Inlägg från: FruStolpe |Visa alla inlägg
  • FruStolpe

jag ska vara toastmadame!! tips!!!

En av mina närmaste vänner ska gifta sig i augusti och har bett mig vara toastmadame. Behöver nu massvis med tips...

• Svar på tråden jag ska vara toastmadame!! tips!!!
  • FruStolpe
    Glad i hågen skrev 2008-05-03 00:22:11 följande:
    Jag har bara varit värdinna, men med samma uppgifter som jag tror att även du har i ditt uppdrag, för det har bara varit värdpar på dom bröllopen och inga "toastare".För det första, är det något värdpar också, som ska hålla i programmet och trivseln i övrigt? Handlar det om att "bara" påannonsera programmet och talare så är det ju smidigare. Förbered då ett eget litet tal först, där du presenterar dig själv och vad du ska göra. Be alla som vill ha något ord under kvällen att meddela dig så ska du påannonsera dom vid tillfälle. Sen handlar det väl mest om att vara tillgäng, lyssna av vad talarna vill och ha en förmåga att få lite ordning på det hela. Se till att talen kommer lagom långt mellan varann så folk hinner prata och äta mellan dom, hålla lite span på om någon av de föranmälda talarna verkar dricka mycket - då kanske han eller hon måste få tala tidigt osv...Ett tips är också att i förväg höra med brudparet vilka eller hur många dom tror kommer att hålla tal. Det är ju en väsentlig skillnad om det är 5 eller 25...
    Inget värdpar..Bara jag och den andra toastmadamen. Vi är 2st, så vi får dela upp det.
    Tack för svaret..
  • FruStolpe

Mamma t Twins skrev 2008-05-05 14:08:22 följande:

Enligt Ribbing skall ju just i ordets rätta mening "Toastmaster-madam" vara den som skall hålla i ordning på samtliga talare, och talens ordning och tidpunkterna för dessa.En toastmaster skall låta bli starkare drycker under middagen - eftr middagen hålls Toastmasterns skål (av någon annan då) och det är först DÅ Toastmastern är tillåten att smaka/begynna sin ev. berusning. Då "Tackar man av" denne, liksom.Kan bli knasigt om ni skall vara två stycken Toastmasters?...Skall ni "På-a" varannan talare?...Kanske bättre om den ena av er tar på sig rollen som "värdinna", småpratar med gästerna och ser till att ingen hamnar utanför. Sköter minglet, presenterar folk för folk litegrann tex.Jag har själv fått nöjet-uppgiften Toastmadam på ett väldigt efterlängtat bröllop i augusti.Håller som bäst på att insupa kunskaper och allt omkring detta hedersuppdrag!
    Tack för svaret...
    Tror inte det blir knasigt med två, vi hade också 2st p¨vårt bröllop. Det var riktigt lyckat. Man måste bara öva en del först, så man inte har skillda/egna ordningar på allting. Egna scheman... Heh..
  • FruStolpe

Tusen, tusen tack till er, eleja och AnnLee!! Kommer att ha stor nytta av er information. Tack!!

• FruStolpe
    eleja skrev 2008-05-06 09:07:27 följande:
    Självklart, hoppas det går bra och blir roligt!
    Ja, det hoppas jag också. Har varit inne på brollopstorget.se och läst om mardröms-historier om dåligt planerade bröllop. Känner pressen stiga!!
Svar på tråden jag ska vara toastmadame!! tips!!!