• Anonym (Em)

Kan arbetsgivaren vägra att ge referenser?

Jag har jobbat på samma arbetsplats i 2 år utan problem. Nu har jag slutat och min arbtsgivare är mycket arg på mig och vägrar ge mig referenser. (Eller rättare sagt.. jag slutade, och fick sparken två dagar senare eftersom hon blev så arg)
    Även min arbetskollega som slutade nästan samtidigt har blivit nekad. Hon har jobbat i ett år ungefär.

Nu har jag hört flera som sagt att arbetsgivaren är skyldig att ge referenser när man slutar. Är det så? Och var kan jag i så fall läsa mer om detta?

(Jag är inte medlem i facket.)

• Svar på tråden Kan arbetsgivaren vägra att ge referenser?
  • Anonym

Skyldiga är dom inte. Och även om dom gör det så får ni kanske inga positiva referenser om dom är arga?

• Peggie

Nej, de är inte skylldiga att ge dig nägra referneser. Varför skulle du vilja att han gav det om han tycker så illa om dig?

• Anonym

Jag tror inte att du vill ha referenser från dem. Däremot har du rätt att få arbetsintyg.

• Pudan

Huruvida arbetsgivaren är tvungen att de referenser vet jag inte men du kanske ska fundera på vilka referenser han/hon kan tänkas ge under rådande omständigheter. En kompis sa upp sig och använde sin fd arbetsgivare som referens när hon sökte nytt jobb. Rekryteraren ringde upp henne och varnade henne för att använda den arbetsgivaren igen för trots att han sagt att det var ok att uppge honom som referens hade han gjort sitt bästa för att sabba för henne i intervjun om det nya jobbet.......

• Anonym (Em)

Jag vill mest ha ett skriftligt intyg på att jag varit där, och vad jag har haft för arbetsområden. Också vad jag har fått för utbildningar och erfarneheter genom jobbet.

Jag tog för givet att jag inte skulle få några referenser eftersom hon skrev det till mig när hon mailade uppsägningen till mig. Men sen när jag hörde att arbetsgivaren är skyldig så tänkte jag att det kanske kunde vara värt att ta upp.

Jag undrar också för min kollegas skull.. Hon fick inte sparken, men hon fick inte jobba kvar månaden som hon var lovad.

Jag kommer inte ha min fd arbetsgivares telefonnummer med på cv mm..

• Anonym (E)

Jag är i en liknande situation. Skillnaden är att jag fått sparken pga graviditet. Enligt min fackrepresentent så var min chef villig att ge mig goda referenser, men jag vet inte om det berodde på att de tyckte jag gjort ett bra jobb eller om de är för att de är skyldiga att göra det. Nu lär jag dock inte få några alls eftersom jag anmält min arbetsgivare till JÄMO

• NicoFina

Ja det måste dom!
    Jag är chef över ett mindre företag med 7 anställda. Om någon kommer och frågar mig om den eller den har jobbat hos mig måste jag uppge det.

• Anonym (E)

Anonym (Em) skrev 2008-05-02 18:25:42 följande:

Jag vill mest ha ett skriftligt intyg på att jag varit där, och vad jag har haft för arbetsområden. Också vad jag har fått för utbildningar och erfarneheter genom jobbet.Jag tog för givet att jag inte skulle få några referenser eftersom hon skrev det till mig när hon mailade uppsägningen till mig. Men sen när jag hörde att arbetsgivaren är skyldig så tänkte jag att det kanske kunde vara värt att ta upp.Jag undrar också för min kollegas skull.. Hon fick inte sparken, men hon fick inte jobba kvar månaden som hon var lovad.Jag kommer inte ha min fd arbetsgivares telefonnummer med på cv mm..
    Men det tror jag att hon är skyldig att skriva. Alltså vad du haft för arbetsuppgifter m.m. Sedan om hon inte vill skriva att du gjort ett bra jobb är väl upp till henne. Men vad du utfört för arbete är jag nästan säker på att du kan kräva!
  • Anonym
    NicoFina skrev 2008-05-02 18:32:29 följande:
    Ja det måste dom!Jag är chef över ett mindre företag med 7 anställda. Om någon kommer och frågar mig om den eller den har jobbat hos mig måste jag uppge det.
    Arbetsgivarintyg = Ja,
    referens = Nej
  • NicoFina

Både och!
    Eller nu blev jag lite osäker.
    Underar om det står i kontrakten något om det?

Anonym skrev 2008-05-02 18:35:31 följande:
    Arbetsgivarintyg = Ja, referens = Nej
  • Peggie

Altså, det är skillnad på referenser och arbetsgivarintyg. Arbetsgivarintyg är alla arbetsgivare skylldig att ge. referenser är ingen skyldig att ge. Blanketten för arbetsgivarintyg finns att hämta på AFs hemsida tror jag.

• Anonym
    NicoFina skrev 2008-05-02 18:32:29 följande:
    Ja det måste dom!Jag är chef över ett mindre företag med 7 anställda. Om någon kommer och frågar mig om den eller den har jobbat hos mig måste jag uppge det.
    Men om dom har jobbat där är inte samma sak som att vara referens. ¨Man kan ha vänner som referenser, arbetskamrater osv. En chef behöver inte vara en referens.
  • NicoFina

Då är jag en välidgt snäll chef då!
    JAg gör det varje gång när någon ska sluta.

• Anonym (Em)

Ok, ja då verkar det vara så att det inte finns några lagar och regler angående referenser.
    Arbetsgivarintyg kan jag kanske be om.. Om jag i huvud taget orkar bråka med henne..

Historien i länken liknar min väldigt mycket. Jag sa upp mig. Arbetsgivaren blev väldigt arg och godtog inte uppsägningen.. Två dagar senare får jag sparken.

Anonym skrev 2008-05-02 18:40:33 följande:
    www.ka.se/index.cfm&o=1611&c=80636
  • Peggie

Anonym (Em) skrev 2008-05-02 18:51:42 följande:

Ok, ja då verkar det vara så att det inte finns några lagar och regler angående referenser.Arbetsgivarintyg kan jag kanske be om.. Om jag i huvud taget orkar bråka med henne..Historien i länken liknar min väldigt mycket. Jag sa upp mig. Arbetsgivaren blev väldigt arg och godtog inte uppsägningen.. Två dagar senare får jag sparken.
    Men asså jag fattar inte. Man kan inte avskeda någon hur som helst. Och speciellt inte någon som sagt upp sig om du inte t ex har stulit elle rså, vilket jag utgår ifrån. Vad angav de för orsak till avsked? Elle rblev du uppsagd? Det går inte om du själv sagt upp dig.
  • Anonym (Em)

Lång strulig historia...
    Om du vill veta bakgrunden så kolla min tidigare tråd..
    www.familjeliv.se/Forum-4-188/m31536680.html

Peggie skrev 2008-05-02 19:17:34 följande:
    Anonym (Em) skrev 2008-05-02 18:51:42 följande:Men asså jag fattar inte. Man kan inte avskeda någon hur som helst. Och speciellt inte någon som sagt upp sig om du inte t ex har stulit elle rså, vilket jag utgår ifrån. Vad angav de för orsak till avsked? Elle rblev du uppsagd? Det går inte om du själv sagt upp dig.
Svar på tråden Kan arbetsgivaren vägra att ge referenser?