jag ska vara toastmadame!! tips!!!
En av mina närmaste vänner ska gifta sig i augusti och har bett mig vara toastmadame. Behöver nu massvis med tips...
En av mina närmaste vänner ska gifta sig i augusti och har bett mig vara toastmadame. Behöver nu massvis med tips...
Jag har bara varit värdinna, men med samma uppgifter som jag tror att även du har i ditt uppdrag, för det har bara varit värdpar på dom bröllopen och inga "toastare".
För det första, är det något värdpar också, som ska hålla i programmet och trivseln i övrigt?
Handlar det om att "bara" påannonsera programmet och talare så är det ju smidigare. Förbered då ett eget litet tal först, där du presenterar dig själv och vad du ska göra. Be alla som vill ha något ord under kvällen att meddela dig så ska du påannonsera dom vid tillfälle.
Sen handlar det väl mest om att vara tillgäng, lyssna av vad talarna vill och ha en förmåga att få lite ordning på det hela.
Se till att talen kommer lagom långt mellan varann så folk hinner prata och äta mellan dom, hålla lite span på om någon av de föranmälda talarna verkar dricka mycket - då kanske han eller hon måste få tala tidigt osv...
Ett tips är också att i förväg höra med brudparet vilka eller hur många dom tror kommer att hålla tal. Det är ju en väsentlig skillnad om det är 5 eller 25...
puffar..
puff
Enligt Ribbing skall ju just i ordets rätta mening "Toastmaster-madam" vara den som skall hålla i ordning på samtliga talare, och talens ordning och tidpunkterna för dessa.
En toastmaster skall låta bli starkare drycker under middagen - eftr middagen hålls Toastmasterns skål (av någon annan då) och det är först DÅ Toastmastern är tillåten att smaka/begynna sin ev. berusning. Då "Tackar man av" denne, liksom.
Kan bli knasigt om ni skall vara två stycken Toastmasters?...
Skall ni "På-a" varannan talare?...
Kanske bättre om den ena av er tar på sig rollen som "värdinna", småpratar med gästerna och ser till att ingen hamnar utanför. Sköter minglet, presenterar folk för folk litegrann tex.
Jag har själv fått nöjet-uppgiften Toastmadam på ett väldigt efterlängtat bröllop i augusti.
Håller som bäst på att insupa kunskaper och allt omkring detta hedersuppdrag!
Mamma t Twins skrev 2008-05-05 14:08:22 följande:
Prata med brudparet och hör vilken stämning de har tänkt sig på bröllopet. Vill de ha en stillsamt romantiskt ton, eller en högtidlig middag eller partystämning eller någonstans mittemellan?
Här har du nämligen stora möjligheter att påverka det då det ofta faller på toastmadamen att säga några välkomnande ord (eller åtminstone lite allmän info). I vilket fall som helst ska ni ju gå igenom program och presentera talare. Så den sinnesstämning du visar upp leder liksom vägen.
När det gäller tal så anmäls ju de till toastmadame, då gäller det också att ha pratat med brudparet så att man är överens om hur många tal, hur långa tal vilken typ av tal/spex som de vill ha (självklart ska de inte få veta om alla spex, men det kan vara bra att ni vet vad de absolut inte vill ha)
Finns det ingen värdinna är det ju bra om ni även tar på er att säga några ord vid brudskålen, om ingen annan fått den uppgiften. Så får ni kanske också lite ansvar för schemat och ska ha kontakt med kökspersonalen så att allt tajmar er emellan, så be att få träffa dem i förväg.
Våra fick också hjälpa till med festprogrammen, men det berodde mer på att de skulle ha in material där som vi inte fick se i förväg. Det blir lite mer jobb då förstås, men kan vara ett bra sätt om de förbereder spex/allsånger eller annat liknande.
Jag tycker det är toppen om ni är två inte alls knasigt, men ni måste ju såklart förbereda er tillsammans och kanske också sitta tillsammans. Vi hade en som höll lite mera ordning och en som lättade upp stämningen mera. Perfekt! Och skönt för er att dela ansvaret.
Och jag tycker också att ni kan skita i det där Ribbing-köret om att inte dricka. Kanske inte lämpligt att bli stupfull, men till middagen måste ju funka, återigen prata med brudparet.
Lycka till, men framförallt se till att ha roligt också!
Ha ett möte med bruparet i god tid före och hör efter vad de har för förväntningar på er. Tänk tillbaks på ditt eget bröllop och allt som skulle ordnas och fixas. Vem ska hålla koll på ifall varmrätten är klar att serveras, vem ringer och beställer taxi på natten åt brudparet som ska lämna festen osv. Skriv ner alla möjliga jobb/uppgifter som du kan komma på att du som toastmadame eventuellt ska behöva göra.
Inför bröllopet:
Tusen, tusen tack till er, eleja och AnnLee!! Kommer att ha stor nytta av er information. Tack!!
Alltid kul att vara till hjälp