tänkte vi ha överskåp över kyl och frys men då ahde de blivit högre och det såg faktiskt dumt ut. Vi köpte inte vitvaror från ikea.

kastruller och stekpannor har vi i ett 60skåp med en låda över. i lådan har vi stekspadar, vispar och annat. det är fruktansvärt praktiskt.

• Elsie76

Tack för alla tips!
    Vi kommer nog också att välja mineralmönstrad svart, eller kanske stenmönstrad.
    Eftersom köket är rätt litet måste det tyvärr blir ett 40 cm brett skåp, men jag kommer att ha två hörnskåp också så i värsta fall får vi ha kastrullerna där.
    Jag har ritat i Ikeas planeringsverktyg, det har tagit två månader att få till det ultimata. Det är verkligen en lång process.

• 121

Vi valde att "offra" ett av hörnskåpen för kastruller och stekpannor, och tillsammans med en karusell så funkar det riktigt bra. Man tappar visserligen mycket skåpyta med en karusell men samtidigt så slipper man krypa in i skåpet för att få fram den där grejjen som är längst in.

Tänker ni ha inbyggnadsugn också? I så fall så är mitt tips att kolla hur dom ser ut invändigt, alla som jag har tittat på ä så små invändigt, lite irriterande. Kolla även hur plåtarna ser ut, mina har liksom en kant runtom om gör att själva "arbetsytan" blir mindre också. Framförallt långpannan som är sned i framkant.

• Elsie76

Vi kommer att ha vanlig ugn, vi insåg att det skulle bli för packat i vårt lilla kök med inbyggnads. Och vanlig funkar också tycker jag.

Men det går alltså att köpa vanliga högskåp som man sätter kyl och frys i? Jag kanske är lite förvirrad, men det är alltså inte samma sak som inbyggda?

• Yrslan

Snyggt med högblankt men UTAN fingeravtryck... Tänk igenom val av luckor ordentligt. Det finns en annan Ikea köks tråd där någon valt att byta ut alla sina abstraktluckor i nyrenoverade köket pga detta problem.

• Elsie76

Ojojdå! Ja, jag har hört om detta problem, sen beror det ju på hur man är själv och vad man anser är acceptabelt.
    Fingeravtryck är nästan värst på rostfria vitvaror så såna ska vi undvika.
    Vitt blir det iaf, men Ikea har ju fina luckor som inte är ABSTRAKT också.

• Joonas

Vi har abstrakt luckor i vårt badrum, till tvättavdelningen. Har inga problem med fingeravtryck där, är faktiskt förvånad över hur lättskötta de är!

Livet behöver inte vara perfekt för att vara underbart!
Svar på tråden Frågor kring ikeakök!