• Finis

Typiskt manligt beteende??

Både min man och mina vänners män/sambos/pojkvänner verkar ha samma "syndrom". Martyr/synd om mig syndromet. Och vissa verkar ha en släng av ego-sjukan också.

Men efter att ha pratat med i princip alla mina tjej kompisar om detta, och efter att ha haft en heeeeel del såna probelm själv så börjar jag verkligen undra om det är typsikt manligt.

Att ha svårt att sätta sig in i andras situationer, att det alltid är mest synd om dom, att vid en diskussion alltid vända allt till sin fördel eller att det är dom det är synd om.

Är det bara jag och mina närmaste vänner som haft otur med män eller är det många som har det så.

• Svar på tråden Typiskt manligt beteende??
  • Mopsan

seriöst så är detta nog ett männskligt problem. Ingen skillnad om du e man eller kvinna

• Finis
    Mopsan skrev 2008-05-02 19:32:25 följande:
    seriöst så är detta nog ett männskligt problem. Ingen skillnad om du e man eller kvinna
    Ja kanske är så... Känns bara som att (iaf här hemma) har jag lättare att sätta mig in i hans sitution och känslor, medans han alltid verkar sätta sig i försvarsställning...

Bara en tanke jag hade...
  • HegeOlsen

Nu gör det nog lite väl lätt för dig.
    Finns hur många kvinnor som helst som gör exakt samma sak.
    Vill du inte räkna dig dit?
    Martyrer hittar man bland dem som inte vill ta ansvar för sin egen situation och som vill göra gällande att det är någon annans fel.
    De enda som kan tvättas fria är de som agerar självständigt utifrån den situation de försätter sig i.
    Vart vill du sortera dig?

Lilysmamma skrev 2008-05-02 19:26:24 följande:
    Både min man och mina vänners män/sambos/pojkvänner verkar ha samma "syndrom". Martyr/synd om mig syndromet. Och vissa verkar ha en släng av ego-sjukan också.Men efter att ha pratat med i princip alla mina tjej kompisar om detta, och efter att ha haft en heeeeel del såna probelm själv så börjar jag verkligen undra om det är typsikt manligt.Att ha svårt att sätta sig in i andras situationer, att det alltid är mest synd om dom, att vid en diskussion alltid vända allt till sin fördel eller att det är dom det är synd om. Är det bara jag och mina närmaste vänner som haft otur med män eller är det många som har det så.
  • Anonym (Normen)

Min man beklagar sig sällan och är en underbar lyssnare .
    Men det kan nog handla om könsroller i vissa fall ändå. Vårt samhälle bygger på mannen som norm. De flesta barnböcker har t.ex. en pojke i huvudrollen, (börjar bli bättre dock), det finns ett otal filmer/böcker om hur det är att bli man men jämförelsevis få om flickors utveckling.
    Kvinnors själsliv, sexualitet, vänskapsrelationer etc har börjat skildras först på senare tid.
    Så egentligen är det ju inte konstigt att kvinnor många gånger har lättare för att leva sig in i en mans tillvaro än tvärtom. Hon har ju läst/sett/hört om det under hela uppväxten.
    Men självklart är alla individer och generaliseringar är farliga saker. Det finns egon utan inlevelseförmåga hos båda könen.

• Finis
    HegeOlsen skrev 2008-05-02 19:44:24 följande:
    Nu gör det nog lite väl lätt för dig.Finns hur många kvinnor som helst som gör exakt samma sak.Vill du inte räkna dig dit?Martyrer hittar man bland dem som inte vill ta ansvar för sin egen situation och som vill göra gällande att det är någon annans fel.De enda som kan tvättas fria är de som agerar självständigt utifrån den situation de försätter sig i.Vart vill du sortera dig?
    Vill inte på något sätt säga att jag är perfekt, det är jag verkligen inte. Dock så har jag märkt att både jag och mina vänner har otroliga problem med våra män vid tex bråk just för att de alltid ser sig själva som offer.
  • HegeOlsen

Ja, men det är vid bråk när någon anklagas och tvingas försvara sig för anklagelserna. Dessa handlar mest om bristande kommunikation där en uppfattar en sak och den andra tror annat.
    Det är aldrig ens fel där kommunikationen klickar, det är en brist hos båda annars skulle det inte vara en konflikt och kunna råda en otydlighet där.

Lilysmamma skrev 2008-05-02 19:47:25 följande:
    Vill inte på något sätt säga att jag är perfekt, det är jag verkligen inte. Dock så har jag märkt att både jag och mina vänner har otroliga problem med våra män vid tex bråk just för att de alltid ser sig själva som offer.
  • Finis
    HegeOlsen skrev 2008-05-02 19:54:53 följande:
    Ja, men det är vid bråk när någon anklagas och tvingas försvara sig för anklagelserna. Dessa handlar mest om bristande kommunikation där en uppfattar en sak och den andra tror annat.Det är aldrig ens fel där kommunikationen klickar, det är en brist hos båda annars skulle det inte vara en konflikt och kunna råda en otydlighet där.
    Lite det som är grejen...dom gör så utan att bli anklagade för nått. Annars vore det ju inte så konstigt.
  • fabri

Min personliga åsikt är ändå att skillnader mellan individer är mycket större än skillnader mellan könen, även om både män och kvinnor naturligtvis är präglade av sin uppväxt.

• gabbe69

Ja,,,vi män är alltid offer i den feministdominerade samhället...

Vi blir bara nertryckta för att vi vill spela tvspel och meka motorcyklar istället för att tala om känslor och problemlösningar i förhållanden....

• Anonym (apa)

TS, min man är precis likadan. När jag konfronterar honom om nånting, vilket jag alltid gör med försiktighet, så börjar han istället gapa och skrika på mig, och helt plödsligt har allting blivit mitt fel. Jättekul..

• Anonym

Ååh TS jag känner igen mig så väl! Min sambo är precis så! Blir tokig på honom ibland!

"Att ha svårt att sätta sig in i andras situationer, att det alltid är mest synd om dom, att vid en diskussion alltid vända allt till sin fördel eller att det är dom det är synd om"

• Zano

Intressant logik, så ni män är offer för att kvinnor inte vill vara offer längre?

gabbe69 skrev 2008-05-02 20:19:19 följande:
    Ja,,,vi män är alltid offer i den feministdominerade samhället...Vi blir bara nertryckta för att vi vill spela tvspel och meka motorcyklar istället för att tala om känslor och problemlösningar i förhållanden....
  • Zano

Men det är helt klart ett mänskligt problem, det är ju större skillnad mellan individer än mellan kön som någon skrev.

Vissa av mina killar har varit goda lyssnare, andra inte, samma gäller mina vänner!Nu är jag som tur var ihop med en inlevelsefull kille som är fantastisk på att kommunicera och aldrig spelar martyr:)

Spelar martyr gör dock en av mina bästa killkompisar ofta och jag blir tokig på honom! Avskyr när någon försöker manipulera en på det sättet, så ts jag förstår att du tycker att det är jobbigt!

• Finis

Självklart är det ett mänskligt probem, menar inte på nått sätt att bara män är martyrer osv. Kanske har vissa män bara en tendens att ställa sig i försvar istället för att ta till sig av sanningen eller fakta. Lättare att ta till offerrollen än att behöva fatta beslut och prata.

Flera som har samma problem tydligen...skönt att höra att man inte är ensam.

• Cyberdansken

En del har detta problem för att killen i förhållandet är lösningsorienterad och tjejen känslaorienterad.
    hon vill alltså prata om en sak hon tycker är besvärligt, men vill inte ha att han ska lösa den, utan hon vill prata igenom hur det känns och senare kan man lösa det tillsammans.
    Medan han bara hör: varför har du inte löst detta problem?

Då är det klart att kommunikationen går i baklås och han känner sig orättvist anklagat, han visste inte ens det fanns ett problem.

• Anonym (hihi)

tur att jag hittat mej en snötis som tycker jämställt:P
    lika synd om mej som för honom och han är söt med;)

• HegeOlsen

Det är din subjektiva tolkning, du vet vad du menar men du hör inte det mottagaren hör av vad du säger. Ska du lyckas nå fram så måste även du vara villig att ta in hur mottagaren uppfattar ditt budskap.

Lilysmamma skrev 2008-05-02 20:06:29 följande:
    Lite det som är grejen...dom gör så utan att bli anklagade för nått. Annars vore det ju inte så konstigt.
Svar på tråden Typiskt manligt beteende??